Aircondition 9000.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Aircondition 9000.

Legg inn av audun-eg N228 » 14 apr 2006, 21:22

Noen som har peiling på hvor mye det vil koste å reparere defekt aircondition på en 92 mod. 9000? Lekkasje ett eller annet sted. ( Bilen er en U.S mod som betyr at det er kjøleaggregat i bagasjerommet også...)

-Audun

Brukeravatar
TGM N363
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 aug 2004, 01:00
Sted: Melhus
Kontakt:

Legg inn av TGM N363 » 14 apr 2006, 21:41

Det kommer jo helt ant på,han det er, om det er brudd på rør,defekt kompressor osv osv.
Har annlegget vert ettefylt i senere tid? Det kobler ikke inn hvis det er for lite trykk og veske på annlegget.
Men det koster rundt 1400 - 1800 kr å få fylt at vanlig ac annlegg da.
-92/96 9000 AERO
-63 96 (Pusses opp)
STCN N363

Brukeravatar
doc N544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 11 sep 2005, 22:36
Sted: Fränsta, Sverige

Legg inn av doc N544 » 15 apr 2006, 22:22

Umulig å si noe om kostnad för anlegget er blitt feilundersökt. Kan jo i prinsipp lekke hvor som helst, og det blir en del rör/slanger og koblinger, specielt når du har extraelement i bagasjen.

Har du flaks er anlegget fyllt med ny miljövennlig gass, ellers blir det til å oppgradere, har du ennu mer flaks er gassen tilsatt lekkasje-markör ( farge ) så det blir lettere å finne evt lekasje.

Vanlige feil er lekkasje i kondensorn ( kjöleren i grillen ) enten ved slangene eller pga steinsprut eller skade på nederste kjöleribbene.
Ett par tusenlapper for kondensorn tilkommer da, evt nye slanger i störrelseorden 1000-1500 kr styck. Men det finns jo en hel del andre deler som kan behöves - og en renovering av ACC-systemet kan iblant bli temmelig dyrt. Ofte lurt å sjekke med andre firmaer enn Saab, tex vanlige kjölefirmaer, eller bilspecialister som ikke sjelden blir billigere.

Men, först som sist, diagnose av feilen må til.

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Legg inn av audun-eg N228 » 17 apr 2006, 22:44

TGM N363 skrev:
Har annlegget vert ettefylt i senere tid? Det kobler ikke inn hvis det er for lite trykk og veske på annlegget.
Ja. Prøvde å etterfylle i fjor sommer, men det varte bare ca. 1 mnd. før det var tomt igjen. Så da er det vel sannsynligvis ikke kompressoren?

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Legg inn av audun-eg N228 » 17 apr 2006, 22:51

doc N544 skrev:Umulig å si noe om kostnad för anlegget er blitt feilundersökt. Kan jo i prinsipp lekke hvor som helst, og det blir en del rör/slanger og koblinger, specielt når du har extraelement i bagasjen.

Har du flaks er anlegget fyllt med ny miljövennlig gass, ellers blir det til å oppgradere, har du ennu mer flaks er gassen tilsatt lekkasje-markör ( farge ) så det blir lettere å finne evt lekasje.

Vanlige feil er lekkasje i kondensorn ( kjöleren i grillen ) enten ved slangene eller pga steinsprut eller skade på nederste kjöleribbene.
Ok. I og med at jeg har prøvd å etterfylle, og det da virket en stund, er det vel ikke selve kompressoren. Annlegget er ikke fylt med miljøgass, så da må jeg vel til et kjølefirma for å få den gamle typen.
Det med kjøleren i grillen er et punkt jeg må sjekke. Takk for tips og råd.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 18 apr 2006, 18:23

Det kan meget godt være sjølve kompressoren om gjer at anlegget lek også.

Eg hadde gått og fått tatt ein sjekk av anlegget, dei kan fortelle deg om det er sjølve kompressoren som lek, rør/tilkoplingar eller om det er i kondensator/tørkefilter feilen ligg. Er desverre ingen standardsvar på dette :|

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Legg inn av audun-eg N228 » 19 apr 2006, 09:48

Ok. Trodde kanskje at det var en var en standardfeil i og med at jeg har inntrykk av at det er en vanlig feil på 9000. Men det er vel bare å bite i det sure eplet og punge ut det det koster.

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 19 apr 2006, 15:04

Firmor som jobbar med kjøleannlegg kan fylla med en gas som spores med blacklight(ultraviolet) för att finna läckage.

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar