9000 89 m/ ACC vifte som går for fult
Moderator: Moderatorer
- kevin86
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
- Kontakt:
Har fått tak i en fra Signalen i sverige.
Koster 800kr ca med frakt og alt=) Billigere enn hos saab huset.
Koster 800kr ca med frakt og alt=) Billigere enn hos saab huset.
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
Saab 93SS 05 TID
- kevin86
- 1,5 bar
- Kontakt:
Typisk, noen som har gjort det før? Men er det noe forskjell når du har acc?TT N12 skrev:Japp, er ganske mye jobb når du har acc.kevin86 skrev: Men er det noen som vet hva jeg må gjøre når selve vifta bråker som uvær? Må viftemotoren byttes da?
Saab 93SS 05 TID
Saab 93SS 05 TID
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Ja, det er utrolig mye trangere!!! Er sikker på at de startet med vifta når de byggde bilen og deretter monterte resten av bilenkevin86 skrev: Men er det noe forskjell når du har acc?

Har gjort dette flere ganger skal se om jeg får tid til å skrive en tråd til FAQ'en en dag (eller kansje DOC har lyst?? Han la ut en flott oppskrift på STCS en gang men jeg finner den ikke igjen nå). Ikke umulig at du finner litt info om du søker, dette har i allefall vært oppe før.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- kevin86
- 1,5 bar
- Kontakt:
EDIT:
Idag begynnte vifta å gå for fult igjen.
Noen som har en ide om hvorfor denne reostaten ble ødelagt?
Var jo gammel den reostaten jeg bytta med.
Får enda en fra signalen i sverige:-D Kjempe bra service der, Annbefaler dem hvis du noen gang trenger noe brukt noe;-) Kan det hende at fordi motoren bråker, tror det er vifta som kommer borti noe. At reostaten ryker? Hvis jeg gikk fra 1 (helt stille) til 2, så startet ikke vifta. Men fra 3 til 2 så gikk den sakte. Virker som vifta er borti noe som gjør at det blir for mye motstand og da ryker reostaten?
Idag begynnte vifta å gå for fult igjen.
Noen som har en ide om hvorfor denne reostaten ble ødelagt?
Var jo gammel den reostaten jeg bytta med.
Får enda en fra signalen i sverige:-D Kjempe bra service der, Annbefaler dem hvis du noen gang trenger noe brukt noe;-) Kan det hende at fordi motoren bråker, tror det er vifta som kommer borti noe. At reostaten ryker? Hvis jeg gikk fra 1 (helt stille) til 2, så startet ikke vifta. Men fra 3 til 2 så gikk den sakte. Virker som vifta er borti noe som gjør at det blir for mye motstand og da ryker reostaten?
Saab 93SS 05 TID
Saab 93SS 05 TID
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Mulig at reostaten blir ødelagt av utslitt viftemotor ja..
Derfor bør du få fiksa ny viftemotor FØR du setter inn den reostaten som du nå har bestilt, ellers blir det dyrt for deg dette... Fikk bytta min på verksted, måtte ut med lekk varmeapparatregister, og da anbefalte dem å bytte viftemotor, for arbeidet var omtrent det samme. Den gikk temmelig treigt og hadde nok ikke holdt mye lengre.. Sjekk registeret når du først er nedi der, greit å få sjekket alt når en først holder på på sånne plasser.. 

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01

- kevin86
- 1,5 bar
- Kontakt:
Er det vanskelig å sjekke registeret?GunR N326 skrev:Mulig at reostaten blir ødelagt av utslitt viftemotor ja..Derfor bør du få fiksa ny viftemotor FØR du setter inn den reostaten som du nå har bestilt, ellers blir det dyrt for deg dette... Fikk bytta min på verksted, måtte ut med lekk varmeapparatregister, og da anbefalte dem å bytte viftemotor, for arbeidet var omtrent det samme. Den gikk temmelig treigt og hadde nok ikke holdt mye lengre.. Sjekk registeret når du først er nedi der, greit å få sjekket alt når en først holder på på sånne plasser..
Hvordan gjør man det?
Har planlagt å bytte viftemotoren først denne gangen;-)
Har henta en viftemotor allerede. Må bare få litt tid til å bytte den, reostaten kommer vell en gang denne uken håper jeg=)
Saab 93SS 05 TID
Saab 93SS 05 TID
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Sjekk at det er helt, og ikke lekker kjølevæske, har du av og til en søtlig lukt i kupeen så er det nok registeret som lekker.
Husker ikke hva det kostet. Sjekk prisen, dersom det ikke er allverdens dyrt så ville jeg ha byttet, tatt i betraktning arbeidets natur...Trøst deg med at det er like trangt og jæ**i på nesten alle biler, ikke la noen lure deg til å tru noe annet.. 

