hei.. har en saab 900 i 16 v 90 mod
den er kjørt 160 tusen og har hatt jevnlig servicer osv...
Den var nettopp på eu godkjenning men ble ikke godkjent pga ojle lekasje men de så ikke hvor..
Så kjørte jeg bilen en uke og den går helt fint har ikke brukt noe unormalt mye olje eller lekt så eg har sett det.. men ser det er svetting eller lekker olje under der med vifte reimen der med gear kassen klarer ikke se hvor... og check angian kom av og til opp og gikk vekk igjen..
saken er det at eg hadde nettopp kjørt den normalt den gikk helt fint som vanlig og plutselig begynte den og fjuske når den stod på tom gang og den stoppet.. den starter vær gang helt fint men fjusker og kubber hvis eg ikke ruser den og til slutt høres det ut som den drukner eller noe.. så begynte det og renne olje fra under bilen men ser ikke hvor..
har feil søkt bensin pumpe ++ diverse og det ser ut til og virke.
det er ikke vann i oljen men ser ut som motor olje som lekker..
Toppen som er gåen då? eller pleier gear kasen lekke olje? og hva med fjuskingen på bilen?
De på saab har kommet med lamdasonon,bensin pumpen toppen,
Men er det noe typisk feil som pleier og ryke angående olje lekasjen ?
Og då er det vel billigst med en brukt motor noen som har peiling på saab i bergens området og eller har en dele bil eventuelt en motor?
og hvor mye arbeid er det og ang lednings nette og andre ting og bytte fra 2.0 l 16 v til turbo motor?
motor prob med saab 900
Moderator: Moderatorer
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Hvis det kommer fra bakenden av motoren ville jeg gått for simringen på oljepumpedelselet. Den ringen som tetter rund reimhjulet på veiva. Ikke uvanlig at den blir sliten, men etter 160000 hørtes tidlig ut.. Hvis det er den så må motoren ut og resten gjør du rimelig enkelt.
Ta av reimer og reimhjul, løsne og ta av oljepumpedekselet og bytt simring. Monter det så sammen igjen. Se på den delen av reimhjulet som har kontakt med ringen om den er slitt. Hvis den er slitt så er det å anbefale å sette på et nytt. Har ikke vært borti så mye slitasje på de så det skulle gå bra
Når det gjelder å bytte fra i16 til T16 så er det jo litt jobb, for du må bytte hele ledningsnettet til motoren, styrebokser osv, eksosanlegg og legge til noen deksler i motorrommet.
Jeg har gjort jobben før, og ut fra erfaring så går det greit å gjøre det. Det som er en stor fordel er hvis du kjøper en T16 delebil og setter over del for del, så vet du hvordan det skal sitte, pluss at du da får med deg alle delene. Slipper jo da å stå der å klø seg i huet over hva som mangler...
Bonusen er den ekstra girkassa du får med i delebilen hvis ting skulle gå galt etter at du har trimmet den litt...
hehe
Ta av reimer og reimhjul, løsne og ta av oljepumpedekselet og bytt simring. Monter det så sammen igjen. Se på den delen av reimhjulet som har kontakt med ringen om den er slitt. Hvis den er slitt så er det å anbefale å sette på et nytt. Har ikke vært borti så mye slitasje på de så det skulle gå bra

Når det gjelder å bytte fra i16 til T16 så er det jo litt jobb, for du må bytte hele ledningsnettet til motoren, styrebokser osv, eksosanlegg og legge til noen deksler i motorrommet.
Jeg har gjort jobben før, og ut fra erfaring så går det greit å gjøre det. Det som er en stor fordel er hvis du kjøper en T16 delebil og setter over del for del, så vet du hvordan det skal sitte, pluss at du da får med deg alle delene. Slipper jo da å stå der å klø seg i huet over hva som mangler...

Bonusen er den ekstra girkassa du får med i delebilen hvis ting skulle gå galt etter at du har trimmet den litt...

Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 72
- Registrert: 18 jan 2004, 01:00
- Sted: Bergen
Hvis du har LH2.4.2 kan den hende at svinghjulsføleren er gåen siden det lekker olje ut ved remhjulet. Hvis føleren er gåen vil ikke motoren gå skikkelig siden den vet ikke helt hvor ØD er.
9-3 5-d -00 steg 3
900 Turbo S -84 med airflow styling (bruksbil)
900 cc ombygget til t8 m ny front -86 nå med LH2.2 (pensjonert)
900 5-d -89 8v
900 Cabbe -88
900 Turbo S -84 med airflow styling (bruksbil)
900 cc ombygget til t8 m ny front -86 nå med LH2.2 (pensjonert)
900 5-d -89 8v
900 Cabbe -88