rustfri sveis..?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Lars E. N378
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 838
Registrert: 16 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 378
Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
Sted: Trøndelag

rustfri sveis..?

Legg inn av Lars E. N378 » 26 apr 2006, 07:25

Vurderer flere alternativer på eksos-biten på bilen, men er litt usikker.. Har som noen vet et mig-apparat, tenkte jeg skulle sveise meg rustfritt anlegg. Men så sa TT at dette er fryktelig vanskelig, og TIG sansynligvis var å anbefale.. dette har jeg ikke..

Har derimot tilgang til elektrodeapparat, men blir vel for sterkt? noen som har forslag? har sett på ferrita-anlegg, kanskje dette som er mest aktuelt om jeg ikke kan ta noe selv..

Rustfritt er egentlig et must, jeg gidder ikke krype uner igjen om x antall mnd for å tette frieksos..

Tips?
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 26 apr 2006, 10:02

Feritta är bra men dyrt!
Jag har det på min bil, men med egenlagd downpipe.

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Lars E. N378
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 838
Registrert: 16 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 378
Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
Sted: Trøndelag

Legg inn av Lars E. N378 » 26 apr 2006, 10:08

så sveise selv er håpløst på rustfritt?
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 26 apr 2006, 10:18

Sveise tunna rör med pinne är slitsomt.
Tig är att föredra, om du inte har mig som klarar rustfri tråd då...

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Lars E. N378
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 838
Registrert: 16 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 378
Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
Sted: Trøndelag

Legg inn av Lars E. N378 » 26 apr 2006, 10:22

mulig det, skal sjekke med Sveishuset i Trondheim, hvor jeg kjøper tråd osv.. Takker :wink:
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 26 apr 2006, 14:14

si fra hva du finner ut ang. apparatet da..! :) (for jeg har det samme, og skal også sveise eksos en gang)

Brukeravatar
Lars E. N378
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 838
Registrert: 16 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 378
Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
Sted: Trøndelag

Legg inn av Lars E. N378 » 26 apr 2006, 17:00

MIG og rustfritt er umulig så lenge du ikke har puls i apparatet, og de koster fra 70k og oppover...

moralen er: har du ikke tig, kjøp ferdig rusfritt fra ferrita :wink:
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 26 apr 2006, 17:10

det var da som bare.. :S har ferrita effektanlegg for 99T16? :roll: :D

jaja, da får jeg tenke litt på hvordan jeg skal gjøre. det blir ganske mange skjøter om en ikke sveiser.

Det går ikke å behandle eksosen med en lakk eller noe da? etter sveisinga tenker jeg på.

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 26 apr 2006, 18:25

Lars E. N378 skrev:MIG og rustfritt er umulig så lenge du ikke har puls i apparatet, og de koster fra 70k og oppover...

moralen er: har du ikke tig, kjøp ferdig rusfritt fra ferrita :wink:

Mig å rustfritt umulig?

har da sveisa masse rustfritt å syrefast md mig... det er da ikke no værre en å sveise vanlig svart-stål.....

det eneste er at det spruter mer med rustfri tråd og når du sveiser.....

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 26 apr 2006, 19:34

Skjæveland N396 skrev:det var da som bare.. :S har ferrita effektanlegg for 99T16? :roll: :D
Ferrita har enkelte standardanlegg, har dei ikkje noko som passar bygg dei eit custom på bilen. Det kostar naturligvis nokre kroner meir. For info kan http://www.ferrita.se sjekkast ut. :)

Brukeravatar
Vorpenes N459
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 261
Registrert: 23 mai 2005, 01:00
Medlemsnummer: 459
Navn: Lasse Vorpenes
Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
Sted: Trondheim

Legg inn av Vorpenes N459 » 26 apr 2006, 19:38

Er ikke umulig å sveise rustfritt me MIG nei... blir vel vanskelig å sveise med elektroder når det er så tynt gods i eksosanlegg! Men orginal anlegg har vel litt tykkere gods om jeg ikke husker feil, så da kan d vel gå med elektroder og lav strømstyrke!

Er det ikke videregående skole med mekken i nærheten av deg da Lars E.? for dem har vel Tig apparat og kan sikkert sveise det for deg!
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003

Lasse N459

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

sveis

Legg inn av Vegars » 26 apr 2006, 19:48

Når det er snakk om tynne rør, blir det iallefall penest om man bruker TIG..
Men MIG går også an, men da må man slipe sveisene!
Proft = TIG
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

eiluN506
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 849
Registrert: 25 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: 506
Navn: Eimund Lunde
Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
Sted: Sandnes

Legg inn av eiluN506 » 26 apr 2006, 21:46

hei Har en svoger som er rørlegger :D Han har sveiset en del RF rør for meg. Han påstår at "alle" rørleggere kan dette. Alle kjenner vel en rørlegger :twisted:
Mvh
Eimund

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 26 apr 2006, 22:59

eiluN506 skrev:hei Har en svoger som er rørlegger :D Han har sveiset en del RF rør for meg. Han påstår at "alle" rørleggere kan dette. Alle kjenner vel en rørlegger :twisted:
Industrirørlegger kan sånt, tviler sterkt på at en med VVS- fagbrev kan sveise rør :? Mest lodding i VVS vel? Og det holder jo ikke.. :cry:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 27 apr 2006, 15:10

Jeg fant til 99:P her har du.. litt dyrt da, men skal man ha proft, så blir det dyrt:P

http://www.ferrita.se/default.asp?c=sho ... at=214&id=

Edit: så litt mere, og fant til vanelig "99" også.. men fårstår det slik at det er EJ sendbart:P sååeh man må vel til forhandler? fant de i norge..
• Norge • Ferrita Norge AS - Spydeberg • Tel: +47 69 844090
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar