ventilløftere og tenningsbank

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
viggo N355
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 64
Registrert: 12 jul 2004, 01:00
Sted: vestlandet

ventilløftere og tenningsbank

Legg inn av viggo N355 » 11 apr 2006, 09:02

Hei, har en 9k t16, 86 mod som har vært noe rar på turbotrykket, til tider får jeg bare litt over grunnladetrykk, men rundt neste sving kan det være helt ok igjen, trodde det kunne være en kontakt feil etsted, men fant ikke noe.
etter at tenningsbank dioden ble montert, viser det seg at det er banking som gjør til at trykket er slappt. motoren har tidvis ventiltikk (rimelig kraftig) kan dette bli registrert som tenningsbank?? bankelampa begynner å blinke ved grunnladetrykk av og til, og neste gang jeg tykker på gassen kan trykket gå opp til 1,2 uten no tennings bank, (bilen er chippet+++) har også prøvd å bytte bankesensor uten at det ble no forskjell...
Tips??
viggo

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 11 apr 2006, 11:41

Fordeleren virker som den skal? Det er jo en sånn vakum og trykkstyrt vridning av tenningstidspunktet på fordeler. Kan hende at dette ikke fungerer rett.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 11 apr 2006, 12:53

Bankesensoren registrerer ventiltikkinga som tenningsbank.
Skift løftere eller prøv med innvendig motorvask/dieselvask så er du nok kvitt problemet. 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 17 apr 2006, 18:35

Sjekk jordinga til magnetventilen. Hvis det er kontaktfeil her får du sånne symptomer( det var dette som plaga min bil i lang tid)
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Brukeravatar
viggo N355
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 64
Registrert: 12 jul 2004, 01:00
Sted: vestlandet

Legg inn av viggo N355 » 21 apr 2006, 16:03

takk for tips . da var omsider ventilløfterene byttet, og motoren høres ut som den skal, har ikke fått prøvd bilen så mykje enda, men turbo trykket virket ganske bra i dag tidlig. angående vacum opptrekket til tenninga,, skal dette bare virke en vei? eller skal den regulere andre veien ved trykk?
viggo

Brukeravatar
viggo N355
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 64
Registrert: 12 jul 2004, 01:00
Sted: vestlandet

Legg inn av viggo N355 » 22 apr 2006, 08:19

joda, ikke no turbofusk nå lenger, men syntes bilen vart noe slapp etterpå... kan det være mulig å montere kamkjede en tann feil på nedre hjul og få slik feil??? motoren går ellers helt greitt, turbotrykk ser ok ut, men likevel er det dårligere bunndrag etc...
viggo

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 22 apr 2006, 14:34

ja, det går an å bomme med ei tann. det var det gjort med min bil.. det skal være 15 ledd mellom de 2 hjula..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
viggo N355
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 64
Registrert: 12 jul 2004, 01:00
Sted: vestlandet

Legg inn av viggo N355 » 25 apr 2006, 07:00

joda, jeg hadde greid å montere en tann feil, kammene var rett, men en tann feil i forhold til veiva. med det resultatet at motoren ble ganske slapp.

Svar