Bl?r?yk

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Oddis

Blårøyk

Legg inn av Oddis » 06 nov 2003, 08:41

Har nettopp skaffet meg en 9000 Turbo-88 som viser seg har den "uvanen" at den begynner å gi fra seg blågrå røyk(oljerøyk),når den står å går på tomgang en stund.Det er ingen røyk ved kjøring ,verken ved pådrag,slakke ned i bakker+pådrag eller noen ting og bilen går som ei "kule".Er det noen som har noe peiling på hva dette kan være?
Bilen har hatt en oljelekkasje som jeg tror jeg har fikset nå men den er litt grisete enda.Kan den dra inn oljesøl noe sted?
Kan det hjelpe med et oljeskift kansje?
Forslag på løsning mottas med takk!

Odd Roar

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 06 nov 2003, 11:28

skjekk turboen du:)
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

oddis

blårøyk.

Legg inn av oddis » 06 nov 2003, 16:13

Ok .Takk for det.Skal sjekke.Men hvis det er den skulle ikke det røyke litt ved høyt turtall eller etter at jeg har gitt på-slakket-og så gitt på igjen?

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 06 nov 2003, 16:37

er turboen gåen ryker det vanligvis mest akkurat når du girer..da kommer det ei sky av blårøyk! :)
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 06 nov 2003, 17:07

Når tuboen gikk på min, rauk den kvitt hele tiden. Særlig på tomgang. Men den var nokså gåen. 8mm slark!!

Brukeravatar
Morten N106
Overload!!!
Innlegg: 1207
Registrert: 21 mar 2003, 01:00
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Morten N106 » 06 nov 2003, 17:29

Jeg har akkurat det samme problemet med min 900

Ryker ingenting spesielt ellers, men etter et minutt eller to på tomgang lager den en ORDENTLIG vegg bak seg ... skikkelig festlig i lyskryss og sånt :p

Jeg mistenker vel snurra mi også, men trøster meg selv med at det bare er en enveisventil mellom ventilhuset og noe annet som er dårlig ...
'98 9-5 2.0t
'74 V4 96

If you can’t beat them, arrange to have them beaten.-George Carlin

oddis

Legg inn av oddis » 06 nov 2003, 17:44

Takk for alle svar.Jaja.Må vel kansje belage meg på å skifte "snurra" da. Noen som vet av kansje?Eventuelt hvor det blir biligst?

Mvh Odd Roar Husbyn

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Gåen turbo?

Legg inn av Petter 900 T » 06 nov 2003, 20:05

Veivhusventilasjonen trekkes inn på innsugs-siden. Denne oljedampen havner foran turboen, hvor den deretter blir forbrent i motoren. (røyk)
Kan sjekkes opp før du river turboen av bilen.

Oljeutskiller sitter orginalt på 9-5, kan ettermonteres

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

blårøyk

Legg inn av blårøyk » 06 nov 2003, 20:50

Takk for det Petter.Enklest måte å sjekke det på er å ta av den slangen en stund å prøve da eller?

Odd Roar

Blårøyk

Legg inn av Blårøyk » 07 nov 2003, 15:43

Ta av slangen inn til turboen, Sjekk om det er olje inni slangen/inntaket på turboen. Er det olje før turboen så er det fra veivhusventilasjonen. Hvis du tar av veivhusventilasjonen så er ikke det bra............
Åndingen går feil vei hvis du fjerner slangen..

Petter

oddis

blårøyk

Legg inn av oddis » 07 nov 2003, 17:25

Hei alle sammen og takk for alle forslag men nå tror jeg faktisk bilen er friskmeldt!PUUH!
Den var overfylt med olje og idag etter at den er kommet på maks igjen har den ikke "røyket" noen ting!Har antagelig presset olje opp i sylindrene nedenifra forbi oljeringene når det ble for mye olje på motoren!?
Håper jeg slapp med skrekken og at det blir ok nå.

Takk igjen for alle som svarte! Odd Roar

Svar