hva er kompresjonen i en B-202i ??

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

hva er kompresjonen i en B-202i ??

Legg inn av Surbotaab N369 » 01 mar 2006, 16:26

som topic sier: hva er kompresjonsforholdet i en B-202i motor... (DVS uten turbo, men en 16V innsprut-motor...)

og et lite tillegs spm: hva er stempel-høyden for en B-201 motor uten turbo, og hva er stempelhøyden for en B-202 motor uten turbo...
tenker da på høyden fra krysspinnen til toppen av stempelet....

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 01 mar 2006, 16:44

Mener å huske at B202i har kompresjon på 9,5:1

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 01 mar 2006, 16:45

Kompresjonstalet på ein B202i med kat er 10.1.
Tillegsspørsmålet får andre ta seg av ;)

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 01 mar 2006, 16:46

Oki, er vel T8 innsprut som har 9,5:1 da...!

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 03 mar 2006, 20:20

meinar 16V i har kompresjonsforhold på 10,5:1, rett viss feil.....
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 04 mar 2006, 04:06

okay...

takker for innspill her :D

men at 8V (B-201) motorer med forgasser eller insprut har 9,5-1 i kompresjon vet jeg...

at B-202 (16V) med insprut låg såpass høyt viste jeg ikke.. så hvis noen har en haynes-bok eller noe annet matreèll som det står fakta i så hadde dette vært fint om noen kan bekrefte dette...

grunnen til at jeg spør om dette er at jeg kansje har ei B-202 blokk på hånd (eller hva tore?) som jeg kunne tenke meg og sette 8V stempler i (hvis dette har noen hensikt da...) for og så bruke denne i bilcross... (seff er det da holdt av en tur til deg tore :wink: )

så derfor er hadde det vært veldig fint om noen som hadde sittet med info om dette kunne gitt meg litt info om dette...

for den orignale ideèn min var og sette kanske sette denne motoren (dvs en 16V turbo) i "ræva" på ett gammelt prosjekt jeg har ståendes :twisted: , men jeg tror det blir for ille med 175KH, 273NM og ca 6-700 kg inkl fører :? :? )

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 04 mar 2006, 12:39

Det blir digg:D da kan du bokstavelig talt lette:D
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 04 mar 2006, 18:54

I SAAB verkstedhandbok 2:1 for 900 er det oppgidd desse kompresjonstala:

B201c (enkel/dobbel) / B201i: 9.5
B201i (kat): 9.25
B202i (kat): 10.1
B201T (M81-M82, utan APC): 7.2
B201T (APC med og utan kat.): 8.5
B202: 9.0

Svar