Servotrøbbel, '00 9-3 2.0L SE
Moderator: Moderatorer
- Martin Aronsen
- 0.7 bar
- Innlegg: 110
- Registrert: 29 jan 2006, 10:12
- Medlemsnummer: N620
- Sted: Moss
Servotrøbbel, '00 9-3 2.0L SE
Hei.
Virker som at jeg må ha ny servopumpe. Med mindre det er noen som har hatt samme symptomene som meg.
Når man dreier på rattet, kommer det en kraftig vibrasjon, motorlyden er også anderledes.
Var hos en kar nå som så på det, og han mente at det var pumpa.
Sjekket også på SpeedParts, og en ny en koster 4500,- - rabatt.
Men om dette kan løses uten å kjøpe ny pumpe, så hadde det vært flott.
Eller kjøpe en brukt pumpe.
Mvh, Martin
Virker som at jeg må ha ny servopumpe. Med mindre det er noen som har hatt samme symptomene som meg.
Når man dreier på rattet, kommer det en kraftig vibrasjon, motorlyden er også anderledes.
Var hos en kar nå som så på det, og han mente at det var pumpa.
Sjekket også på SpeedParts, og en ny en koster 4500,- - rabatt.
Men om dette kan løses uten å kjøpe ny pumpe, så hadde det vært flott.
Eller kjøpe en brukt pumpe.
Mvh, Martin
Martin, N620
'00 Saab 9-3 2.0L SE
'00 Saab 9-3 2.0L SE
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
- Martin Aronsen
- 0.7 bar
- Innlegg: 110
- Registrert: 29 jan 2006, 10:12
- Medlemsnummer: N620
- Sted: Moss
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Vibrationer är aldrig bra.
Vad sker om en av slangarna som går till pumpen inte tål vibrationer?
Servo-olja över hela motorn inklusive den varma turbon och exos.
Jag tror att servo-olja brinner ganska bra...
Mvh Anders
Vad sker om en av slangarna som går till pumpen inte tål vibrationer?
Servo-olja över hela motorn inklusive den varma turbon och exos.
Jag tror att servo-olja brinner ganska bra...
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

- Martin Aronsen
- 0.7 bar
- Innlegg: 110
- Registrert: 29 jan 2006, 10:12
- Medlemsnummer: N620
- Sted: Moss
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
- Martin Aronsen
- 0.7 bar
- Innlegg: 110
- Registrert: 29 jan 2006, 10:12
- Medlemsnummer: N620
- Sted: Moss
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Skruva loss den gamla och byt.
Först tar du bort multiremmen som driver servo, vattenpump, dynamo, men du lyfter bara av den från servo pumpen!
Hur du lossar den står i instruktionsboken.
Lossna oljeslangarna till servopumpen.
Du behöver bara lossa dom på själva pumpen.
Var försiktig när du gör det så inte en massa servo-olja rinner ut.
Det är hydraulikolja och den är skadlig för all färg!
Sen är det bara att skruva loss den gamla pumpen.
Sätt dit den nya pumpen.
Skruva på slangarna till styrservo-oljan.
Sätt dit multiremmen.
Stara motorn, kör inte!
Se till så att locket på styrservo behållaren är på hela tiden när motorn går annars kan det skvätta ur servo-olja.
Nu kommer pumpen att låta lite eftersom den inte har noe olja i sig.
Stoppa motorn och fyll på servo-olja.
Starta motorn igen och vrid ratten till sina ändlägen flera gånger så du får ur all luft ur systemet.
Fyll på mer olja om det behövs.
Lycka till!!
Mvh Anders
Först tar du bort multiremmen som driver servo, vattenpump, dynamo, men du lyfter bara av den från servo pumpen!
Hur du lossar den står i instruktionsboken.
Lossna oljeslangarna till servopumpen.
Du behöver bara lossa dom på själva pumpen.
Var försiktig när du gör det så inte en massa servo-olja rinner ut.
Det är hydraulikolja och den är skadlig för all färg!
Sen är det bara att skruva loss den gamla pumpen.
Sätt dit den nya pumpen.
Skruva på slangarna till styrservo-oljan.
Sätt dit multiremmen.
Stara motorn, kör inte!
Se till så att locket på styrservo behållaren är på hela tiden när motorn går annars kan det skvätta ur servo-olja.
Nu kommer pumpen att låta lite eftersom den inte har noe olja i sig.
Stoppa motorn och fyll på servo-olja.
Starta motorn igen och vrid ratten till sina ändlägen flera gånger så du får ur all luft ur systemet.
Fyll på mer olja om det behövs.
Lycka till!!
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

- Martin Aronsen
- 0.7 bar
- Innlegg: 110
- Registrert: 29 jan 2006, 10:12
- Medlemsnummer: N620
- Sted: Moss