Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Jossva N1079
- 0.7 bar

- Medlemsnummer: 1079
- Navn: Jostein
- Bil: 9-3 Aero SC XWD Hirsch M09
- Sted: Stjørdal
Legg inn
av Jossva N1079 » 02 apr 2006, 12:59
Tok turen innom den lokale forhandleren (Din Bil, Trondheim) og skulle avtale service på bilen nå nylig. Fikk litt sjokk da jeg fikk høre hva de skulle ha for denne servicen. Riktignok er det jo en ganske stor service, men likevel.....

for en pris! 8200,- skulle de ha for det. Jeg tok en rask runde og sjekket hva det skulle koste hos nærmeste konkurrent. Saab forhandler på Verdal skulle ha 6500,- for samme service. Altså 1700,- i forskjell for samme jobb! Din Bil skyldte på at Verdal hadde satt ned prisen for å unngå lekkasje til Sverige, men likevel.........
Noen som har noen erfaringer av samme slag, evt forslag til andre i Trondheimsregionen som kan gjøre servicen billigere? Ønsker å holde serviceheftet i god stand. Kan lite om mekking selv så jeg er avhengig av bilkyndige på verksteder.
Saab 9-3 Aero 2.0T XWD eLSD M09 Hirsch chassi/ECU
-
Jossva N1079
- 0.7 bar

Legg inn
av Jossva N1079 » 02 apr 2006, 16:36
Takker for svar.

Det skal sjekkes ut imorgen tidlig.
Men jeg ble ikke noe klokere på om det har noe å si for serviceheftet i forhold til å ikke bruke merkeverksted.

Jeg skal liksom ikke selge bilen nå så det har antagelig ikke noe å si siden garantien fra Saab uansett er gått ut. Det eneste som er kjekt å beholde er den utvidede garantien på motoren som Saab har satt på opptil 8 år hvis alle deres kriterier er fulgt...... har vel to år igjen....
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 02 apr 2006, 18:19
Spiller ingen rolle hvem som utfører service på bilen din. Så lenge heftet er stemplet har de ingenting å si
Eneste kravet er vel at det skal benyttes deler av samme kvalitiet som orginalkvalitet.
-
Jossva N1079
- 0.7 bar

Legg inn
av Jossva N1079 » 02 apr 2006, 19:04
Det høres logisk ut, men det er ikke slik at Saab verkstedet har ekstra kompetanse på feilsøk og finne feil som kanskje ikke de "vanlige"verkstedene har? Tenker da på ting som kan bli alvorlig på sikt og på diagnoseverktøyene innen data etc. Som sagt har jeg ikke peiling på mekking.....

så please ha meg unnskyldt!
-
KongerudN344
- MAX BOOST
Legg inn
av KongerudN344 » 02 apr 2006, 19:22
Er jo riktig at SAAB kan sine biler bedre enn hva Snap Drive gjør, så jeg dersom det er noen litt speiselle feil ville jeg nok levert bilen til SAAB ja.
Men sånn som service og skifte av slitedeler er jo noe alle gjør.
Når det gjelder datadiagnose så skal ikke SAAB ha noe som uavhengige verksteder ikke har, eller har mulighet til å skaffe seg.
-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 02 apr 2006, 19:47
Det fleste uavhengige verksted har ikkje Tech2, dei har slike universal diagnoseprogramvare som fks. Würth WOW eller Mekosys. Skal slike uavhengige verksted skaffe seg slikt spesialutstyr for alle bilmerkjer vert det fort dyrt, og det kostar også ein del om dei skal halde personalet oppdaterte på bruken av dei ulike verktøya. Dermed er det enklare å bruke ein standardverktøy som fks. WoW.
-
KongerudN344
- MAX BOOST
Legg inn
av KongerudN344 » 02 apr 2006, 19:50
Uansett om de ikke har TECH 2 så får de vel utført de oppgavene de skal ha uansett?
-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 02 apr 2006, 19:57
Det tvilar eg sterkt på, då det er enkelte operasjonar som krev at en får inn i programmvaren og aktiverar/deaktiverar ting. Dette ved fks. skifte av radio-enheit. Er sikkert andre her som veit meir om dette enn eg,
Men for vanlig feilsøking funkar det sikkert bra nok.
Ellers veit eg ikkje korleis det fungerar med slike servicebulletinar, får uavhengige verksted full oppdatering på slike?
-
Orjan N235
- 2.0 bar

- Medlemsnummer: N235
- Sted: Klæbu/Trondheim
Legg inn
av Orjan N235 » 03 apr 2006, 01:28
Hei Jossva,
hvis du vil lese av evt. feilkoder med Tech2 kan du sikkert ta turen til Melhus og faa TT til aa lese av for deg, og saa dra til f.eks. Snap Drive.
Tok selv 110 000 km service i Oestersund da jeg fikk hoere prisen som DinBil tok det sparte jeg omtrent NOK 3500,- paa minus bensin. Riktignok var jeg borte en hel dag. Det gikk greit da jeg hadde fri likevel. Les
denne traaden.
De skjulte litt daarlig at de ikke likte at jeg ikke tok servicen hos dem (DinBil). Hva gjoer de for aa hindre lekkasje til Sverige, eller til Verdal for den del?? Ikke vet jeg. Skal ta 130 K service snart, den er litt mindre saa jeg regner med aa kanskje bruke DinBil da, men jeg skal iallefall sjekke prisen i Sverige foerst.
Her er en link til Saabverkstedet i Ostersund.
-
Jossva N1079
- 0.7 bar