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01

Sitter på en flyplass og har ikke så mye annet å gjøre. Skall forsøke skrive en rask beskrivning av demont/mont av viftemotor.
Forutsettning, det er virkelig trangt - rent ut sagt en skittjobb på biler med ACC.
Noe bedre forhold på 2,3 motorer, men fremdeles trangt.
Eftersom jobben er såpass omfattende anbefaler jeg att man monterer NYE deler, dvs enten ny viftemotor eller nytt kjøleelement ( lekker det senere det aller minste - BYTT til nytt. )
Vanligste feil på viftemotor er slitte kull og/eller utslitte lager!!
Speedpart har rimelige deler ( i alle fall svenske Speedpart der jeg kjøper mitt)
Beskrivning:
Demonter allt løst rundt akvariet ( dvs lokket ovenpå og frontstykket som danner framvegg )
Demonter alle boxer samt boxholdere ( till venstre i akvariet ). Demonter ( det som du ikke allerede har gjort når du plukket bort framveggen) alle koblinger og holdere av koblingshus som dufinner på viftehusets venstre side ( det skal bli helt rent !!! ) Vinduspusser mekanismen er festet med muttrer på hver av de to pusserferstene, samt 2 bolter nede under motorn. Mekanismen tas ut stående i vileleie, vippes ut av hullene under vinduet, føres så langt som mulig til venstre og lirkes ut.
Finn derefter vajeren till luftblandingen ( utgår fra torpedoveggen straks till høyre ( bilens høyre side ) om viftehuset). Vajeren sitter fast i en plastarm/aksel fra viftehuset og har en liten stopper som kan lirkes bort fra armen og siden demonteres vajeren fra akselen. Er det vanskelig å nå armen, bruker du temperaturreguleringen på ACC-panelet - armen flytter seg ut/in eftersom du forandrer temperaturen. Lås leiet gjennom å slå av tenningen.
Om du ikke allerede har plukket ut vannslangene er det på høg tid nu.Ta de av helt mot rørene fra varmeelementet. ( På eldre modeller finns det en plastrørskoppling som sitter med ett klickfeste, greit å ta bort det med. )
Så finner du de to festene som holder kåpen over viftehus og varmefordelerhus fast mot resten inni bilen. Ser ut som en ca 0,5 x 3 cm lang svart tapp, med en plastfjær i som sperre, Denne står/ stikker frem på hver side av underkanten av kåpen, og man kan se delingsplanet i festet ganske bra med godt lys. Lirk in ett skrujern i hver av disse festene samtidigt så plastsperren(plastfjæren ) går fri. Ta ikke i for mye - da knekker festet, men det er fleksibelt og man må bøye for å få løs sperren.
Løsne den store ACC - klumpen ( en skrue foran ACC mot platen som ble igjen når du tok bort fronten på akvariet. ) Kan evt være lurt å løsne ACC-rørene der de festes mot høyre skjerm .
Siden er det " bare" å dra frem og opp viftehuset i en roterende/vridende bevegelse. Men det er realt trangt og ibland blir det en del forsøk førdet løsner riktig, og ikke sjelden ramler skrujernene ut og hele F...skapet låser seg igjen. Derfor ikke helt feil å ha med en kamerat på dette momentet som kan løftenoe i ACC-klumpen samtidig.
Når pakken er ute, kan du demontere selve viftehuset, ta ut viftemotorn ( en skrue holder den), men motorn sitter inklemt i huset og iblant kan det være nødvendig å gjenge ut skruen en bit og forsiktig slå på skruen så motorn kryper ut av plasten.
Kjøper du hos SP følger ikke vifta med, men den sitter bare påpresset motorakselen.
Når du har viftehuset ute skal du i det minste ta ut varmelementet for en visuell kontroll, bytt altså ved minste tegn till lekkasje..
Montering skjer i omvendt ordning som det så vakkkert heter, her gjelder det å ha kontroll så alle saker peker riktig mot sin motsvarighet i den faste delen av huset og ACC-delen.
Det finns en liten tapp på viftehuset som nesten alltid føles å komme i veien, den sliper jeg bort rutinemessig nu før montering. Også ved monteringen er det greit å være to, ettersom ACC-huset må løftes litt opp og frem for att viftehuset skall passe inn i sine fester mot bilen.
Samme roterende bevegelse ved monteringen ( omvendt vei naturligvis ).
Har vel monterert mellom 10-15 vifter nu, og om ikke annet har det breddet mitt språk med en del uttrykk som ikke bør gjentas her. MEN, når det krangler som værst - glem ikke - det ordner seg alltid tilslutt. Og iblant smetter allt på plass nesten av seg selv.
Nå, nu går flyet snart, jeg må stikke. Beklager at jeg ikke har fått rettet opp evt stavefeil.
