Toppakning og kamkjede (luft i kjølevannet) LØST!!
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Toppakning og kamkjede (luft i kjølevannet) LØST!!
Lurer på om toppakningen min er gåen, hører at det er luft i kjølevannet når varmeapparatet er på, og det bobler i ekspansjonstanken, MEN eksosen er ikke hvit, det lukter ikke eksos i ekspansjonstanken (tror jeg), og det er ikke vann i olja. Jeg lurer derfor på om det kan komme inn luft andre steder fra??
Hvis jeg skal bytte toppakning, tenkte jeg å ta kamkjedet i samme slengen, hvis det er mulig å gjøre det med motoren i bilen? Eller må jeg løfte den ut?
Hvis jeg skal bytte toppakning, tenkte jeg å ta kamkjedet i samme slengen, hvis det er mulig å gjøre det med motoren i bilen? Eller må jeg løfte den ut?
Sist redigert av Ingvar N629 den 16 apr 2006, 19:54, redigert 1 gang totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Martin N612
- 0.7 bar
- Innlegg: 129
- Registrert: 27 mar 2006, 15:57
- Sted: Elverum
- Kontakt:
Hadde problemer i fjord sommer med at det kom luft i kjølevannet, og at det ble trykk osv..
Det som var årsaken da var et lite hull i registeret til varmeapparatet..
Det som var årsaken da var et lite hull i registeret til varmeapparatet..
Martin STCN nr. 612
x Saab 900S, x Saab 96 2,2l, x Saab 900 t16 '86, x Saab 90 '86, x Saab 900 t8 '81, x Saab 900 t8 '86, x Saab 99 2,4l '77, x Saab 900i '85
x Saab 900S, x Saab 96 2,2l, x Saab 900 t16 '86, x Saab 90 '86, x Saab 900 t8 '81, x Saab 900 t8 '86, x Saab 99 2,4l '77, x Saab 900i '85
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det kan godt være noe sånt, ja! Er vel et hælvete å komme til? Vil jeg se at det lekker vann da, eller dras det bare luft inn?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Allt kan gjøres med motoren i bilen og det vil ikke ta deg mer enn noen få timer allt sammen. Bare kamkjedebytte er gjort på en halv time ca.
Rekkefølge på jobben:
Toppakning:
1: ta av eksos, innsugsmanifold og vannslanger.
2: Løsne toppdeksel
3: Skru av begge kamkjededrevene. La kjedet ligge, det vil ikke ramle nedi som mange tror det vil
4: Løsne alle 10 toppboltene, de to boltene som fester toppen i høyre motorfeste, evt de to boltene under på baksiden mot torpedoveggen om de er der, kjedestrammeren og løft av toppen. Eksosmanifolden kan godt henge på når du løfter av.
5: fjern gammel toppakning og se at det ikke er noen rester igjen på blokka.
6: om du vil kan du levere toppen til planing. Personlig har jeg gjort topppakningsbytte uten å plane toppen og det fungerer fint enda. Bare pass på at det ikke er rester etter gamle pakningen.
7: Monter ny toppakning og skru sammen i motsatt rekkefølge av over. Du skrur fast toppboltene i en sirkel ved å begynne på de to midterste boltene. Moment du bruker er 60nm-80nm og så 90grader til slutt.
Kamkjede:
Nå som du har montert allt unntatt toppdekselet og kjedestrammeren så kan du bytte kamkjede. Du bør kjøpe et delt kjede som du klinker sammen til slutt. Dekk over alle åpninger ned i motoren med filler og så splitter du det gamle kjedet. Fest det nye kjedet på det gamle med en kjedelås. Dra det nye kjedet gjennom hele motoren, bare pass på at du har med deg begge kamdrevene når du drar motoren rundt. Du vil jo ikke ha noen ventiler som tar imot stempler. Når du har dratt igjennom det nye kjedet så vil alle tenningsmerker være overrens (om du gjorde det riktig) og du kan klinke sammen kjedet. Sjekk at alle merker er overrens før du skrur på toppdekselet så er du sikker. Det er gradert på svinghjulet og det er hakk i begge kammene som skal passe overrens med de andre merkene på dekselet bak svinghjulet og på lageroverfallene til kamakselen på motsatt side av fordeleren.
Når dette er bra så skrur du inn kjedestrammeren, bare pass på å skru ut fjøra og den plastikktappen før du skrur hele strammeren inn, dytt også inn strammeren så den står på det slakkeste, så slipper du å overstramme kjedet, eller slite med å skru inn strammeren. Når selve strammeren er inne så sett inn fjøra med plastikktappen og skru til den lille bolten på toppen.
Sett på toppdeksel og du er ferdig.
Forhåpentlighvis er det ikke noen lekkasjer i toppdekselpakningen og du er good to go.
Lykke til
Morten
Rekkefølge på jobben:
Toppakning:
1: ta av eksos, innsugsmanifold og vannslanger.
2: Løsne toppdeksel
3: Skru av begge kamkjededrevene. La kjedet ligge, det vil ikke ramle nedi som mange tror det vil
4: Løsne alle 10 toppboltene, de to boltene som fester toppen i høyre motorfeste, evt de to boltene under på baksiden mot torpedoveggen om de er der, kjedestrammeren og løft av toppen. Eksosmanifolden kan godt henge på når du løfter av.
5: fjern gammel toppakning og se at det ikke er noen rester igjen på blokka.
6: om du vil kan du levere toppen til planing. Personlig har jeg gjort topppakningsbytte uten å plane toppen og det fungerer fint enda. Bare pass på at det ikke er rester etter gamle pakningen.
7: Monter ny toppakning og skru sammen i motsatt rekkefølge av over. Du skrur fast toppboltene i en sirkel ved å begynne på de to midterste boltene. Moment du bruker er 60nm-80nm og så 90grader til slutt.
Kamkjede:
Nå som du har montert allt unntatt toppdekselet og kjedestrammeren så kan du bytte kamkjede. Du bør kjøpe et delt kjede som du klinker sammen til slutt. Dekk over alle åpninger ned i motoren med filler og så splitter du det gamle kjedet. Fest det nye kjedet på det gamle med en kjedelås. Dra det nye kjedet gjennom hele motoren, bare pass på at du har med deg begge kamdrevene når du drar motoren rundt. Du vil jo ikke ha noen ventiler som tar imot stempler. Når du har dratt igjennom det nye kjedet så vil alle tenningsmerker være overrens (om du gjorde det riktig) og du kan klinke sammen kjedet. Sjekk at alle merker er overrens før du skrur på toppdekselet så er du sikker. Det er gradert på svinghjulet og det er hakk i begge kammene som skal passe overrens med de andre merkene på dekselet bak svinghjulet og på lageroverfallene til kamakselen på motsatt side av fordeleren.
Når dette er bra så skrur du inn kjedestrammeren, bare pass på å skru ut fjøra og den plastikktappen før du skrur hele strammeren inn, dytt også inn strammeren så den står på det slakkeste, så slipper du å overstramme kjedet, eller slite med å skru inn strammeren. Når selve strammeren er inne så sett inn fjøra med plastikktappen og skru til den lille bolten på toppen.
Sett på toppdeksel og du er ferdig.
Forhåpentlighvis er det ikke noen lekkasjer i toppdekselpakningen og du er good to go.
Lykke til

