Radiator spørsmål

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
900T16V N479
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 46
Registrert: 24 aug 2004, 01:00

Radiator spørsmål

Legg inn av 900T16V N479 » 10 mai 2006, 15:19

Hei

Fint vær for tiden ... tok meg tid til en motorvask i varmen

La merke til at "kjøleribbene" i radiatoren forsvant med høytrykkspylerenn :cry:

Jeg ville tro at radiatoren delvis er overdimensjonert p.g.a turbo og ditto varmeutvikling på en SAAB Turbo T16 OG900?

Men i stedet for å montere en tung og tykk original radiator, hva med å montere en ny tynn og lett radiator i aluminium fra en nyere bil?

Hvis det er mulig å finne en radiator med gode mål og rette inntak for kjøleveske så bør dette bare gi fordeler?? (mindre fortung f.eks)

Men fra hvilken bil/modell kan slaktes for et slikt formål???

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 10 mai 2006, 15:24

Jeg lurer på det samme, kunne tenke meg en radiator som er litt lavere!!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 10 mai 2006, 15:29

Du har ødelagt radiatoren din, man skal alldri bruke høytrykksspyler på den what so ever. :(
Saab er livet! :)

900T16V N479
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 46
Registrert: 24 aug 2004, 01:00

Legg inn av 900T16V N479 » 10 mai 2006, 17:37

Det er ikke så galt som det evt. høres ut som, minimal skade da

Jeg prøvde ikke å høytrykksspyle selve radiatoren...., men overtid eroderer kobberet i radiatoren til den smuldrer vekk av seg selv..... (min erfaring)

Når det blir varmt i været og turboen jobber litt mer en normalt, har jeg en nervøs tendens til å se litt ofte på temp. måleren ….

På øyemål vurderte jeg tidligere en brukt radiator fra en Citroen sist jeg var på "høgeren" men parkerte ideen p.g.a plasseringen av radiatorslangene til denne

Men vi snakker om ca. B70cm x H35cm x D5cm*
Fra førersiden, inntak kjølevann oppe til høyre, utløp nede til venstre
(Finnes også et mindre ut/inntak oppe til venstre side

*(Dybde ca. 5cm Trodde denne var tykkere en 5 cm Tykkere på 8T ?)

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 10 mai 2006, 17:57

hei.

Er dette en T16 det er snakk om (tolka d ut av nick`et ditt) så ville jeg ikke brukt en mindre radiator....

For kjølinga på en T16 er ikke bedre enn den må være....

Svar