Knakkelyd i motor etter oljeskift

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Glenn N101
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 391
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Narvik

Knakkelyd i motor etter oljeskift

Legg inn av Glenn N101 » 01 mai 2006, 02:28

Heisann, jeg lurer på en ting.
Var på Saab i Sortland og fikk byttet ei reim som laget ulyd når motoren var kald, og når jeg først var der tenkte jeg at jeg skulle få byttet olje og filter, liker å bytte det litt ofte.
Alt var bare vellstand til jeg stoppet etter å ha kjørt en liten stund på tur hjem, da jeg hørte en slik knakkelyd, kjørte tilbake igjen og fikk Verksmesteren til å høre på det, og han sa at det var nok bare luft i en løfter, eller litt skitt som gjorde det, og det kommer til å gi seg, og at det var ingen fare. Nå har jeg kjørt ca 50mil etter olje skift og den er der fortsatt.
Det er kun på tomgang på varm motor, når man har kjørt et stykke, og ikke med en gang, kommer etterhvert.
Bilen har jo bare rullet 4700km.
De har brukt en GM olje som tilfredstiller de kvalikasjonene til Saab.
Bilen er forresten en 2005 9-5 2.0t
Glenn N101

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 28 des 2005, 23:51
Sted: Trondheim

Legg inn av Magnus N592 » 01 mai 2006, 09:35

Hmm.. Hørtes litt merkelig ut. Mener å ha lest i instruksjonsboka at det kan skje at man får knakking i ventilløfterne p.g.a. luft e.l., og da må la bilen stå 15-20 minutter på tomgang for at det skal gi seg? Les evt i boka, om det står noe der. Om ikke er det kanskje andre her som har en forklaring, da jeg ikke vet nok om dette desverre. Men reima og ESP-en ble bra ihvertfall? Var det ikke snakk om noe sånt sist?
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.

Brukeravatar
Glenn N101
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 391
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Narvik

Legg inn av Glenn N101 » 01 mai 2006, 11:35

Reima og esp en er fikset.
Er jo litt redd for motorn, og slike lyder irriterer meg veldig.
Må se i boka.
Glenn N101

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 01 mai 2006, 16:58

Stemmer lite med luft i venilløftere dersom det først er hørbart etter en stund, når motoren er varm.. :shock:
Pleier å være motsatt, kan være litt lyd på kald motor, spesielt dersom den har stått lenge, og det har blitt skikkelig kaldt, da kan det ta litt tid for oljetrykket å nå ventilløfterene, spesielt om oljen er litt tjukk. Tar ikke minutter engang før ulyden er vekk. Hva var det han på verkstedet hadde sagt, muligens skitt :!: :shock: :roll:
Hvorfor skulle det være skitt i en ventilløfter på en nesten helt ny bil :?: :?: :roll: Skal ikke være mulig det, med regelmessig skift av olje og filter, luft javel, men skitt :?: :?:
Ta bilen med tilbake og få dem til å se på det en gang til, få det registert som en reklamasjon sånn at ingen kan si senere at "dette burde du sagt fra om før"... Tar ikke 50 mil å få lufta ut av ventilløfterene, skjønner egentlig ikke at det skal komme luft i systemet der bare fordi dem bytta olje og filter, har bare fått sånn lyd dersom bilen har stått i ukesvis, og knapt nok da... :?
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Glenn N101
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 391
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Narvik

Legg inn av Glenn N101 » 01 mai 2006, 20:57

Det som er så rart er at jeg kan starte den når den er kald, og motoren går som en klokke, ingen knakking, selv om den står å går seg skikkelig varm.
Begynne rå lure litt på den oljen de har puttet i motorn, ser liksom ikke noe annet som skulle forårsake det, det var jo ikke noe lyd før de byttet den.
Skal ringe og kjefte mye på både de og på Saab imorgen.
Glenn N101

Brukeravatar
ScaabN451
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 100
Registrert: 07 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: N451
Navn: Øystein Solsvik
Bil: MY98 9-5 2.3t steg1
Sted: Vestby, Akershus
Kontakt:

Legg inn av ScaabN451 » 12 mai 2006, 22:03

Kan de ha bommet med en tann på ett drev?
-98 9-5 2.3turbo
-87 9000 turbo, Levert til Hoggern..snufs

Svar