Morten
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Takk for god beskrivelse, Mortimer! Er det mulig å nå registeret til varmeapparatet uten å skru ut hele dashen? Vil sjekke om det er det først.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Dersom du med registeret til varmeapparatet mener den ventil-saken som justerer hvor mye varmt vann som kommer inn i kupéen, så byttet jeg den slik:Ingvar N629 skrev:Takk for god beskrivelse, Mortimer! Er det mulig å nå registeret til varmeapparatet uten å skru ut hele dashen? Vil sjekke om det er det først.
- Ut med askebeger og huset rundt dette
- Ut med midtkonsoll
- Ut med knebrett (en "skrue" midt på, over askebeger, og en liten bolt på hver side bakerst nedi forskjermene)
- ut med varmeapparatet "radiatoren" inni der
- Løsnet noen skruer, og bøyde bort luftekanal-plata som var over knebrettet
- Skrudde av slangeklemmene på kjølevæskeslangene som går gjennom torpedoveggen.
- Stakk armen min oppunder(trangt var det!) og skrudde løs.
- monterte i omvendt rekkefølge..

Tror også det går å ta ut noen skruer dersom du har lite hode(bare vent og se..


Sist redigert av Eirik N396 den 06 apr 2006, 17:48, redigert 2 ganger totalt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hvis det går an å komme til nedenifra, så er det jo ikke så ille. Da prøver jeg det! Blir skruing i påska!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Martin N612
- 0.7 bar
- Innlegg: 129
- Registrert: 27 mar 2006, 15:57
- Sted: Elverum
- Kontakt:
Var riktig nok i 90'n jeg hadde det samme problemet da, og der sitter jo registeret "under" frontruta i motorrommet, så det er litt lettere å komme frem til.
Det begynte å lekke litt fra registeret da motoren ble stoppet, jeg hørte også at det "suste" såvidt, da trykket gikk ut gjennom hullet i registeret..
Registeret til varmeapparatet sitter vel midt i dash'en over pedalene/midtkonsolen på den modellen 900 iallfall.
Tror du må skru ut en del for å komme til det..
Det begynte å lekke litt fra registeret da motoren ble stoppet, jeg hørte også at det "suste" såvidt, da trykket gikk ut gjennom hullet i registeret..
Registeret til varmeapparatet sitter vel midt i dash'en over pedalene/midtkonsolen på den modellen 900 iallfall.
Tror du må skru ut en del for å komme til det..
Martin STCN nr. 612
x Saab 900S, x Saab 96 2,2l, x Saab 900 t16 '86, x Saab 90 '86, x Saab 900 t8 '81, x Saab 900 t8 '86, x Saab 99 2,4l '77, x Saab 900i '85
x Saab 900S, x Saab 96 2,2l, x Saab 900 t16 '86, x Saab 90 '86, x Saab 900 t8 '81, x Saab 900 t8 '86, x Saab 99 2,4l '77, x Saab 900i '85
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
må bare understreke at jeg la til bittelitt mer i beskrivelsen min..
alt du egentlig trenger å vite er at det går, jeg har gjort det. men det var litt liten plass synes jeg å huske..
jeg snakket med en saab-mekaniker før jeg satte igang, og han sa det var slik han gjorde det. så da er det vel den beste måten! 



