Gassdrift på 9-5, 2,3t.
Moderator: Moderatorer
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Gassdrift på 9-5, 2,3t.
Jeg har i det siste blitt obs på muligheten for gassdrift.
Det er diverse selskaper rundtom som kan levere dette.
Et av spørsmålene mine er om det finnes noen gode grunner til ikke å
putre rundt på gass til 5 kr. literen.
Et annet om noen vet hvor billig man kan få disse anleggene, og evt. kvalitet på disse.
Jeg fikk pris på et anlegg. Det ville komme på rundt 25000.
Det er diverse selskaper rundtom som kan levere dette.
Et av spørsmålene mine er om det finnes noen gode grunner til ikke å
putre rundt på gass til 5 kr. literen.
Et annet om noen vet hvor billig man kan få disse anleggene, og evt. kvalitet på disse.
Jeg fikk pris på et anlegg. Det ville komme på rundt 25000.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Naboen har gassdrift på en stor V8 maskin...ikke særlig mye sprut i motoren med gass. Brukbart med bensin.
Vent heller på Etanoldrift (E85). Det er mye enkeler å installere, samt sannsynlig pris på 7-8 kr literen, samt en god del ekstra HK
EDIT:Pluss at du slipper gasstanken som tar opp plass... E85 går jo på din vanlige tank...
ALt er jo opp til myndighetene nå..
Vent heller på Etanoldrift (E85). Det er mye enkeler å installere, samt sannsynlig pris på 7-8 kr literen, samt en god del ekstra HK

EDIT:Pluss at du slipper gasstanken som tar opp plass... E85 går jo på din vanlige tank...
ALt er jo opp til myndighetene nå..

2005 9-5 Estate
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
När det gäller E85 så anbefaller jag att man söker och läser det som är skrivet på STCS om just det!
Kort sagt, på 9-5 så byter saab ut en hel hög med delar om bilen ska köras på E85.
Detta gäller nya bilar.
Sen får var och en göra som dom vill.
Mvh Anders
Kort sagt, på 9-5 så byter saab ut en hel hög med delar om bilen ska köras på E85.
Detta gäller nya bilar.
Sen får var och en göra som dom vill.
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Det är sant!
Man ska vara medveten om att saab byter i princip hela bränslesystemet, inklusive tank, bränsleslangar, dyser, pump + noen dyre ting i motorn.
Men då har dom ju garantier att ta hänsyn till.
Mvh Anders

Man ska vara medveten om att saab byter i princip hela bränslesystemet, inklusive tank, bränsleslangar, dyser, pump + noen dyre ting i motorn.
Men då har dom ju garantier att ta hänsyn till.
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Men gassen er jo enda billigere enn e85.
Jeg skjønner jo argumentet med flere hester,
men e85 er jo enda ikke i salg her i landet.
Ikke vet jeg når den kommer i salg heller.
Etter det jeg kan skjønne, så vil man også bruke mer drivstoff når man kjører på e85. Det vil man også med gass, riktignok.
20% i følge gastech. Gjennomsnittsforbruket mitt ligger på
1,07 liter pr. mil i følge kjørecomputeren.
20% påslag på dette, og man får 1,284 liter pr. mil.
Noe som igjen blir 5,136 kr. pr mil.
Gastech sin kalkulator regnet ut at jeg, med mine 50000 km. i året, ville spare den nette sum av 31169 kr.
La oss ta en installasjonspris på 25000 kr.
Dette blir et fantastisk regnestykke.
Kjører man billigere enn dette på etanol?
Jeg skjønner jo argumentet med flere hester,
men e85 er jo enda ikke i salg her i landet.
Ikke vet jeg når den kommer i salg heller.
Etter det jeg kan skjønne, så vil man også bruke mer drivstoff når man kjører på e85. Det vil man også med gass, riktignok.
20% i følge gastech. Gjennomsnittsforbruket mitt ligger på
1,07 liter pr. mil i følge kjørecomputeren.
20% påslag på dette, og man får 1,284 liter pr. mil.
Noe som igjen blir 5,136 kr. pr mil.
Gastech sin kalkulator regnet ut at jeg, med mine 50000 km. i året, ville spare den nette sum av 31169 kr.
La oss ta en installasjonspris på 25000 kr.
Dette blir et fantastisk regnestykke.
Kjører man billigere enn dette på etanol?
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Er jo ikke akkurat lettå finne gass heller da.... Noen plass du kan fylle i Bergen eller? Såvidt jeg har hørt så er det vel bare noen ytterst få plasser sørpå at man finner noen som selger gass....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Her er det mer enn nok gasstasjoner.
Kan fort nevne gasservice i kanalveien og esso i Bjørnsonsgate.
Så å fylle drivstoff er ikke noe problem. Det kan bli litt tullete om man bor i "distriktene", men i de store byene er ikke gass noe problem å skaffe. på http://www.gastech.no/ finner man egentlig all info man trenger. Den siden forteller også om fyllestasjoner for gass.
Kan fort nevne gasservice i kanalveien og esso i Bjørnsonsgate.
Så å fylle drivstoff er ikke noe problem. Det kan bli litt tullete om man bor i "distriktene", men i de store byene er ikke gass noe problem å skaffe. på http://www.gastech.no/ finner man egentlig all info man trenger. Den siden forteller også om fyllestasjoner for gass.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Hehe.
Det blir kanskje gassdrift i sommer.
Men jeg tror jeg får installere en chip før gass.
Chip må jeg ha om jeg skal kjøre fra Arvid.
Sikkert noen nye dempere også.
Det blir kanskje gassdrift i sommer.
Men jeg tror jeg får installere en chip før gass.
Chip må jeg ha om jeg skal kjøre fra Arvid.
Sikkert noen nye dempere også.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.