Hei,
jeg har vært på utkikk etter bil en (lang) stund, har i kikkerten et pent eks. av en `96 9000 cs 2.0t med bare 2 tidligere eiere. Den har automat. Mener å huske fra tidligere gjennomlesning av forumet at automatgir og 9000t bør unngås, eller husker jeg feil? Fint hvis noen kan klargjøre dette for meg.
9000t og automat?
Moderator: Moderatorer
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Det er ikkje til å stikke under ein stol at automatkassa på 9000 ikkje er av den beste konstruksjon. Vert det i tillegg slurva med service av kassa, har en eit problem. Har opplevd sjølv eit girkassehavari (dette på ein 2.3T), har inntrykk av at det er relativt vanlig med overhaling av desse kassene når dei nærmare seg 200kkm, ihvertfall i kombinasjon med den motoren. En må huske at 2.3T-en har eit saftig moment (ca. 330Nm er det vel), mulig kassene varer lengre på lavare motoriserte modellar. På vår kasse var det lamellane som var "oppbrukt", dei hadde kanskje holdt lengre om bilen hadde hatt mindre motor.
Litt tvilsomt kvalitet på denne ZF-kassa i kombinasjon med at eg synes den girar dårlig (ganske rykkete girskift), gjer ihvertfall at eg ikkje skal ha 9000 med automat.
Service på kassa skal foressten gjerast MINST kvar 60kkm, då skal oljen OG filteret (monge slurvar der) på kassa byttast. "Bremseband" skal også justerast oftare. Oljebyttet fordyrar nok servicen med ihvertfall 1500 kroner vil eg tru, då det er ein del liter olje som skal byttast (trur det var 12 liter), og filteret kosta vel rundt 300 kroner på SAAB.
Litt tvilsomt kvalitet på denne ZF-kassa i kombinasjon med at eg synes den girar dårlig (ganske rykkete girskift), gjer ihvertfall at eg ikkje skal ha 9000 med automat.
Service på kassa skal foressten gjerast MINST kvar 60kkm, då skal oljen OG filteret (monge slurvar der) på kassa byttast. "Bremseband" skal også justerast oftare. Oljebyttet fordyrar nok servicen med ihvertfall 1500 kroner vil eg tru, då det er ein del liter olje som skal byttast (trur det var 12 liter), og filteret kosta vel rundt 300 kroner på SAAB.
Har selv en -88 9000 2,0t med automat. 189' km på klokka nå. Kassa fungerer OK, men har byttet akkumulatorfjærer i ventilhuset og pakninger i regulatoren for å avhjelpe rykkete skift. Dette er enkel DIY med kassa på plass i bilen, finnes gode anvisninger på det.
Kjøpte bilen for snart 6 år siden med 59' km på tellern. Har bare kjørt med Biltema Dexron II olje til kr. 39 pr. liter, men bytter 4 liter olje ved hvert motoroljeskift + filter hvert år. Kassa fungerer nøyaktig som den gjorde da jeg henta bilen første gang.
Jeg har også hørt ryktene om 200' km i beregnet levetid, og har derfor en ny kasse i reserve i kjellern. Håper sterkt at loven om at "det man har reservedel til ryker ikke" skal holde liv i den gamle litt til.
Trives med automaten, har mye småkjøring, er dog glad for at jeg har 2,0t motor med rød APCboks ved forbikjøringer m.m. Uten turbo hadde det gått seigt, tror jeg.
Kjøpte bilen for snart 6 år siden med 59' km på tellern. Har bare kjørt med Biltema Dexron II olje til kr. 39 pr. liter, men bytter 4 liter olje ved hvert motoroljeskift + filter hvert år. Kassa fungerer nøyaktig som den gjorde da jeg henta bilen første gang.
Jeg har også hørt ryktene om 200' km i beregnet levetid, og har derfor en ny kasse i reserve i kjellern. Håper sterkt at loven om at "det man har reservedel til ryker ikke" skal holde liv i den gamle litt til.
Trives med automaten, har mye småkjøring, er dog glad for at jeg har 2,0t motor med rød APCboks ved forbikjøringer m.m. Uten turbo hadde det gått seigt, tror jeg.
N050 -88a 9000t CD
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Har selv en 2,3T automat,kjørt snart 230' med den. Fungerer fint,girer fint også. Men bytter selvsagt olje for å være på den sikre siden..
2,3T med automat har litt lavere moment enn manuell,297nm hvis jeg ikke husker feil.. Hvertfall på min,en CS fra '95.

2,3T med automat har litt lavere moment enn manuell,297nm hvis jeg ikke husker feil.. Hvertfall på min,en CS fra '95.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)