Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
kevin86
- 1,5 bar

- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
-
Kontakt:
Legg inn
av kevin86 » 11 apr 2006, 23:20
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
-
Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Legg inn
av Saab900STCR » 12 apr 2006, 00:02
Bild 1) Blendes eller koppla till en lös turbotrycksmåler inne i kupe'n.
Bild 2 och 3) Ska gå en slang med backventil därifrån till vevhusventilationsuttaget på toppdekksel.
Oavsett så är det inte bra att dom står öppna!
Bild 4 och 5) Här är jag osäker!
Det läckaget kan komma sig av en dålig turbo.
Olja blir tryckt från turbo genom IC och sen antingen in i motorn eller ut genom den recirkulerande dumpventilen och det ställe som du menar du har oljeläckage är återföringen av den luft som blivit evakuerad av dumpventilen.
Jag skulle nog ha lossnat slangen mellan luftmassemålern och turbon för att känna om turbon har noe slark!!
Ett turbo-haveri är inte kul, eftersom det kan medföra andra problem.
Bättre och byta medans den är skapligt hel.
Eller det kan vara att tidigare ägare har dragit nya slangar för att skapa vakum i vevhusventilationen.
I det sista fallet så är det helt normalt att oljetåke följer med ut i vevhusventilationen.
Hoppas du förstår!
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

-
kevin86
- 1,5 bar

- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
-
Kontakt:
Legg inn
av kevin86 » 12 apr 2006, 00:15
Bild 2 och 3) Ska gå en slang med backventil därifrån till vevhusventilationsuttaget på toppdekksel.
Oavsett så är det inte bra att dom står öppna!
Hva skjer med motoren når den står åpen, eller hva er det som ikke skjer?
Skal på lang tur i morgen:-/
Eller det kan vara att tidigare ägare har dragit nya slangar för att skapa vakum i vevhusventilationen.
Har tørka vekk oljen der og oljen kommer tilbake, så er vell ikke det at han har bytta slanger da? Eller missforstod jeg

Takker uansett for svarene dine, er greit å ha litt oversikt før man drar ut på tur

Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
-
Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Legg inn
av Saab900STCR » 12 apr 2006, 00:26
Du kan få in små mängder støv in i motorn och släpper ut turbotryck om dom 2 står öppna.
Blenda dom två första du och checka oljan med jämna mellanrum under turen!
Jag gissar att du har undertryck i vevhuset i och med att dom slangarna sitter där, så det är inte ett problem just nu.
Men eftersom jag inte är så bra på 9000 så skulle jag ha checkat hur slangarna ska vara dragna och på så sätt försöka räkna ut varför en tidigare ägare dragit om dom.
Lycka till!
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

-
kevin86
- 1,5 bar

- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
-
Kontakt:
Legg inn
av kevin86 » 12 apr 2006, 00:36
Saab900STCR skrev:Du kan få in små mängder støv in i motorn och släpper ut turbotryck om dom 2 står öppna.
Blenda dom två första du och checka oljan med jämna mellanrum under turen!
Jag gissar att du har undertryck i vevhuset i och med att dom slangarna sitter där, så det är inte ett problem just nu.
Men eftersom jag inte är så bra på 9000 så skulle jag ha checkat hur slangarna ska vara dragna och på så sätt försöka räkna ut varför en tidigare ägare dragit om dom.
Lycka till!
Mvh Anders
Får broren min til å kjøre til saab i morgen og få henta sånn blinding til den for å måle turbotrykk. Også sjekke pris og nøyaktig hvor slangen skal kobles til=) Men betyr detta at bilen drar dårligere?

Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
-
Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
-
Kontakt:
Legg inn
av Mortimer-N18 » 12 apr 2006, 11:58
Ved å blende de to hullene så går ihvertfall ikke bilen dårligere. Du lekker ut luft i de hullene når du har trykk i innsuget, så når du tetter de hullene holder jo trykket inne og i teorien går bilen bedre, men du merker nok ikke noe forskjell i praksis.
Bare pass på at du har en vakuumslange med en backventil fra innsuget og opp til veivhusventilasjonen, det er ikke noe morro å få overtrykk i veivhuset da det kan føre til mange ting du ikke vil skal skje...
Men har du den vakuumslangen med backventil der fra før så tett igjen de to hullene, sjekk olja jevnlig og ha en riktig god tur
Mvh
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
-
kevin86
- 1,5 bar

- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
-
Kontakt:
Legg inn
av kevin86 » 12 apr 2006, 12:25
Saab900STCR hjalp meg igår via msn, fant en slange som lå løs i motor rommet som jeg fikk tilkoblet på den ene nippelen, også har jeg blenda den som skulle ha vært til en eventuell turbo trykks måler=)
Også hjalp han meg med å sjekke den slangen her:
Bare pass på at du har en vakuumslange med en backventil fra innsuget og opp til veivhusventilasjonen, det er ikke noe morro å få overtrykk i veivhuset da det kan føre til mange ting du ikke vil skal skje...
Skal bytte to dekk foran også blir det bra:-)
Takk for hjelpen

Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID