Drivakslinger 99 vs 900??

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Drivakslinger 99 vs 900??

Legg inn av Griffin N430 » 16 apr 2006, 09:37

Mener jeg har lest det en gang før på forumet, men finner det ikke igjen!!
Hva er forskjellen på 99 og 900 drivakslingene?? Mener å huske at de på 99`n er litt kortere? Og er det den høyre akslingen som er 4-5cm lengre enn den venstre?? Er hvertfall det på 900`n... :?

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 16 apr 2006, 23:28

Fant det ut selv idag, når jeg byttet over 99 akslingene...! 99 akslingene er ca 0,5 - 1 cm kortere enn på 900`n..! Og den høyre akslingen er noe lengre enn den på venstre sida...!

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 17 apr 2006, 00:55

å du bytta alikevell?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 17 apr 2006, 00:58

han snakker vel om å flytte 900akslinger over på 99an, og det kan da ikke være noe problem? bra med bredde! :)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 17 apr 2006, 01:29

Skjæveland N396 skrev:han snakker vel om å flytte 900akslinger over på 99an, og det kan da ikke være noe problem? bra med bredde! :)
Ettersom jeg har forstått, så er det ikke akslingene som holder huben fast... det er jo bærearmene.. og de blir ikke lengere bare en slenger på et sett lengere akslinger. ergo ikke bredere spor..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 17 apr 2006, 12:52

På de spindlene jeg brukte så satt det 900 akslinger, så derfor byttet jeg til 99 akslinger, da disse er litt kortere....så jeg slipper problemet med at de indre drivknutene butter i girkassa....

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 17 apr 2006, 14:03

det var nytt for meg.. ! :D jeg har også 900spindler, men har ikke montert dem enda. jeg må altså bytte over til 99akslinger - notert :roll:

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 17 apr 2006, 18:32

jeg datt ut:s butter akslingene på en og900 standard??
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 17 apr 2006, 18:38

Datapaal N526 skrev:jeg datt ut:s butter akslingene på en og900 standard??
håper jeg ikke har misforstått nå - akslingene fra 900 butter på 99.

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 17 apr 2006, 20:54

Skjæveland N396 skrev:
Datapaal N526 skrev:jeg datt ut:s butter akslingene på en og900 standard??
håper jeg ikke har misforstått nå - akslingene fra 900 butter på 99.
Det jeg har hørt ja! Byttet for å være sikker.... :wink:

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 18 apr 2006, 06:02

Logisk det, for 99 er 10mm smalere mellom innfestingspunktene til bærebruene enn en 900.. :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 18 apr 2006, 09:03

Børre N17 skrev:Logisk det, for 99 er 10mm smalere mellom innfestingspunktene til bærebruene enn en 900.. :wink:
Åja, den er 10mm smalere ja..! Vet du om bakakslingen er noe smalere på 99 enn 900 Børre? Eller om det er noen andre forskjeller....?

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 18 apr 2006, 12:47

Nå Googla jeg bare litt kjapt på dette, men det ser ut til at sporvidden på 900 (-92) er 40 mm bredere både foran og bak enn en 99 (-75). Mulig at a-armene på 99 er smalere enn 900?

Skal måle litt på bilen min (-73 99) kontra en og900 og sjekke nærmere senere.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 18 apr 2006, 21:14

Annet inpress?

Felgbredde?

Mye som kan spille inn, men er ikke sikker på at 10 mm gjør mye.

Har flyttet inn øvre bærearmen på en 900 3 cm. dette uten problemer...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 19 aug 2006, 13:51

Jeg har montert nye spindler nå (900 -88 ), med drivaksler fra 99an.

Men jeg fikk høre noe igår om at "krysset" på akslingen, det som går inn i koppene (medbringerne?) på girkassen, ikke er like. Noen som vet noe om dette? Er krysset for lite?

Girkassen er fra 900T16 -88, og 99an er 84modell.

Svar