Vurderer å skifte fjærer på min 900 Aero 1990. (Original Aero med T16)
Mener de gamle originalfjærene har blitt for lave og myke, særlig bak. Med litt last i bilen ligger den nesten helt "flat" bak. Støtdemperne er skiftet ganske nylig.
Spørsmålet er hvilke fjærer som passer best på bilen:
Har sjekket litt hos forskjellige forhandlere hva som kan leveres.
Saab-forhandleren (Scanauto i Bergen) kan levere to typer fjærer som de mener passer:
Sitat:
Det som kan skaffes til bilen er de to alternativene som ble levert fra SAAB i 1993. Det ene alternativet er standard fjær som ble brukt til alle modeller, bortsett fra Aero. Art. nr. 8945818 / 8941502 som koster kr.
1684,- pr. stk. inkl. mva.
Alternativet er fjærer til biler med sportsunderstell (f.eks. Aero) art.nr.
9101940 som koster kr. 1407,- pr. stk. inkl. mva.
Sistnevnte er ca. 20 mm lavere, og veldig mye stivere, enn standardfjær.
Sitat slutt
Ulike andre forhandlere kan levere vanlige fjærer som passer på 900 turbo, men ikke fjærer som passer spesielt for aero-modellen.
Men det kan leveres ulike typer senkesett av ulike merker.
Spørsmålet mitt er hvilke fjærer som passer best på bilen min:
Vil det bli "feil" å bruke vanlige saab turbo-fjærer på bilen, blir den for høy og myk?
Vil senkesett-fjærer gjøre bilen lavere enn den var originalt som Aero, eller blir den omtrent som den var ny med disse? Vanligligste senkesett gir senking 25 mm, er ikke det noe lavere enn original aero, eller er det passelig? Fjærene som saab-forhandleren nevner over er vel identisk med vanlige senkefjærer, så det er vel ikke bedre å kjøpe disse enn andre senkefjærer
fjærer til 900 Aero 1990
Moderator: Moderatorer
- Joachim N370
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Sett på Lesjøfors dempere med bilstein sport dempere. Bilen blir ikke ubehagelig å kjøre, den får det sportslige med lavere karosseri og den ligger som støpt til veien.
Du får både fjører og dempere for den prisen du ville gitt for 4 fjører på Saab.... Er vel ingen tvil?
Hvis du tror bilen blir stiv med denne konfigen så har du delvis rett, men den er fortsatt ikke så stiv at du vil synes det er ubehagelig.
Det er veldig mange i klubben med dette på bilen og som kjører bilen daglig.
mvh
Du får både fjører og dempere for den prisen du ville gitt for 4 fjører på Saab.... Er vel ingen tvil?
Hvis du tror bilen blir stiv med denne konfigen så har du delvis rett, men den er fortsatt ikke så stiv at du vil synes det er ubehagelig.

mvh
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
Sikkert riktig det som sies om Lesjøfors fjærer og bilstein sport dempere, kommer sikkert til å gå for dette.
Men lurer fremdeles på hvor lav bilen egentlig blir med slikt senkesett.
Blir den omtrent som Aero-modellen var som ny, altså omtrent som original, eller en smule lavere. (Blir vel uansett en mindre senking med senkesett på Aero-modellen enn på de vanlige 900-modellene)
PS
Er som nevnt, litt opptatt av at bilen ikke skal bli for lav; kjører av og til på dårlig vestlandsvei, med hjulsport i asfalten og "høyde" på midten, hender også jeg kjører på grusvei. På slik vei vil jo en for lav bil ta nedi, og det er ikke moro. Men hvis senkingen blir relativt liten og fjærene stivere, blir vel resultatet bra. Syns bilen slik den er nå er så lav som den kan være til mitt bruk, en vesentlig senking utover dette, vil neppe fungere bra til mitt bruk.
Blir den omtrent som Aero-modellen var som ny, altså omtrent som original, eller en smule lavere. (Blir vel uansett en mindre senking med senkesett på Aero-modellen enn på de vanlige 900-modellene)
PS
Er som nevnt, litt opptatt av at bilen ikke skal bli for lav; kjører av og til på dårlig vestlandsvei, med hjulsport i asfalten og "høyde" på midten, hender også jeg kjører på grusvei. På slik vei vil jo en for lav bil ta nedi, og det er ikke moro. Men hvis senkingen blir relativt liten og fjærene stivere, blir vel resultatet bra. Syns bilen slik den er nå er så lav som den kan være til mitt bruk, en vesentlig senking utover dette, vil neppe fungere bra til mitt bruk.
Banne i kirka?
http://www.biltema.no/carparts/carpart_ ... emId=74865
Hadde samme problem som deg, ferielastet bil = problemer, hang helt nedpå bak.
Kjøpte forsterkede fjærer fra biltema. Mye bedre kjøreegenskaper og helt andre laste-egenskaper. Og billig og bra.
http://www.biltema.no/carparts/carpart_ ... emId=74865
Hadde samme problem som deg, ferielastet bil = problemer, hang helt nedpå bak.
Kjøpte forsterkede fjærer fra biltema. Mye bedre kjøreegenskaper og helt andre laste-egenskaper. Og billig og bra.
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Sted: oslo
- Kontakt:
Ta en titt på bilen min, så ser du.Aero1990 skrev: Men lurer fremdeles på hvor lav bilen egentlig blir med slikt senkesett.
Lesjöfors og bilstein.
Fungerer fin-fint!
http://www.garaget.org/?car=6177
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped
02 Toyota Yaris type moped
- Viggen-51
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: 51
- Bil: 9-3 Viggen Cab.
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Nå skal du høre:Aero1990 skrev:Sikkert riktig det som sies om Lesjøfors fjærer og bilstein sport dempere, kommer sikkert til å gå for dette.
Undertegnede var for en 6-7 år siden plaget med det samme problemet som du har på din Aero; Bakfjærene (originale Aero-fjærer) var blitt så "slitte/slappe" av å ha vært i "funksjon" i så mange år, at bilen så ut som om den var lastet med noe tungt, selv om den var tom!! (mao. hengerumpe). Dessuten syntes jeg også at den var litt for "høy" foran. På telehiv og lignende; så skrapa piggene på vinterdekka oppi hjulbuene bak (med null last ombord).

Jeg vurderte akkurat de samme alternativene som du, men fant ut at jeg skulle prøve et "moderat" senkesett ( på den tida fantes det mer "radikale" greier også; med heller lav "TÜV-faktor

Det ble suksess!

Bilen ble ca.1cm HØYERE bak, og ca. 1,5 cm lavere foran.
Subbinga forsvant (såfremt jeg ikke hadde fyllt bilen til randen med last).
Og fremfor alt: Bilen ble MYE penere å se på + EN GOD DEL bedre å kjøre (fort

Anbefales!

Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)
- Audun N346
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim
Nå som asfalten byne å kikke fram under snøgen har jeg og begynt å sikle etter en stivere bil... Har en 4-dørs m88 med T16(ettermontert) uten krengningshemmere, og med originale fjører og dempere. Hva bør gjøres for å få en stabilere og stivere bil, bør det monteres krengnigshemmere først og fremst? og så kanskje senkning?
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)
If it aint broke, modify it!
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)

If it aint broke, modify it!