LYKKE TIL MED JOBBEN. Når den er klar kan du regne deg som en riktig Saab-entusiast
Forutsettning, det er virkelig trangt - rent ut sagt en skittjobb på biler med ACC.
Noe bedre forhold på 2,3 motorer, men fremdeles trangt.
Eftersom jobben er såpass omfattende anbefaler jeg att man monterer NYE deler, dvs enten ny viftemotor eller nytt kjøleelement ( lekker det senere det aller minste - BYTT til nytt. )
Vanligste feil på viftemotor er slitte kull og/eller utslitte lager!!
Speedpart har rimelige deler ( i alle fall svenske Speedpart der jeg kjøper mitt)
Beskrivning:
Demonter allt løst rundt akvariet ( dvs lokket ovenpå og frontstykket som danner framvegg )
Demonter alle boxer samt boxholdere ( till venstre i akvariet ). Demonter ( det som du ikke allerede har gjort når du plukket bort framveggen) alle koblinger og holdere av koblingshus som dufinner på viftehusets venstre side ( det skal bli helt rent !!! ) Vinduspusser mekanismen er festet med muttrer på hver av de to pusserferstene, samt 2 bolter nede under motorn. Mekanismen tas ut stående i vileleie, vippes ut av hullene under vinduet, føres så langt som mulig til venstre og lirkes ut.
Finn derefter vajeren till luftblandingen ( utgår fra torpedoveggen straks till høyre ( bilens høyre side ) om viftehuset). Vajeren sitter fast i en plastarm/aksel fra viftehuset og har en liten stopper som kan lirkes bort fra armen og siden demonteres vajeren fra akselen. Er det vanskelig å nå armen, bruker du temperaturreguleringen på ACC-panelet - armen flytter seg ut/in eftersom du forandrer temperaturen. Lås leiet gjennom å slå av tenningen.
Om du ikke allerede har plukket ut vannslangene er det på høg tid nu.Ta de av helt mot rørene fra varmeelementet. ( På eldre modeller finns det en plastrørskoppling som sitter med ett klickfeste, greit å ta bort det med. )
Så finner du de to festene som holder kåpen over viftehus og varmefordelerhus fast mot resten inni bilen. Ser ut som en ca 0,5 x 3 cm lang svart tapp, med en plastfjær i som sperre, Denne står/ stikker frem på hver side av underkanten av kåpen, og man kan se delingsplanet i festet ganske bra med godt lys. Lirk in ett skrujern i hver av disse festene samtidigt så plastsperren(plastfjæren ) går fri. Ta ikke i for mye - da knekker festet, men det er fleksibelt og man må bøye for å få løs sperren.
Løsne den store ACC - klumpen ( en skrue foran ACC mot platen som ble igjen når du tok bort fronten på akvariet. ) Kan evt være lurt å løsne ACC-rørene der de festes mot høyre skjerm .
Siden er det " bare" å dra frem og opp viftehuset i en roterende/vridende bevegelse. Men det er realt trangt og ibland blir det en del forsøk førdet løsner riktig, og ikke sjelden ramler skrujernene ut og hele F...skapet låser seg igjen. Derfor ikke helt feil å ha med en kamerat på dette momentet som kan løftenoe i ACC-klumpen samtidig.
Når pakken er ute, kan du demontere selve viftehuset, ta ut viftemotorn ( en skrue holder den), men motorn sitter inklemt i huset og iblant kan det være nødvendig å gjenge ut skruen en bit og forsiktig slå på skruen så motorn kryper ut av plasten.
Kjøper du hos SP følger ikke vifta med, men den sitter bare påpresset motorakselen.
Når du har viftehuset ute skal du i det minste ta ut varmelementet for en visuell kontroll, bytt altså ved minste tegn till lekkasje..
Montering skjer i omvendt ordning som det så vakkkert heter, her gjelder det å ha kontroll så alle saker peker riktig mot sin motsvarighet i den faste delen av huset og ACC-delen.
Det finns en liten tapp på viftehuset som nesten alltid føles å komme i veien, den sliper jeg bort rutinemessig nu før montering. Også ved monteringen er det greit å være to, ettersom ACC-huset må løftes litt opp og frem for att viftehuset skall passe inn i sine fester mot bilen.
Samme roterende bevegelse ved monteringen ( omvendt vei naturligvis ).
Har vel monterert mellom 10-15 vifter nu, og om ikke annet har det breddet mitt språk med en del uttrykk som ikke bør gjentas her. MEN, når det krangler som værst - glem ikke - det ordner seg alltid tilslutt. Og iblant smetter allt på plass nesten av seg selv.
Nå, nu går flyet snart, jeg må stikke. Beklager at jeg ikke har fått rettet opp evt stavefeil.
LYKKE TIL MED JOBBEN. Når den er klar kan du regne deg som en riktig Saab-entusiast