Hvordan justere clutchen på og900?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Hvordan justere clutchen på og900?

Legg inn av oddi N108 » 26 apr 2006, 16:49

Clutchen min ble litt på trynet isted, skulle flytte bilen og trilla nedover en bakke. slapp den ikke fort nok, bilen starta ikke (fiksa forresten startproblemet etterpå). Men nå er altså problemet at clutchen ikke tar i, selv ikke med flat clutchpedal. Hva kan jeg gjøre? siden feilen oppsto på en litt bagatellmessig måte, regner jeg med at løsningen er ganske bagatellmessig den også...:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 26 apr 2006, 16:57

jeg har hørt at siden clutchen på og900 er selvjusterende (hydraulisk) kan den ikke justeres på annen måte. jeg skal ikke si dette sikkert, men det var det mekanikeren sa til meg da jeg ville justere den. Den måtte skiftes sa han.

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 26 apr 2006, 17:14

Skjæveland N396 skrev:jeg har hørt at siden clutchen på og900 er selvjusterende (hydraulisk) kan den ikke justeres på annen måte. jeg skal ikke si dette sikkert, men det var det mekanikeren sa til meg da jeg ville justere den. Den måtte skiftes sa han.
Okei, da har nok en eller annen kabel hoppet av en plass, noen som har en idé om hvor?

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 26 apr 2006, 17:29

Kan jo ha skjedd noe med selv pedalen? Er vel ikke helt uvanlig? Eller så er jo konstruksjonen ganske enkel i seg selv...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hvordan justere clutchen på og900?

Legg inn av Ingvar N629 » 26 apr 2006, 18:19

oddiN108 skrev:Clutchen min ble litt på trynet isted, skulle flytte bilen og trilla nedover en bakke. slapp den ikke fort nok, bilen starta ikke (fiksa forresten startproblemet etterpå). Men nå er altså problemet at clutchen ikke tar i, selv ikke med flat clutchpedal. Hva kan jeg gjøre? siden feilen oppsto på en litt bagatellmessig måte, regner jeg med at løsningen er ganske bagatellmessig den også...:)

mvh oddi
Mener du at den ikke tar tak, eller at den ikke løser ut?

Clutchen er hydraulisk, ja. Det sitter en sylinder øverst på pedalen, som trykksetter væska i systemet, som igjen løser ut slavesylinderen som styrer clutchen.
Den er ikke ment å være justerbar, og tar jeg ikke helt feil, så skal ikke slitasjen på clutchen ha noe å gjøre med hvor clutchen tar, fordi den ekstra vandringa i systemet som slitasjen fører til vil fylles opp med bremsevæske. Clutchsystemet bruker bræmsevæske fra samme beholder som bremsene.
Du kan sjekke om fjøra som trekker ut pedalen har hoppa av, da vil pedalen være halvt inne hele tida.
Har du uflaks er det lekkasje et sted.

En måte å "justere" pedalen på:
Skru ut pedalen, ta ut metallhylsa som staget til hovedsylinderen sitter i, borr nytt hull og sett hylsa inn der. Da vil clutchen ta et annet sted i pedalvandringa.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Hvordan justere clutchen på og900?

Legg inn av oddi N108 » 26 apr 2006, 18:32

Ingvar N629 skrev:
oddiN108 skrev:Clutchen min ble litt på trynet isted, skulle flytte bilen og trilla nedover en bakke. slapp den ikke fort nok, bilen starta ikke (fiksa forresten startproblemet etterpå). Men nå er altså problemet at clutchen ikke tar i, selv ikke med flat clutchpedal. Hva kan jeg gjøre? siden feilen oppsto på en litt bagatellmessig måte, regner jeg med at løsningen er ganske bagatellmessig den også...:)

mvh oddi
Mener du at den ikke tar tak, eller at den ikke løser ut?

Clutchen er hydraulisk, ja. Det sitter en sylinder øverst på pedalen, som trykksetter væska i systemet, som igjen løser ut slavesylinderen som styrer clutchen.
Den er ikke ment å være justerbar, og tar jeg ikke helt feil, så skal ikke slitasjen på clutchen ha noe å gjøre med hvor clutchen tar, fordi den ekstra vandringa i systemet som slitasjen fører til vil fylles opp med bremsevæske. Clutchsystemet bruker bræmsevæske fra samme beholder som bremsene.
Du kan sjekke om fjøra som trekker ut pedalen har hoppa av, da vil pedalen være halvt inne hele tida.
Har du uflaks er det lekkasje et sted.

En måte å "justere" pedalen på:
Skru ut pedalen, ta ut metallhylsa som staget til hovedsylinderen sitter i, borr nytt hull og sett hylsa inn der. Da vil clutchen ta et annet sted i pedalvandringa.
hm, den tar heeelt inne nå.. kan det være sannsynlig at det rett og slett er lite bremsevæske? har jo bytta bremseslange, jeg ordna med lufting og greier, men det kan jo hende at jeg ikke etterfylte nok bremsevæske..

edit: joda, ser ut som det er mer enn nok bremsevæske.

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 26 apr 2006, 20:01

Hva skjer hvis du "pumper" clutchen mye?

http://www.saabturboclub.net/forum/view ... ght=clutch

Kan være noe liknende hos deg kanskje?
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 26 apr 2006, 20:31

Kan det være fjæra i clutchpumpa i torpedveggen?
9³ TurboX

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 26 apr 2006, 20:37

hvis du har en liten lekkasje må du pumpe noen ganger for at den skal ta som normalt. da er det bare å lete!

du vil ikke få disse symptomene med for lite bremsevæske.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 26 apr 2006, 21:53

Kristian N70 skrev:Hva skjer hvis du "pumper" clutchen mye?

http://www.saabturboclub.net/forum/view ... ght=clutch

Kan være noe liknende hos deg kanskje?
symptomene var like ja! tror jeg ringer mekonomen i morra, og får de til å fikse bilen:) jeg gidder ikke.. hehe:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 26 apr 2006, 21:56

Bare pass på at de bytter/honer sylinderen på pumpa hvis den fjæra har knekkt. Jeg kunne ikke se ripene som gjorde at det fortsatt lakk...
Så slipper du/de å gjøre det 2 ganger.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Svar