228mm cluth?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

228mm cluth?

Legg inn av wicky » 26 mar 2006, 14:36

kan jeg bruke 240mm clutch med sving hjul fra en 2,3T motor i en vanlig 2,0i 16V som egentlig har 228mm clutch??og hvor sitter svinghjulet?vil dette ha noe betydning for ytelsene på bilen?
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 26 mar 2006, 22:09

Svinghjulet er det du fester clutchen til.

du merker ikke forskjell på ytelsen, vekten er ca. lik.

240 er sterkere, tåler mer moment...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 26 mar 2006, 23:26

så da kan jeg trygt demontere clucht og svinghjul fra den 2,3Tmotoren som jeg har og sette den på den 2,0litern?
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 27 mar 2006, 04:35

Hvis dette innebærer blanding av kort og lang motor er jeg på tynn is, forskjeller på delenummeret på disse clutchene.

Lang på lang, og OG 900 er greit, men å blande vet jeg ikke.

Send en pm til TT, han vet!

Se koppling på Speedparts sine sider, der ser du forskjellen på nummere, skjønt det er mulig at ting med forskjellig nummer passer om hverandre.

Uansett må det byttes svinghjul når man endrer diameter, pga andre bolthull.

Var ikke meningen å være for bastant, men har byttet mye mellom forskjellige 9000 med langmotor og OG 900 med bra resultat.

(240 mm på 900 er ikke helt strøkent, da den større roterende massen ikke er helt bra for kassa...) Dette har ikke samme innvirkning på 9000 da.

I verste fall er det bare å prøve, er tingene i biter uansett, så ser man om de delene man har, passer?

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 27 mar 2006, 13:18

har girkasse demontert fra motor ja...og motoren det er snakk om (begge motorene) er de som kom i 1994..vet ikke om det er lang eller kort..og bilen er en 1994 9000cs 2,0i 16v og der er det 228mm clutch, mens motoren som ligger løst i garasjen er en 2,3T med 240mm clutch...og begge motorene er fra samme årstall!
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 27 mar 2006, 20:59

Kortmotoren kom vel i -94, så da skal det vel gå?! :)
9³ TurboX

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 27 mar 2006, 21:48

ja har nok kortmotoren..da sparte jeg 1500kr og kan bruke den clutchen jeg har liggende..
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 27 mar 2006, 21:50

For å spore av litt; har prosjekt 2.3T stoppa opp?

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 27 mar 2006, 22:15

Ja, var det ikke du som skulle hive inn en 2,3T i stedet, Wicky? Din bil som ligger/lå til salgs på nettet?
9³ TurboX

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 28 mar 2006, 00:55

Hjelle, N6 skrev:For å spore av litt; har prosjekt 2.3T stoppa opp?
speedparts har ikke tid til å montere motoren for meg før i slutten av mai...om de har tid... og jeg har null erfaring med å bytte fra vanlig sugemotor til turbo..selv om jeg har alle delene liggende...
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 28 mar 2006, 00:56

SaabcabN370 skrev:Ja, var det ikke du som skulle hive inn en 2,3T i stedet, Wicky? Din bil som ligger/lå til salgs på nettet?
skulle det..men har som sagt ikke muligheten eller erfaring nok...
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 28 mar 2006, 15:34

Erfaring skaffer du deg vel imens du gjør jobben :D funka fint for meg
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 28 mar 2006, 19:17

klarer vel alltids å få løs en motor og slenge oppi en ...men problemet ligger ved montering at alle turbo duppeditter...
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Svar