k-jetronic

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

k-jetronic

Legg inn av Lars_N289 » 12 nov 2003, 17:24

Hei! Lurer på hva som regulerer kaldstartsventilen, og hvor lendge den skal gå, på k-jetronic innsprøytnigssytemet til 900. Det er noe som heter tremokontakt, er det den? Har testet spenningen på kontakten til kaldstartsventilen, får ikke fram noe spenning.

Mvh Lars Johan

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 12 nov 2003, 22:17

k-jetronic er vel 8v innsprutet hvis jeg ikke tar feil?

Isåfall: I fremkant av toppen/blokka ((husker ikke helt) retning radiator..) sitter det en giver som ligner på den som giveren som sitter på radiatoren, mener det er i underkant av inntaket til kjølesystemet... Hvis den er gåen kan kaldstartsventilen bli stående oppe hele tiden.

Da jeg trodde min var gåen fikk jeg låne en på SAAB for å prøve. Den koster ca 700 (!!)kr. ny og byttes på mistanke om at denne er gåen.

(Kanskje det går å sette strøm på den, legge den i vannbad og øke temperaturen for så å måle om den endrer på seg?)

Eller finn en på høggern og prøv!

Rett meg noen nå hvis jeg er helt ute og går kveldstur...!
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 12 nov 2003, 22:57

ja de høres vel rimelig det, det sitter en slik føler under termostaten. I mit tilfellet går ikke kaldstartsventilen i det hele tat, men det kan vel skje begge deler. At den går hele tiden, eller ikke i det hele.

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 13 nov 2003, 10:56

jeg koblet like så godt av kontakten på selve kaldstartsventilen.
merket ikke store (hvis noen) forkjellen. kanskje noen omdreininger ekstra med startmotoren ved kald motor. den skal visst ikke ha noen annen funskjon enn litt ekstra bensin i (kald) start øyeblikket.

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 13 nov 2003, 17:26

ok. Har litt problem me å starter den når d er kalt ute.+at den går bare på 2/3 sylidere et pr minutt, så kommer de andre inn. Det er ikke noe galt med dyser eller tenningskabler, plygger.

Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

Legg inn av Anders N95 » 13 nov 2003, 18:12

lassis70 skrev:ok. Har litt problem me å starter den når d er kalt ute.+at den går bare på 2/3 sylidere et pr minutt, så kommer de andre inn. Det er ikke noe galt med dyser eller tenningskabler, plygger.
Ok...Hos meg er det nesten omvendt. den kommer som et skudd når det er kaldt og motoren er kaldt. Men hvis den er sånn halvvarm er den skikkelig motvillig og går litt på 3 syl....
Vørterøl og svisker!!

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 13 nov 2003, 18:44

På en 900T8 som jeg hadde før, hadde samme symtom, 2-3 syl som kald, ok som varm. Den hadde en sprekk i topplokket... :?
Forsvinner det kjøleveske på'n?
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Glenn N101
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 391
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Narvik

Legg inn av Glenn N101 » 13 nov 2003, 20:27

Prøv å se om du kan få lånt deg en styretrykksventil!
Det høres ut som det er den som ikke fungerer ordentlig.
Den er forholdsvis dyr,ca 3-4000 kroner mener jeg den kostet,så det kan være greit å få lånt og prøvd i tilfelle.
Har vært borti 2 Sabber med dette symtomet,og begge ble bra etter at denne ble byttet.
Blant disse er gamlebilen min.
Tror jeg har liggende en som jeg skrudde av en bil som stod hos høggern
Har ikke prøvd den,da den første jeg monterte fungerte.
Hvis jeg finner den kan du få den hos meg,har ikke bruk for den!
Bare si hvor jeg skal sende den hvis du vil ha den!
Du kan også sjekke tilkoblingene på bensinpumpa,om det er irr på disse,er kanskje lite trolig,men det kan faktisk også være en årsak.
Dette var det faktisk en Saab mekaniker som tipset meg om!

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 15 nov 2003, 01:09

Takk for gode tips! Har funnet litt av probelemet. Kontakten til tenningsmodulen var så eiret at det så vidt var kontakt. kom seg etter at jeg fikk pusset litt der. Nå går den på alle cylinderne, men er litt tungstartet. Tror det er noe galt med akkumulatoren, bruker en fra en opel, i tilleg har jeg montert den i motorummet,ikke bak med tanken. Den starter fint når den er kald. men visst den går seg varm, og jeg sløkker den, er det vanskelig å få start meg en gang. Kommer ett lite nykk, så visst jeg trykker inn gassen kommer den. Men er jeg for sen med å trykke den inn, må jeg vente 2min før jeg får start igjen.

Svar