Legg inn
av Jossva N1079 » 03 apr 2006, 10:10
Jeg tok et lite søk på nettet siden jeg ikke har vært borti Tech2 tidligere, og da så det ut som en liten boks som leser av feilkoder på motoren hvis jeg ikke oppfattet det feil. Jeg holder på med data (profesjonellt) selv og lurer da på om det er vanskelig å skaffe seg og bruke noen sånt og evt hva man trenger og hva det skulle koste. Jeg fant ingen konkrete opplysninger om salg av slike verktøy. Det er kanskje forbeholdt de som driver (merke)verksted eller at det er for dyrt for mannen i gata..

Servicen er dyr nok som den er og kan heller tenke meg å bruke pengene på oppgraderinger av bilen

-
Jossva N1079
- 0.7 bar

Legg inn
av Jossva N1079 » 03 apr 2006, 10:28
Tok en telefon til Snap Drive og de skal ha 5050,- for denne servicen!

For en forskjell! Ikke nok med det - jeg fant ut at jeg i tillegg har en liten 5 % rabatt hos Snap Drive gjennom LOfavør kortet som jeg har.
Hvis jeg skulle bruke såkalt longlife olje kom det på 400,- ekstra. Er det verdt å bruke de ekstra kronene på denne oljen eller spiller det ingen rolle så lenge jeg skifter olje før 10.000 km etter denne servicen? Eller for å si det sånn, hvilken olje er best for denne bilen?
-
Henrik N380
- 2.0 bar

- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
Legg inn
av Henrik N380 » 03 apr 2006, 15:40
Jossva skrev:Hvis jeg skulle bruke såkalt longlife olje kom det på 400,- ekstra. Er det verdt å bruke de ekstra kronene på denne oljen eller spiller det ingen rolle så lenge jeg skifter olje før 10.000 km etter denne servicen? Eller for å si det sånn, hvilken olje er best for denne bilen?
JA!
Sikkert mange andre som har mer peil en meg på ang. dette. Men helsyntetisk olje er vel det eneste fornuftige å bruke på en Saab? Særlig Saab 9-5 på tanke med de problemene det er med at oljen mister fortere smøreeffekt og div. motorhavari. Personlig hadde jeg vært litt skeptisk til å ha bilen på service hos snapdrive, men så lenge garantien holder, og kvaliteten på service er den samme (noe som av og til ikke skal mye til for å gjøre bedre) så er det jo penger spart!
-
aero01
- 0.7 bar

- Sted: Klæbu
Legg inn
av aero01 » 03 apr 2006, 15:54
For ikke å snakke om at For å opprettholde motorgarantien må du bruke en olje som oppfyller de spesifikasjoner som saab krever. (står i instruksjonsboka) hvis du ikke tar servicen hos merkeforhandler er det du som må vise frem dokumentasjon på at oljen som er brukt tilfredstiller de kravene... f.eks hvis du skulle være så uheldig å få problemer med ulyd i motorn..
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 03 apr 2006, 18:09
Jossva skrev:Jeg tok et lite søk på nettet siden jeg ikke har vært borti Tech2 tidligere, og da så det ut som en liten boks som leser av feilkoder på motoren hvis jeg ikke oppfattet det feil. Jeg holder på med data (profesjonellt) selv og lurer da på om det er vanskelig å skaffe seg og bruke noen sånt og evt hva man trenger og hva det skulle koste. Jeg fant ingen konkrete opplysninger om salg av slike verktøy. Det er kanskje forbeholdt de som driver (merke)verksted eller at det er for dyrt for mannen i gata..

Servicen er dyr nok som den er og kan heller tenke meg å bruke pengene på oppgraderinger av bilen

Tech2 er et diagnoseverktøy som er utviklet av GM og brukes for å lese feilkoder og evt programere funksjoner på bilen. Tech2 finnes til alle de amerikanske GM-merkene pluss Saab, Opel(Vauxhall), Suzuki og Isuzu. Selve Tech'en er lik men man må ha softwaren for det korrekte merket for at den skal fungere. Vet en her i Trondheim som jobber mye med amerikanske biler og som kjøpte seg en ny Tach2, han betalte 75.000.-

Så sjansen for å få tak i disse er minimale... Jeg brukte vel ca 2 år selv for å finne meg en og jeg betalte nok kan du si...
Jeg vet om en som skal selge og regner med han legger den ut for salg snart... tipper han vil ha rundt 20k for den.
Det finnes også noen universale diagnoseverktøy for å lese av feilkodene, men med disse så får du kun ut noen av de viktigste feilkodene så de er ikke å anbefale.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor