For lite strøm!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Sted: Bergen

For lite strøm!

Legg inn av Aero1990 » 08 apr 2006, 23:24

:(
Bilen (Saab 900 Aero 1990) har ladet seg helt ut i det siste.

Skulle starte i går, men det ble ingen reaksjon når jeg skulle starte. Fikk start på bilen med startkabler, den startet greit og gikk en kort stund, ca 1-2 min, så stoppet den igjen. Fikk slept den hjem. Da viste batteriet ca 6 volt. altså altfor lite.

Ladet batteriet over natten. Bilen startet greit i dag, men spenningen på batteriet gikk nesten ned til lave 6 volt igjen etter at bilen ble kjørt en kort tur og ble stående noen timer.

Når jeg måler spenningen med motoren igang, for å finne ut om den får lading, vises samme spenning som når motoren ikke er igang, bare ca 12,0 volt, altså for lavt, og sikkert ingen lading fra dynamoen. Spenningen skal jo ligger høyere enn dette når motoren (og dynamoen) går!

Det lyser ikke for manglende lading på instrumentpanelet.

Vet ikke hva mer jeg må gjøre for å finne ut hva som er galt.

Batteriet kan være dårlig, men det er ikke mer enn ca to år gammelt, og jeg tviler på at det bare er her feilen ligger.

En teori er at det er feil på dynamoen. Siden det ikke viser ladespenning.

Men det er vel også noen annet feil, siden batteriet mister så fort spenningen, selv om dynamoen ikke virker, skal vel batteriet holde mer enn noen få minutters kjøring?
Kan det være en jordingsfeil, som gjør at batteristrømmen "forsvinner" og batteriet tappes?

Må vel sikkert få bilen på verksted. Men hadde vært greit hvis jeg kunne finne ut hva som er feilen på egen hånd.

Noen tips?

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 09 apr 2006, 00:18

Dersom du måler samme spenning over batteripolene enten motoren er i gang eller ikke, så lader ikke dynamoen.. :( Hvorfor ladelampa ikke lyser vet jeg ikke, kan vel kanskje være at feilen ikke viser på ladelampa? :? Dersom det bare var børstene som var slitte, ville lampa lyst iallfall, men kanskje det er feil i laderegulatoren? Nå sitter jo børstene og regulatoren i samme enhet, så det er verdt forsøket å bytte.
For å finne ut om batteriet tappes kan du prøve å sette ei vanlig prøvelampe mellom ene batteripolen og polskoen(klemma). pass på at alt elektrisk er slått av! ...inklusive lyset i bagasjerommet... på min bil kunne det stå på av seg selv hele tiden :shock: .. tok å kobla det av/tok ut pæra :wink:
En sak til: Sjekk jordingskabelen, den skal være hel og fin , og ha god kontakt på batteri, karosseri og motor. Prøv med motoren igang, mål med voltmeter mellom minus på batteri og gods på motor, skal være 0 volt, event. utslag er spenningstap, tap som ikke når batteriet.. :(
Lykke til, håper det er noe enkelt! :)
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 09 apr 2006, 04:51

Regulatoren min tok kvelden en gang, bilen oppførte seg da akkurat som du beskriver. En grei ting å sjekke først, iallfall. Den er lett å bytte og koster nesten ingenting, under en hundrelapp på saab (iallfall da jeg byttet, er noen år siden). Du må ha en ekstra lang stjernetrekker for å komme til uten å måtte ta av dynamoen, jeg fikk låne på saab-verkstedet da jeg byttet min. Gjort på 10 minutter.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 09 apr 2006, 10:28

Ingvar N629 skrev:Regulatoren min tok kvelden en gang, bilen oppførte seg da akkurat som du beskriver. En grei ting å sjekke først, iallfall. Den er lett å bytte og koster nesten ingenting, under en hundrelapp på saab (iallfall da jeg byttet, er noen år siden). Du må ha en ekstra lang stjernetrekker for å komme til uten å måtte ta av dynamoen, jeg fikk låne på saab-verkstedet da jeg byttet min. Gjort på 10 minutter.
samme hær.. børstene på en kompis sin bil(og900 i), begynnte å ta kvelden, og da stoppa bilen etter en kort kjøretur.. fikk ikke opp noe lys om at ladinga var gåen heller.. var på en lørdag, så jeg stakk ned på toy*ta å kjøpte noen børster å lodda på plass igjenn.. kan også være regulatoren, kan kjøpes seperat i fra dynamoen..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av Aero1990 » 09 apr 2006, 21:13

Har kommet et steg videre nå:

Batteriet ladet seg fullstendig ut da bilen sto over natten.

Neste dag hadde jeg frakoblet ledningene til dynamoen. Da ladet batteriet seg ikke ut. Det må være en feil med dynamoen da mener jeg. Som sagt, ga ikke dynamoen lading til batteriet heller.

Skrudde av dynamoen i dag. Tar den med på Saab-verksted i morgen. De må kunne finne ut om dynamoen kan repareres eller må byttes.

Sannsynligvis blir problemet løst med ny/reparert dynamo. Håper utladingen av batteriet ikke skyldes andre feil.

PS
Forresten mye arbeid å få ut noe så enkelt som en dynamo fra motorrommet; det er alltid tusen ting (bl.a. air cond-systemet og slanger/ledninger på kryss og tvers) som hindrer at man kommer til der man skal skru. Slik pleier det å være med Saab...

Brukeravatar
dart
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Sted: Oslo

Legg inn av dart » 09 apr 2006, 21:47

Hadde akkurat samme problemet på min bil. Spenningsregulatoren fikk jeg beskjed om hos en kjenning. Skrudde ut hele dynamoen til slutt etter en lengre periode med ladeproblemer.
Kjøpte ny på torshov bil for rundt 2700 kr synes jeg huske. Hadde to typer forskjellige dynamoer (forskjellig ampere).
Billig og bra. Er håp for deg også :)
Saab og900 90 mod
Saab ng900 97 mod

Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av Aero1990 » 13 apr 2006, 12:29

Fikk tak i en brukt original Bosch-dynamo meget billig. Skiftet ut den gamle. Nå ser alt ut til å være i orden, og Saaben er klar for påsketur! :D

PS
Må ha vært noe alvorlig F*** med den gamle dynamoen som forårsaket det hele, men det er vel slikt som skjer.

Svar