Montere dempere

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
dart
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 16 feb 2005, 01:00
Sted: Oslo

Montere dempere

Legg inn av dart » 28 mar 2006, 18:15

Jeg har nå sugd til meg det som er å hente av informasjon her etter diverse søk på forumet. Jeg sitter enda igjen med diverse spørsmål og håper noen her kan svare meg, eller gi meg en GOD veiledning på bytting av dempere. Skal nå de nærmeste dagene skaffe meg dempere og fjærer fra speedparts som virker somd et beste alternativet til og900 min (90 mod).
Nå skal det sies at jeg har ingen garasje å mekke i, den er hjemme nordpå (bor i Oslo). Men har greit med verktøy, men desverre ingenting som går på luft. Vil det la seg gjøre å skifte demperne på en solfyllt dag utenfor huset? og hva bør jeg evt. se opp for?
Trodde det skulle være en enkel sak, bare tidkrevende, men det problemet med at bilstein demperen vrir seg kan se ut til å bli vanskelig.
Noen gode råd å hente her? eller gode veiledninger?
Saab og900 90 mod
Saab ng900 97 mod

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 28 mar 2006, 18:25

Det vanskeligste er å få av demperne foran, spesielt på venstre side. Enkleste måte å gjøre det på er å skjære vekk gummiforinga mellom karosseriet og demperen, for så å kappe med vinkelsliper. Da kan muttera sitte så mye den bare vil.

Når du skal sette på den nye er det kjekt å ha en liiiiiten skiftenøkkel i tillegg til fastnøkkelen som passer til muttera som skal på øverst på demperen, da det er TRANGT på venstre side.

Høyre er lett og bak tar det bare noen minutter.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 mar 2006, 18:32

Er ikkje so lenge sidan dette var oppe; her er det som kom fram då:
http://www.saabturboclub.net/forum/viewtopic.php?t=8413

Gjentek gjerne det med muttarkløyvar for demparane bak, det trengs sikkert. Ang. festing av dempar på venstre side framme kan det være lurt å ha tilgjengelig ein nøkkel med skrallefunksjon om du ikkje har luft. Om det er Bilsteindemparar du skal ha må du også ha ein umbraconøkkel/-bits å holde imot med på toppen, huskar desverre ikkje dimensjon i farta.

Brukeravatar
dart
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 16 feb 2005, 01:00
Sted: Oslo

Legg inn av dart » 28 mar 2006, 18:51

Skjære vekk gummiforingen mellom karosseriet og demperen? da regner jeg med det følger med nye foringer med de nye demperene? Ser egentlig motivasjonen forsvinner gradvis til dette her :) Kanskje ikke helt, men ser kjapt at jeg bør begynne med venstre demper.
Og kjenner jeg saaben min rett, så gir ikke den demperene opp med det første. Den er kjent for å kjempe til siste slutt for ting som i teorien skal gjøre den bedre.
Og mutterkløyveren skal benyttes på mutteren bak som demperen er festet i nede?

Fjærene er grei skuring, har lest meg frem og skiftet det på andre typer biler. Men demperene gir meg litt hodebry akkurat nå.
Saab og900 90 mod
Saab ng900 97 mod

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 mar 2006, 19:04

Nuvel, høyres nok værre ut enn det er :D
Var med nye foringar til demparane på dei Bilstein Sport eg kjøpte hjå Speedparts, undersøk dette når du bestiller!
Når eg skifta var det ikkje nødvendig å skjere i foringane i det heile tatt, demparane slapp heilt eksemplarisk. Uansett som du skjer i foringane eller ei sørgar du for nye foringar, sjølv om du må kjøpe foringar ekstra kostar standardforingar ikkje stort hjå Speedparts.
Mutterkløyvaren brukar du i øvre innfestning, er ihvertfall dei (det er to små mutterar på dempartoppane originalt) som brukar å ruste. Nedre gir seg med litt vold og WD40 :D

Har du litt mekkeerfaring (og du skriv at du har skifta fjører før), so går nok dette fint. Om du er litt i stuss på alle finessene (reknar med du må skru meir på SAAB-en etterkvart) kan det være greit å kjøpe ei Haynesbok (kostar 2-300 på Biltema). Er ikkje alt som er like fornuftig i den boka, men har litt fine illustrasjonar som en kan kike på før en gyv laus på arbeidet.

Brukeravatar
dart
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 16 feb 2005, 01:00
Sted: Oslo

Legg inn av dart » 28 mar 2006, 19:42

heh.. her kjøpt den Haynes boka. Den er mildt sagt litt vag på enkelte punkt, men helt grei som en guide.
Gleder meg mye til å få dette gjort, se hvordan bilen blir. Akkurat nå så "sagger" den litt bak , reddet saaben fra en dame som ikke hadde spes godt forhold til bilen.
Ser for meg mye bannskap og vold fremover.
Saab og900 90 mod
Saab ng900 97 mod

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 28 mar 2006, 21:32

17, 19 nøkkel og en eller annen tommenøkkel med kopper osv, forlenger med bøyelig ledd til skralla, WD-40 og god tid så får du det til. Jeg trengte ikke å knø med noen av mutterene på min -88 og900. Skiftnøkkel på toppen av demperen å skrø løs på bakerste dempere så går det fint. Ha en del jekker tilgjengelig også (2-3). Jeg trodde det skulle bli en kjempe operasjon da jeg skifta till 40/40 fjøre og koni dempere i helga, men det gikk som smurt. ;) Lykke til!
Saab er livet! :)

Brukeravatar
dart
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 16 feb 2005, 01:00
Sted: Oslo

Legg inn av dart » 28 mar 2006, 22:17

Høres bra ut. Få bare håpe bilsteindemperene er like medgjørelig som konidemperene :)
Saab og900 90 mod
Saab ng900 97 mod

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 29 mar 2006, 07:16

dart skrev:Høres bra ut. Få bare håpe bilsteindemperene er like medgjørelig som konidemperene :)
Det er helt greit å montere. Det er å ta av det gamle som kan være vanskelig. ;)
Saab er livet! :)

Svar