Feiltenning runt 3000 omd og900 og preiodisk tikking i mv

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Feiltenning runt 3000 omd og900 og preiodisk tikking i mv

Legg inn av Ottar N398 » 29 mar 2006, 16:01

Har et lite problem med saaben som jeg egentlig har hatt en stund men ikke helt visst hva var. Rett rundt 3000 omdreininger lager den en snål nesten klirrelyd og turbo trykket senkes til rundt 0,5 og så stiger det til 0,7 igjen. Noen som har en god forklaring på hva dette kan være? Kjører forresten med en injection topp og ikke turbo topp da noen i klubben overbeviste meg om at de skulle passe om hverandre (turbo toppen hadde en sprekk)

Har også en vanvitti irriterende sak med magnetventilen. Den driver å slår inn på de mest utenkelige steder (og tider) så tikker den i et par sekunder (varierer hvor lenge) men plutselig er alt normalt igjen.. sjønner ingen ting og etter å ha sjekket det jeg kom på av ledinger og vakum slanger endte jeg opp med å vaske bilen (håper den blir i bedre humør av det og glemmer hele ventilen :D)

Har sjekka:
Tenninga
vakumslanger
Trykkgiver (den som ikke har med bensin å gjøre :D )
Bremsegiver

Det gjelder forresten en
og 900 8v turbo motor fra 86

:worker:
Sist redigert av Ottar N398 den 29 mar 2006, 18:35, redigert 2 ganger totalt.
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 29 mar 2006, 16:28

Tenningsbank??

Sjekk tenninga di....! Er det T8 motor?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 29 mar 2006, 16:51

Tenningsbank var det som slo meg også, får visstnok lettest tenningsbank rundt 3000 o/min. Kan også være noe som er løst eller lekker, som pga frekvensen på motorens vibrasjoner rundt 3000 o/min lager en vibrasjon eller noe, som bankesensoren reagerer på slik at APCen justerer ned trykket.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 29 mar 2006, 17:06

Svarer for ham jeg - det er T8 ja.. :)

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 29 mar 2006, 18:17

Tenninga er faktisk fin den. Ligger på 20 som den skal.
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 29 mar 2006, 18:50

Kan være bankesensoren som er litt vel ivrig. Mener å ha lest noe om at det kan bli problemer med den dersom den ikke sitter helt som den skal. Søk litt på det svenske forumet, mener det var der jeg så det. Hvis den registrerer banking i tide og utide vil magnetventilen klikke og du vil få lavere trykk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 29 mar 2006, 19:27

Får putte inn en slik fin diode da;)
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Svar