- Martin N612
- 0.7 bar
- Innlegg: 129
- Registrert: 27 mar 2006, 15:57
- Sted: Elverum
- Kontakt:
Hvis du følger Skjæveland N396 sin guide så er det ikke så vanskelig som jeg trodde iallfall. er jo den "radiator tingen" som han sier kan være feilen da..
Martin STCN nr. 612
x Saab 900S, x Saab 96 2,2l, x Saab 900 t16 '86, x Saab 90 '86, x Saab 900 t8 '81, x Saab 900 t8 '86, x Saab 99 2,4l '77, x Saab 900i '85
x Saab 900S, x Saab 96 2,2l, x Saab 900 t16 '86, x Saab 90 '86, x Saab 900 t8 '81, x Saab 900 t8 '86, x Saab 99 2,4l '77, x Saab 900i '85
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det løste seg, gitt! Trengte ikke å bytte toppakning, var ikke den som var synderen. Det viste seg, som dere sa, å være en sprekk i koblinga inn til varmeapparatet. Måtte rive ut litt interiør (for n´te gang i det siste), ta ut varmeelementet og legge på våtromssilikon i skjøten. Det gjorde susen! Tett og fint! Tenkte å ta bilder hvis andre skulle trenge det, men ble en del banning mens jeg holdt på oppi der (det er TRANGT, og jeg er lang), så da glemte jeg det
Men er jo godt forklart lenger oppe i tråden, og jeg gir gjerne nærmere beskrivelse hvis noen skulle trenge det!!

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Med denne framgangsmåten vil man vel ikke få byttet alle drevene? Må jo være en forutsetning for lang levetid, ellers vil gamle drev slite ut det nye kjedet. På motorsykler byttes aldri bare kjedet, men hele drevsatsen nettopp av denne grunn. Eller er det mulig å komme til alle drev med denne metoden?Mortimer-N18 skrev:Allt kan gjøres med motoren i bilen og det vil ikke ta deg mer enn noen få timer allt sammen. Bare kamkjedebytte er gjort på en halv time ca.
Rekkefølge på jobben:
Toppakning:
1: ta av eksos, innsugsmanifold og vannslanger.
2: Løsne toppdeksel
3: Skru av begge kamkjededrevene. La kjedet ligge, det vil ikke ramle nedi som mange tror det vil
4: Løsne alle 10 toppboltene, de to boltene som fester toppen i høyre motorfeste, evt de to boltene under på baksiden mot torpedoveggen om de er der, kjedestrammeren og løft av toppen. Eksosmanifolden kan godt henge på når du løfter av.
5: fjern gammel toppakning og se at det ikke er noen rester igjen på blokka.
6: om du vil kan du levere toppen til planing. Personlig har jeg gjort topppakningsbytte uten å plane toppen og det fungerer fint enda. Bare pass på at det ikke er rester etter gamle pakningen.
7: Monter ny toppakning og skru sammen i motsatt rekkefølge av over. Du skrur fast toppboltene i en sirkel ved å begynne på de to midterste boltene. Moment du bruker er 60nm-80nm og så 90grader til slutt.
Kamkjede:
Nå som du har montert allt unntatt toppdekselet og kjedestrammeren så kan du bytte kamkjede. Du bør kjøpe et delt kjede som du klinker sammen til slutt. Dekk over alle åpninger ned i motoren med filler og så splitter du det gamle kjedet. Fest det nye kjedet på det gamle med en kjedelås. Dra det nye kjedet gjennom hele motoren, bare pass på at du har med deg begge kamdrevene når du drar motoren rundt. Du vil jo ikke ha noen ventiler som tar imot stempler. Når du har dratt igjennom det nye kjedet så vil alle tenningsmerker være overrens (om du gjorde det riktig) og du kan klinke sammen kjedet. Sjekk at alle merker er overrens før du skrur på toppdekselet så er du sikker. Det er gradert på svinghjulet og det er hakk i begge kammene som skal passe overrens med de andre merkene på dekselet bak svinghjulet og på lageroverfallene til kamakselen på motsatt side av fordeleren.
Når dette er bra så skrur du inn kjedestrammeren, bare pass på å skru ut fjøra og den plastikktappen før du skrur hele strammeren inn, dytt også inn strammeren så den står på det slakkeste, så slipper du å overstramme kjedet, eller slite med å skru inn strammeren. Når selve strammeren er inne så sett inn fjøra med plastikktappen og skru til den lille bolten på toppen.
Sett på toppdeksel og du er ferdig.
Forhåpentlighvis er det ikke noen lekkasjer i toppdekselpakningen og du er good to go.
Lykke til
Morten
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan