Problemer med turbotrykk 9000 B234R -94 *Problem løst* :D

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Problemer med turbotrykk 9000 B234R -94 *Problem løst* :D

Legg inn av Joachim N370 » 19 apr 2006, 21:29

Har endelig fått prøvd bilen i dag! :D

Men når jeg koblet inn turbotrykksmåleren, viste den kun GLT (0,45 bar).

Har koblet inn sikring nr. 5 (APC) og koblet inn Magnetventilen.
Magnetventilen er testet med blåsemetoden, og den er i orden. (Kan ikke blåse/suge i R)

Hva kan feilen være? På forhånd takk! :)
Sist redigert av Joachim N370 den 21 apr 2006, 21:35, redigert 1 gang totalt.
9³ TurboX

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 19 apr 2006, 22:29

sikker på at bankesensor er tilkobla? og alt av andre ledninger?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 19 apr 2006, 22:33

Datapaal N526 skrev:sikker på at bankesensor er tilkobla? og alt av andre ledninger?
Etter hva jeg har lest på STCS nå, så skulle Check Engine lyst om det var noen ledninger som ikke var tilkoblet riktig der... :)
9³ TurboX

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 19 apr 2006, 22:41

Checka att "check engine" lyser när du slått på tändningen.
Kan ju vara pæra som gått...
Läs ut felkoder med tech2.
Ja, man kan ha felkoder utan att check engine tänds!

Mvh Anders.
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 19 apr 2006, 22:51

Saab900STCR skrev:Checka att "check engine" lyser när du slått på tändningen.
Kan ju vara pæra som gått...
Läs ut felkoder med tech2.
Ja, man kan ha felkoder utan att check engine tänds!

Mvh Anders.
Check Engine lampa virker ihvertfall med tenninga.
Skal på Bergheim i morra, så kan få de til å sjekke med Tech'n. :)
9³ TurboX

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 20 apr 2006, 06:11

Er vel trionic på den vel? Eller har du bygd den med DI/APC?

Hvis det er trionic, så ville jeg satset på magnetventilen. Kan teste den på bilen min om det er så, så ser vi fort om den funker eller ikke :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 20 apr 2006, 09:03

Trionic 5 ja.

Har målt på ventilen nå, mellom kontakt 1-2, og 2-3 er det akkurat 3 ohm.

Satt på tenninga og målte i kontakten, der var det rundt 6V.

Vil det si at ventilen er i orden, men at den ikke får nok strøm?
9³ TurboX

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 20 apr 2006, 12:43

Tenkte på en sak i stad. Kan det ha noen sammenheng med at Anti Lock lampa lyser?

Skal få bilen sjekket med Tech 2 i morra! :)
9³ TurboX

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 20 apr 2006, 12:46

Hmm, det kan faktisk hende, for Trionicboksen henter hastighetssignalet fra ABS systemet. Men hvis Trionic boksen ikke får hastighetssignalet så skal Check Engine lampa lyse..

Kom en tur innom så kan vi prøve litt forskjellig opp i mot bilen min. Greit å teste med noe man vet funker.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 298
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 20 apr 2006, 14:54

SaabcabN370 skrev:Trionic 5 ja.

Har målt på ventilen nå, mellom kontakt 1-2, og 2-3 er det akkurat 3 ohm.

Satt på tenninga og målte i kontakten, der var det rundt 6V.

Vil det si at ventilen er i orden, men at den ikke får nok strøm?
Magnetventilen kjøres med pulsbreddemodulert batterispenning med frekvens på ca 12Hz. Ingen spenning eller i realiteten svært korte pulser gir grunnladetrykk. Maks trykk får du med 100% pulsbredde, dvs. 12V. Dersom du nå med et vanlig voltmeter måler bare 6V har du sannsynligvis rundt 50% pulsbredde. Det skulle bety at systemet tror at du har banking eller for høyt turbotrykk og følgelig reduserer turbotrykket. Det synes som om du har noe feil på en av giverne i systemet.

Forøvrig skulle du hatt 0,45 bar ved 0V på magnetventilen. Så det spørs om ikke grunnladetrykket ditt er for lavt også.

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 20 apr 2006, 15:10

Antilock borde vara det samma som ABS?
Trionic tar hastighets signalen från ABS.
Men det ger inte check engine, bara tänder ABS.
Det är inte så att kontakten på bromspedalen ger signal hela tiden?
Det skulle kunna förklara både GLT och Antilock lampan.
En bil med trionic går bara på GLT om bromspedalen är nedtryckt det minsta så bromslamporna tänds.

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 20 apr 2006, 15:18

knut skrev:
SaabcabN370 skrev:Trionic 5 ja.

Har målt på ventilen nå, mellom kontakt 1-2, og 2-3 er det akkurat 3 ohm.

Satt på tenninga og målte i kontakten, der var det rundt 6V.

Vil det si at ventilen er i orden, men at den ikke får nok strøm?
Magnetventilen kjøres med pulsbreddemodulert batterispenning med frekvens på ca 12Hz. Ingen spenning eller i realiteten svært korte pulser gir grunnladetrykk. Maks trykk får du med 100% pulsbredde, dvs. 12V. Dersom du nå med et vanlig voltmeter måler bare 6V har du sannsynligvis rundt 50% pulsbredde. Det skulle bety at systemet tror at du har banking eller for høyt turbotrykk og følgelig reduserer turbotrykket. Det synes som om du har noe feil på en av giverne i systemet.

Forøvrig skulle du hatt 0,45 bar ved 0V på magnetventilen. Så det spørs om ikke grunnladetrykket ditt er for lavt også.
Når jeg målte hadde jeg bare på tenninga, så jeg vet ikke om jeg gjorde det riktig med tanke på målingen av speninga.

Anti Lock lampa begynte å lyse fra jeg satt på tenninga første gang etter at batteriet ble koblet på etter motorbyttet. Bremselysene lyser ikke konstant, så jeg tror ikke den kontakta er i ustand. Skal få sjekket dette med Tech2 i morra, så får vi se om det blir fart i sakene etter det. :)

Takk for alle innspill så langt! :D
9³ TurboX

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 21 apr 2006, 14:48

Da var bilen fri for feilkoder. Var dårlig kontakt til ABS-enheten som fikk lampa til å lyse. Det hjalp ikke på trykket allikevel. Den lader fortsatt 0,45 bar. :? :(

:?:
9³ TurboX

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 298
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 21 apr 2006, 15:08

Og hvor mye lader den om du (elektrisk) kopler fra magnetventilen?

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 21 apr 2006, 15:11

0,45 bar.

En ting som slo meg i stad, er hvor kabelen til magnetventilen blir vevd inn i ledningsnettet. Kabelen ligger i samme "pølse" som kabelen til vifta og sånn. Kan det være at den skal kobles inn i "andre enden" også? :idea:
9³ TurboX

Svar