Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
eiluN506
- 2.0 bar

- Innlegg: 849
- Registrert: 25 jul 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 506
- Navn: Eimund Lunde
- Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
- Sted: Sandnes
Legg inn
av eiluN506 » 03 apr 2006, 13:41
Hei, nå skal snart sommerdekkene på bilen
Men hvor mye luft bør det være i når 90% av kjøringa skjer uten last??
Dekka er 225/40/18
Mvh
Eimund
-
eiluN506
- 2.0 bar

- Innlegg: 849
- Registrert: 25 jul 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 506
- Navn: Eimund Lunde
- Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
- Sted: Sandnes
Legg inn
av eiluN506 » 03 apr 2006, 23:21
Er det bare jeg som har denne dekkstørrelsen??
Skulle veldig gjerne hatt litt synspunkter på dette

Mvh
Eimund
-
Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Legg inn
av Gunnar N326 » 04 apr 2006, 08:08
Trur du bør øke det en del over originalt,

siden du har ganske lave dekksider, ville ikke kjørt med mindre enn 2.8 bar, det bruker jeg på min 9000 med 215/45 17". Med lite gummi mellom felg og vei så øker sjangsen for skader både på dekk og felg, p.g.a. ujevnheter i veibanen, kantstein o.l. Kjører med 3 bar på langtur med last, type sommerferie med alt tilbehør

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01

Solgt

9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 04 apr 2006, 08:33
Dekkleverandørene anbefaler maks dekktrykk for dekktypen om man har brede lavprofildekk. Spør dekkforhandleren hvor mye det er, hvis det ikke står på dekket. Varierer fra dekk til dekk.
Høyt trykk minsker slitasje på dekkene, brede og lave dekk med det trykket som er anbefalt for bilens orginaldimensjon holder ikke lenge. Brede dekk har større anleggsflate, som fører til mer friksjon og større varmgang.
Hvis du synes dette forandrer balansen i bilen kan du prøve deg fram ved å slippe ut litt luft foran eller bak, avhengig av om du vil ha mer over- eller understyrt bil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
AarnesenN313
- 0.7 bar

- Innlegg: 100
- Registrert: 11 apr 2004, 01:00
- Sted: Hurum
Legg inn
av AarnesenN313 » 04 apr 2006, 21:14
For høy dekktrykk fører vel til økt slitasje i midten av dekket og for lavt trykk til mer slitasje på sidene ......
-Anders-
Saab 9-3 2,0t -01 TD04 snurre
Speedparts klistremerke høyre bak
Saab 900 -86
-
Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Legg inn
av Gunnar N326 » 06 apr 2006, 23:31
AarnesenN313 skrev:For høy dekktrykk fører vel til økt slitasje i midten av dekket og for lavt trykk til mer slitasje på sidene ......
På brede og lave såler er det ikke så lett å se det på slitasjen, high performance dekk er laget for å holde formen i høy hastighet, dette fordi det er så mange lag i slitebanen som holder den flat og gir dekket de egenskaper det har, sammen med de relativt tynne sideveggene. Dekk er merket med makstrykk på siden, iallfall mine, trur alle har det.. Det er vanligvis en god del høyere enn det vi kjører med. Unntatt mine gamle Nangkang

, der jeg lå over maksgrensen, fant jeg plutselig ut!

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01

Solgt

9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
-
Orjan N235
- 2.0 bar

- Innlegg: 533
- Registrert: 16 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N235
- Sted: Klæbu/Trondheim
Legg inn
av Orjan N235 » 09 apr 2006, 07:49
Blir selv veldig usikker naar det staar i instruksjonsboka: 2,2 bar ved opptil tre personer eller 3.0 bar ved fem personer og/eller 160+ km/t. Naa kjoerer jeg sjelden verken med fem personer eller over 160km/t. Med 2.2 bar synes jeg det ser ut som for lite luft, og er litt redd for aa slite dekkene unoedvendig.
Saa da trekker jeg den konklusjonen at jeg altsaa boer fylle ~2.8 bar for hverdagskjoering, og 3.0 bar ved type langtur m/baggasje?
Mine dekk har dim: 225/45(?)/17
Mvh Orjan