Ny Saab og noen problemer

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
fvk
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 32
Registrert: 04 apr 2006, 21:43
Sted: Stavanger

Ny Saab og noen problemer

Legg inn av fvk » 10 apr 2006, 20:58

Har akkurat fått en 2001 9-5 2,3se, en bil jeg har hatt lyst påp en god stund, men som ble kjøpt litt på impuls da jeg fikk innbytte på gamlebilen uten at selger skulle sjekke den grundig.
Da jeg prøvekjørte den stod det vinter dekk på og jeg holdt meg rimelig rundt fartsgrensa og alt var fryd og gammen, men da jeg henta den idag var det satt på nye sommer dekk på et par 15". Tenkt fint de kan jeg jo alltids hive vinterdekka på og la ut på motorveien, fikk vibrasjoner i bilen rundt 110-120km\t kjentes ut som om det dirra i hele bilen unntatt rattet som var døn stødig. Merket det spesiellt hvis jeg akselererte i disse hastighetene. Noen som har noen formeninger om hva det kan være?
Dekk og felger var som sagt nye og balanse lodd satt på de burde jo være balanserte. Prøvde også med andre gir for å se om det var der det lå, men vibrasjonene var lige uavhengige av turtallet..
Skal sies at jag kan lite om bil
mvh
Fredrik

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 10 apr 2006, 21:04

Hvis de som la på hjula gjorde det sein en fredag, kan det være noe der. Ta de av, sjekk om det er helt rent mellom felgens anleggsflate og navet.

Det første jeg kom på var at sommerhjula kunne ha vært lagret stående, og derfor ikke er helt runde lenger, men du sa jo at de var nye. Sikker på at de ikke var nye i fjor???
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
fvk
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 32
Registrert: 04 apr 2006, 21:43
Sted: Stavanger

Legg inn av fvk » 10 apr 2006, 21:20

Skal sjekke det i morgen, litt mørkt ute nå, men ville trodd at hvis det var dekka så ville det blitt jevt verre etterhvert som farten gikk opp.
Har uansett tenkt meg ut til firma jeg kjøpte den av i morgen for å mase litt, men greit å vite det kan skyldes så de ikke bare slår en plate i meg. Var noen lyspærer som var gått og litt annet smått det er greit å slippe å ta selv hvis en ikke må.
Bilen er forøvrig tatt inn fra Tyskland for noen år siden, så hvis noen kan si meg hvor jeg kan få tak i en instruskjonsbok på norsk hadde jeg vært takknemlig, da tysken min såvidt holder til øl og pølser.

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 10 apr 2006, 22:08

Er ikke bestandig de som balanserer disse dekka er like i balanse, har opplevd at det har vibrert også etter avbalansering.

Når det gjelder instruksjonsbok så SKAL alle varer som selges i Norge leveres med norsk bruksanvisning så vidt meg bekjent. Gjelder kanskje ikke når man selger en bruktimportert bil???? Men jeg vil tro at dette er selger sitt ansvar. :roll:

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 11 apr 2006, 11:38

Du får nå prøve vinterdekkene istedet, så får du sett om symptomene er de samme. Siden du ikke merker noe på rattet er vel balansefeilen på bakhjulene? Det kan også være at du har fått en felg som er skadet og skjeiv. Det hender av og til det.. :roll:
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 11 apr 2006, 11:58

Det er jo nok med litt "jord og støv" på felgene, så begynner det å viberere. Men da skal du jo få utslag på rattet også.
Hender jeg spyler fort av bilen min, samt felgene, og da hender det at alt vibererer etterpå pga ujevt vekt på felgene pga møkk.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
fvk
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 32
Registrert: 04 apr 2006, 21:43
Sted: Stavanger

Legg inn av fvk » 11 apr 2006, 13:26

Takk for svarene, han som hadde montert felgene sa at det manglet senterringer og at bilen ikke skulle vært levert ut før han hadde fått på de. Skal ned å få de på om noen timer så da er det vel løst.
Fant en amerikansk instruksjonsbok som pdf på nett :
http://www.owners.saabusa.com/pdf/go2co ... 5M2001.pdf
Var bare å bytte ut model nr før siste .pdf for andre modeller.
mvh
Fredrik

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 apr 2006, 20:21

MANGLET senterringer???! Det er jo direkte farlig!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
fvk
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 32
Registrert: 04 apr 2006, 21:43
Sted: Stavanger

Legg inn av fvk » 11 apr 2006, 20:38

joa de mangla, men nå er de på og bilen oppførte seg pent etterpå.
Da gjenstår det bare å få bilen sånn jeg vil ha den :)

Brukeravatar
Trondgr
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 74
Registrert: 26 feb 2005, 01:00
Bil: Saab 95, 1,9 TID, 2006 modell
Sted: Mo I Rana

Legg inn av Trondgr » 16 apr 2006, 19:21

Samme problem med min 95 i fjor vår.

Kjørte rett til verkstedet hvor de beordret fjerning av skiholdere.

I ca 80 km/t hørtes det ut som et helikopter 5 meter over biltaket, og alt vibrerte.

Svar