Åpen dumpventil på 2.0L Turbo 16V

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 04 apr 2006, 22:00

kevin86 skrev:Har selv en 9000 89 model med 2.0 T uten DI
Må jeg innstalere en spesiell type dumpventil da?
Åpen og resirkulerende? Forskjell?
Har bestilt open air kit og skal ta sp steg 1 snart.
Hva burde jeg innstalere av dumpventil da?
Resirkulerende ventil :wink:
9³ TurboX

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 04 apr 2006, 22:01

Skjæveland N396 skrev:Med resirk får du ihvertfall mindre lyd.. :) men litt skal det være. (har ikke prøvd selv.. )
Ok, må tenke litt :?
Burde kanskje ha en egen thread til dette, men er det normalt å ligge på 1000 rpm på tomgang med varm motor?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 04 apr 2006, 22:03

de lærde er ihvertfall enige om at åpen ikke er bra for motoren på sikt, så får du velge selv..

du kan forøvrig lese mer her:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329

tomgangen din høres normal ut spør du meg.. :)

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 04 apr 2006, 22:05

Ok, bra å høre=)
Men har prøvd litt med 98 blyfri, og når jeg kald starta motoren så gikk turtallet ned till 500 rpm og opp til over 1300. Opp og ned ujevnt... Pluss at turtallet mitt nå ligger rett i overkant av 1000. Håper det er normalt:-/
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 04 apr 2006, 22:24

på 900 er det vanligvis et tips å rense tomgangsventilen, så det er kanskje lurt hos deg også.. :)

og om turtallet ditt konstant er så høyt, så skulle du prøvd å justere tomgangen.. det kan vel være andre grunner også, men det er ihvertfall et sted å starte.. :)
Sist redigert av Eirik N396 den 04 apr 2006, 22:25, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 04 apr 2006, 22:25

Skjæveland N396 skrev:på 900 er det vanligvis et tips å rense tomgangsventilen, så det er kanskje lurt hos deg også.. :)
Ok, høres lurt ut=)
Noen som har link til en side som forklarer framgangsmåten?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 04 apr 2006, 22:32

Søk på tomgangsmotor med søkefunkjonen i forumet så skal du se at du finner infoen du leter etter ;)
Hvis du trenger ytterligere hjelp så start en ny tråd slik at det blir enklere for andre også å finne hjelp om samme problem senere
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 04 apr 2006, 22:35


Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 06 apr 2006, 16:56

kevin86 skrev:Ok, bra å høre=)
Men har prøvd litt med 98 blyfri, og når jeg kald starta motoren så gikk turtallet ned till 500 rpm og opp til over 1300. Opp og ned ujevnt... Pluss at turtallet mitt nå ligger rett i overkant av 1000. Håper det er normalt:-/
Hadde du åpen dump montert da? Stod åpen dump montert på min første 9000T, den gikk ujamt på tomgang, og var lett å kvele ved igangsetting.. :cry: Men lyden var tøff! Satt i originalventilen, fikk en helt annen bil, stabil og sterk på tomgang! :D Dette var en `90 mod. den hadde lmm...
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 06 apr 2006, 18:19

Har bare originalt, er ikke det resirkulerende?
Eller er det ingenting originalt :?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 06 apr 2006, 21:09

kevin86 skrev:Har bare originalt, er ikke det resirkulerende?
Eller er det ingenting originalt :?
Original er resirkulerende ja. :)
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 06 apr 2006, 21:40

ok, Skal bytte tennplugger og sette på open air kit i helgen... Får se hvordan ting blir da=)
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 06 apr 2006, 23:19

NGK plugger ja...? Ikke no sånt tull med 4 elektroder, fra Tyskland? :police: Skal være NGK i Saaben vet du... :absolute:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 08 apr 2006, 14:20

ER det noen som har prøvd å montere lmm etter turbo da? får litt lyst til å prøve.. da kan jeg jo kjøre med åpen dump:D
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 08 apr 2006, 15:20

Datapaal N526 skrev:ER det noen som har prøvd å montere lmm etter turbo da? får litt lyst til å prøve.. da kan jeg jo kjøre med åpen dump:D
Då släpper du fortsatt ut luft som lmm har get besked till hjernen om.
Dessutom är inte lmm kalibrerad för att beräkna trycksatt luft.
Ska du på död å liv ha öppen dump, bygg megasquirt på bilen din.
Eller spar pengar och köp en Ng900.

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar