Drivaksler ved understellsbytte

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Drivaksler ved understellsbytte

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 19 mar 2006, 09:53

Hjelp meg å få litt klarhet i dette..

Jeg har altså det gamle understellet (1987). Har nå komplett sett med spindler og bremser og alt..

Det jeg mangler er drivaksler. har jo det gamle settet som er på bilen nå. fra det gamle understellet. Er det noe sjangs for at jeg kan bruke de drivakslene jeg har på bilen nå? Jeg skal ha de store klokkene på girkassa..
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 20 mar 2006, 00:37

de drivakslingene du har nå, er mndre i diameter, etter som jeg husker fra min overhaling.. må nok få tak i et par "nye"
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 22 mar 2006, 09:53

ok. Kjedelig da..


Er det noen som har drivaksler fra 4/108 som vil bytte mot 4/114,3 Gir litt i mellomlegg også selvfølgelig :wink:

Hadde vært til stor hjelp..
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 22 mar 2006, 10:14

jeg er ganske så sikker på at boltsirkelen ikke har noe med akslingene å gjøre.. det er drivknuten som er anderledes i fra 88-.. rett meg hvis jeg tar feil.. eneste forskjellern på de etter som jeg kunne se, var et den var tykkere i "splinsen".. det er bare å dra på en hugger å se etter en 900 med tykkere akslinger enn det du har..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 22 mar 2006, 18:23

kom til å huske en ting, når jeg byttet drivaksel i fjor, så fikk jeg en drivaksel fra en 90 modell og900. Da måtte jeg banke av noe som var presset på akslingen hans for at den skulle passe til min..

NOEN SOM VIL LEGGE INN BILDER FRA EPC INN HER, så vi ser forskjeller. Har ikke det på dataen på skolen:)
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 22 mar 2006, 20:15

alex_ander3@hotmail.com skrev:kom til å huske en ting, når jeg byttet drivaksel i fjor, så fikk jeg en drivaksel fra en 90 modell og900. Da måtte jeg banke av noe som var presset på akslingen hans for at den skulle passe til min..

NOEN SOM VIL LEGGE INN BILDER FRA EPC INN HER, så vi ser forskjeller. Har ikke det på dataen på skolen:)
hei.

Har ikke EPC, men når jeg bygde om prosjektet mitt til 88--> bremser så brukte jeg de gamle drivakslene, tror de skal være samme sålenge spindlene dine ikke kommer fra en bil med ABS?

Kan noen bekrefte-avkrefte dette?

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 22 mar 2006, 23:00

Drivakslene har samme delenr. i EPC, så man får jo anta at de da er like :) Drivknuten og medbringer er forskjellige.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 23 mar 2006, 14:13

akslingene som sitter på min 900 t16 er tykkere en de som står på de fleste 8 ventilerne..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 23 mar 2006, 21:27

gul900_N169 skrev:Drivakslene har samme delenr. i EPC, så man får jo anta at de da er like :) Drivknuten og medbringer er forskjellige.
Vil du legge ut et bilde av drivakselen fra EPC. Lettere å se hvem del jeg måtte demontere da..
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 23 mar 2006, 22:16

Datapaal N526 skrev:akslingene som sitter på min 900 t16 er tykkere en de som står på de fleste 8 ventilerne..
Tror du har rett, men at de "nye" akslingene står oppført som erstatningsdel for noen eldre modeller, noe sånt, orket ikke lese allt :oops: . Ett par PDF utskrifter av akslinger 86-89 og 89->
http://home.online.no/~niande/diverse/a ... nummer.pdf
http://home.online.no/~niande/diverse/a ... ummer2.pdf
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 24 mar 2006, 00:49

gul900_N169 skrev:
Datapaal N526 skrev:akslingene som sitter på min 900 t16 er tykkere en de som står på de fleste 8 ventilerne..
Tror du har rett, men at de "nye" akslingene står oppført som erstatningsdel for noen eldre modeller, noe sånt, orket ikke lese allt :oops: . Ett par PDF utskrifter av akslinger 86-89 og 89->
http://home.online.no/~niande/diverse/a ... nummer.pdf
http://home.online.no/~niande/diverse/a ... ummer2.pdf
mener å huske (husker mye) at splinsen på stjerna er har en større diameter på 16v, men splinsen ute med drivknuta er den samme på begge 2..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 24 mar 2006, 08:43

Skiller på år, ikke modell. T16 eller I, samme aksel.

Dette har vært oppe før!, Søk så får du svar

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 24 mar 2006, 09:25

http://www.saabturboclub.net/forum/view ... drivaksler

Har søkt igjen og ikke blitt noe klokere. Har funnet ut at drivakslene ble forandret i 1987. Min bil er en 1987 modell, og tror jeg har de store indre drivknutene i hvertfall.

Sånn som det ser ut så, så ser det ut som at jeg kan bruke drivakslene som sitter på bilen nå.

MEN, jeg fikk en drivaksel av min kamerat. Det var fra en 90 modell. Og den passet ikke. Husker ikke helt hva det var, men det var en metallbit som jeg måtte varme opp og slå av. Da ble den lik mine drivaksler. Det er denne metallbiten som lurer på. Eller så hadde alt vært greit.

Noen som vil hjelpe meg og oppklare. Jeg gjør mitt beste :roll:
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 24 mar 2006, 11:33

alex_ander3@hotmail.com skrev:. Det er denne metallbiten som lurer på. Eller så hadde alt vært greit.
Var ikke det bare den taggete ringen til abs'n da?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 24 mar 2006, 13:48

JAAAA, det var det veit du :D Tuuusen takk... Da slipper jeg få enda en utgift! konge!
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Svar