Dempere til Saab..

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Dempere til Saab..

Legg inn av matrox N522 » 22 mar 2006, 11:16

Hvilke dempere anbefaler dere til min og9-3 ?
Skulle helst hatt noen som er litt mer "fleksible" enn koni dempere.
Hadde koni på min gamle ng900, og det ble egentlig litt for stivt på vinteren. Men veldig bra på sommeren da 8)
Noen forslag?
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Lars E. N378
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 838
Registrert: 16 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 378
Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
Sted: Trøndelag

Legg inn av Lars E. N378 » 22 mar 2006, 12:43

sachs/eibach var jo i hirsch sitt utvalg da de solgte understell til bilen din.. Mer komfortalbelt enn koni, men allikvel LANGT over original følelse i stivhet. ellers har jeg hørt mindre positive ting om bilstein til "våre" biler.. MRK: Alt dette har blitt meg fortalt, da jeg har spurt mange om samme spm.. jeg kjøpte koni...
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 22 mar 2006, 15:34

hehe, jupp.
Får se hva andre her mener. Men ender sikkert opp med det utpå sommeren :lol:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
TurboRoger_N486
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 192
Registrert: 30 jul 2005, 01:00
Sted: Hamar

Legg inn av TurboRoger_N486 » 22 mar 2006, 16:30

Tenkte på nye dempere til min 9-5... mange sier at koni blir for stivt. Originalt skal de ha neste 3.000 pr demper foran og 1800 for bakdemperne pr stk - til den prisen er det uaktuelt å kjøpe originalt (finner vel bedre dempere andre plasser?)
Nåværende biler:
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 22 mar 2006, 17:34

Koni er litt for stivt nå som våren faller på, da "tæla'n" i bakken begynner å forme vegene :evil:
Men veldig morsomt på sommeren.
Synd de ikke er enda litt mer fleksible/stillbare...
Fikk en noe ubehagelig opplevelse i en Toyota Hiace her om dagen også.
Var på vei ut hos en "bruker", og satt der å tusla i 80-90km/t, også var det plutslig ei jævla stor dump i vegen jeg ikke så tidsnok.
Da fikk blodpumpa det travelt i noen sekunder :shock:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 28 des 2005, 23:51
Sted: Trondheim

Legg inn av Magnus N592 » 22 mar 2006, 17:48

Har Bilstein på min 2003 9-5, sammen med H&R fjærer, og er faktisk meget godt fornøyd med dette. Bilen er stiv, men ikke ubehagelig, og har fungert fint nå i vinter selv med 225/45-17. Takler ruglete asfalt meget godt! MEN, har ikke prøvd andre merker på min (foruten originalt), så kan ikke si noe konkret i forhold til bl.a. Koni. OG 9-3 er jo en annen bil også da.. :P

Mvh
Magnus

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 846
Registrert: 20 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Legg inn av Kongpetrus » 22 mar 2006, 18:13

Har Bilstein på på cab`en i kombinasjon med Eibach progressive fjærer. Har til gode å kjøre en mer ballansert bil.

Fjærene er vel halve opplevelsen.... (?)
Petter D. N300
************
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

Brukeravatar
Lars E. N378
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 838
Registrert: 16 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 378
Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
Sted: Trøndelag

Legg inn av Lars E. N378 » 22 mar 2006, 20:05

som sagt; jeg har blitt dette fortalt, og det var at bilstein lager knallbra dempere til Saab, men gm900/9/3 har visst et chassioppsett originalt bilsteindemperne ikke gikk alt for bra oppimot. For bilen er jo ikke kompromissløs, nøyaktig og stiv i utgangspunktet, spesielt ikke framme..
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X

Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 96
Registrert: 18 mar 2006, 23:47
Sted: Bergen

Legg inn av Aero1990 » 23 mar 2006, 01:00

Kongpetrus skrev:Har Bilstein på på cab`en i kombinasjon med Eibach progressive fjærer. Har til gode å kjøre en mer ballansert bil.

Fjærene er vel halve opplevelsen.... (?)
HVordan er progressive fjærer fra Eibach? Hva betyr at de er progressive? Har fått anbefalt Eibach-fjærer, men har ikke bestemt meg for noe ennå. Hvem forhandler EIbach i Bergensområdet, eller kanskje internett er tingen?

Jeg ønsker noe stivere fjærer særlig bak enn de gamle originalfjærene som står på bilen nå. (900 Aero 1990) Tror neppe jeg vil ha fjærer som senker bilen siden den er allerede svært lav syns jeg. Syns bilen blir altfor lav særlig bak med litt last, tror nok fjærene er blitt litt mykere og kortere med tiden, er ikke det vanlig?

Forresten noen som har erfaring med luftlempere bak i tilleg til de vanlige demperne, slike som monteres inni fjærene. Saab forhandlet disse en gang men de er sikkert utgått. Disse kan vel sikkert fås uoriginalt?Mener dette må fungere bra hvis man har mye last i bilen og sliter med for lav bil bak. Eller er lastefjærer enklere og bedre da?

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 846
Registrert: 20 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Legg inn av Kongpetrus » 23 mar 2006, 09:07

Aero1990 skrev:
Kongpetrus skrev:Har Bilstein på på cab`en i kombinasjon med Eibach progressive fjærer. Har til gode å kjøre en mer ballansert bil.

Fjærene er vel halve opplevelsen.... (?)
HVordan er progressive fjærer fra Eibach? Hva betyr at de er progressive? Har fått anbefalt Eibach-fjærer, men har ikke bestemt meg for noe ennå.
Det tekniske kan andre svare på, men at de er progressive oppleves som myk og komfortabel ved normal kjøring og "gocart lignende" ved aktiv kjøring.
Petter D. N300
************
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

Svar