Er vel også en eller annen syk tanke bak de franske detaljene. Men hva kan man si, de er franske? En annen ting er, om Saabs små patenter (om man ser vekk fra geniale koppholdere) er så sykelig smarte, hvorfor er det ikke flere som faller for dette? Er da en grunn til at Saab sluttet å lage kombi cupe? Om jeg ikke husker feil så utalte de seg noe som ”vi har monopol på et marked som ikke eksisterer”. Når man først sammenligner 9-5 med E-klasse. Så er da ikke Saaben større eller bedre på noen måte? Saaben virker i hvert fall mye mindre inni. Det hele går ikke bare på ”smarte” løsninger men også på hvordan bilen er å kjøre. Teknikk og fremskritt er ikke akkurat Saabs sterke side. Men så har de heller ikke kapital. Så det blir feil å sammenligne Saab med de tyske, man sammenligner da ikke Windy med en Scand?
Når 9-5 kom, så mener jeg (og også test i NAF eller bilnorge.no om jeg ikke tar helt feil) at den var et reelt alternativ til de tyske merkene. Dessverre så er det som du sier, at den nå ikke er et reelt alternativ lenger direkte sett, da 9-5 rett og slett er for "gammel" og "liten" nå. Men tar man pris i betraktning, så får man ikke en bedre bil enn det 9-5 tilbyr akkurat nå, noe som også har å gjøre med alderen selvfølgelig, selv om den mangler noe for å komme opp på et tysk nivå. Spesielt brukt er 9-5 et meget godt alternativ til tyske, derfor jeg kjøpte 9-5 og ikke en gammel 5-serie eller gammel e-klasse. At 9-5 virker mindre, det gjør den, men det har også litt med utformingen av dashbord o.l. å gjøre. Der går BMW motsatt vei, og fjerner cockpit-følelsen, og lager et "rett" dashbord. Jeg liker absolutt 5-serie, men JEG synes den nye ser litt "koreaner" ut inni! Så med det jeg startet med på denne tråden, så gleder jeg meg til Saab igjen kan komme med en reell konkurrent til de tyske merkene.
Og tilbake til sammenligningen min med båter, jeg forstår poenget ditt, men som båtbruker kan man selvfølgelig sammenligne en Windy og en Scand, eller Marex for den del! Ja, Windy er "nyere", har kanskje også bedre design og bedre finish, bedre sjøegenskaper og også nyere løsninger.. -som en tysk bil.. Men det gjør den ikke til en bedre bruksbåt fordet! F.eks. har Marex både dollbord (gå på utsiden av båten) og luke i vindskjermen, så det er lett å komme frempå båten, og fortøye på siden. I tillegg har Marex bedre plassering av stigtrinn for ilandstigning, bedre kalesjeløsning, bedre utnyttelse av den plassen de har, istedet for ei stor solseng bak, bedre pantry (kjøkken) osv osv. (har prøvd begge båtene..).
Over tid tror jeg man "liker" eller blir "mer fornøyd i forhold til utangspunktet (pris)" med Marex/Scand enn Windy, bruksmessig sett. (Noen vektlegger selvfølgelig annerledes)
Så du har rett i at man ikke direkte kan sammenligne Saab og de tyske på veldig mange plan, men det jeg mente er at de små detaljene for meg som bilbruker falt bedre på plass! Og når Saab kommer med mange smarte løsninger, hvorfor kjøper ikke "alle" Saab da? Vel, smaken er jo som baken, den er delt. Noen liker Huyndai, noen liker Audi, noen (les:mange) liker tydeligvis Toyota her i landet, osv..
Sånn vil det alltid være, men når Saab forhåpentligvis kommer med noe som "tar igjen" de tyske på de planene de henger etter på, så vil Saab igjen bli et reelt alternativ! Ikke bare ha smarte løsninger, da det ikke selger biler alene, om jeg har kommet til å gi uttrykk for det.. Men at Saab har noe som andre mangler, det mener jeg! Så får tiden vise om det er nok med Saabs løsninger sammen med nytt design og ny plattform, til og igjen heve seg å bli et ordentlig statusmerke. -noe som også vil komme oss med "gamle" Saaber tilgode, for med mer fokus på Saab, så vil også bruktbilene bli mer attraktive..
Mvh
Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.