PPC / Chiptrim

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
oyvinto N660
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 147
Registrert: 27 apr 2006, 13:40
Sted: Oslo/Fenstad

PPC / Chiptrim

Legg inn av oyvinto N660 » 28 apr 2006, 01:25

Noen som har erfaring med PPC på 9-3 turbo 2000-?
Har PPC noen bakdeler i forhold til old-school chiptrim?
Hva er forskjellen på en aero og en vanlig turbomotor på disse bilene? Tåler motoren effektøkningen? Med PPC boksen skulle man vel også unngå eventuelle problemer med forsikring etc hvis en skulle være "uheldig"?

Ble mange sprøsmål og jeg greier ikke vente i mange uker på å få mitt STCN abbonement operativt.
03 Carrera 4S
X 2000 SAAB 9-3 SE 2.0T http://www.garaget.org/?car=22319
X 1979 SAAB 900 turbo grønn! (R.I.P.) :(

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 28 apr 2006, 07:04

Du er sikker på at det er T7 motorstyring i Saab'en din?
Motoren vil fint klare trimmen, men klutsjen din vil nok bli fortere slitt.
Fordelen med PPC trim er vel at du gjør ikke noe fysisk inngrep på bilen.
Du bare omprogrammerer den orginale boksen. Noe du kan gjøre frem og tilbake som du selv vil (evt ettersom tekniske kontroller :roll: ).
Men som med all anna chipping, så må du melde inn dette så det står riktig oppgitt effekt i vognkortet ditt, OM du skulle være så uheldig og bli involvert i en kræsj. (For man vet jo aldri hvor langt ett forsikringsselskap er villige til å gå for at de har muligheten til å slippe kostnadene.)
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
oyvinto N660
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 147
Registrert: 27 apr 2006, 13:40
Sted: Oslo/Fenstad

Legg inn av oyvinto N660 » 28 apr 2006, 14:27

matrox skrev:Du er sikker på at det er T7 motorstyring i Saab'en din?
Vet ikke, men leste det funka på 9-3 2000 og nyere.
matrox skrev: Motoren vil fint klare trimmen, men klutsjen din vil nok bli fortere slitt.
Stemmer det at det er nøyaktig den samme motoren i de med f.eks. 185 og de med 210 HK. I såfall skulle man vel ikke bekymre seg for motoren.
matrox skrev: Men som med all anna chipping, så må du melde inn dette så det står riktig oppgitt effekt i vognkortet ditt, OM du skulle være så uheldig og bli involvert i en kræsj. (For man vet jo aldri hvor langt ett forsikringsselskap er villige til å gå for at de har muligheten til å slippe kostnadene.)
Det hørtes dyrt ut. ?
03 Carrera 4S
X 2000 SAAB 9-3 SE 2.0T http://www.garaget.org/?car=22319
X 1979 SAAB 900 turbo grønn! (R.I.P.) :(

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 28 apr 2006, 15:15

Lätt att se skilnad på T5 och T7!
Röd Di = T5
Svart Di = T7
Bara att öppna panseret och se. :)

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar