Har en MY99 9-5 Estate som nå har bare ett fjernlys (det høyre). Venstre fjernlys og signallampen for fjernlyset i instrumenten har tatt kvelden. Feilen har kommet gradvis, til å begynne med oppsto den bare i kaldt vær og rettet seg når motoren ble startet på nytt etter varmkjøring. Nå er det mørkt uansett.
Mener å ha lokalisert feilen til det røde lampevarselreleet i el-sentralen under panseret. I følge koblingsskjemaene i Heyns-boka er det eneste sted der spenning til høyre og venstre lykt skilles, og det er fra dette relet også spenning sendes til signallampa. Tidligere hjalp det å rugge på lampevakta, nå funker ikke det heller.
Har andre hatt problemer med dette "releet" (er en nesten tom boks med et kretskort i, med noen passive komponenter og et par IC-er, ikke et eneste rele). Skal være en dyr komponent, vet noen om rimeligere leverandører en Saab?
Koblingsfeil i e-sentralen?
Ett fjernlys på 9-5
Moderator: Moderatorer
Ett fjernlys på 9-5
99 9-5 2.0t Estate OrigSaab-sats 194hk
- tranceman N366
- 1,5 bar
- Innlegg: 401
- Registrert: 04 feb 2004, 01:00
- Sted: Andenes
Re: Ett fjernlys på 9-5
Hehe, hadde samme feil som du opplever nå. Kjenner du en elektriker? Få noen til å se på "releet" og lodde det! En kar på jobben gjorde det for meg og ble belønnet med ei kake. "Litt" billigere enn å kjøpe nyttN128 skrev:Har en MY99 9-5 Estate som nå har bare ett fjernlys (det høyre). Venstre fjernlys og signallampen for fjernlyset i instrumenten har tatt kvelden. Feilen har kommet gradvis, til å begynne med oppsto den bare i kaldt vær og rettet seg når motoren ble startet på nytt etter varmkjøring. Nå er det mørkt uansett.
Mener å ha lokalisert feilen til det røde lampevarselreleet i el-sentralen under panseret. I følge koblingsskjemaene i Heyns-boka er det eneste sted der spenning til høyre og venstre lykt skilles, og det er fra dette relet også spenning sendes til signallampa. Tidligere hjalp det å rugge på lampevakta, nå funker ikke det heller.
Har andre hatt problemer med dette "releet" (er en nesten tom boks med et kretskort i, med noen passive komponenter og et par IC-er, ikke et eneste rele). Skal være en dyr komponent, vet noen om rimeligere leverandører en Saab?
Koblingsfeil i e-sentralen?

Sjekk "hjemmesiden" min på cardomain, har skrevet litt om det der.
Mine biler--------->
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4
Ett fjernlys på 9-5
Nå er det to fjernlys!
Plukket ut lampevarsel-"releet" i helgen og kikket på loddingene i lupe. Alle loddeforbindelser nederst på kretskortet hadde en brist, en av dem tydeligvis så stor at det var brudd. Etter en omgang med loddepennen så alt helt ut og - voilla - det lyser der det skal!
Tipper at kretskortet vibrerer med sin egenfrekvens ved kjøring, og hvis den egenfrekvensen ligger nær den frekvensen motoren gir fra seg ved mye brukte ca. 2.000 o/min, blir jo de loddingene temmelig slitne etter hvert. Har Saab sjekket kretskortets egenfrekvens, tro?
Takk for tips.
Plukket ut lampevarsel-"releet" i helgen og kikket på loddingene i lupe. Alle loddeforbindelser nederst på kretskortet hadde en brist, en av dem tydeligvis så stor at det var brudd. Etter en omgang med loddepennen så alt helt ut og - voilla - det lyser der det skal!
Tipper at kretskortet vibrerer med sin egenfrekvens ved kjøring, og hvis den egenfrekvensen ligger nær den frekvensen motoren gir fra seg ved mye brukte ca. 2.000 o/min, blir jo de loddingene temmelig slitne etter hvert. Har Saab sjekket kretskortets egenfrekvens, tro?
Takk for tips.

99 9-5 2.0t Estate OrigSaab-sats 194hk