Varsellamper "TCS Controll" og "AntiLock"

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 05 apr 2006, 22:07

Men hva betyr egentlig antilock lampa? Lyser hele tiden hos meg :?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
TurboTor_ N579
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 01 des 2003, 01:00
Medlemsnummer: N579
Navn: Tor Sumstad
Bil: Audi A3
Sted: Måløy

Legg inn av TurboTor_ N579 » 05 apr 2006, 22:08

kevin86 skrev:Men hva betyr egentlig antilock lampa? Lyser hele tiden hos meg :?
Antilock er ABS.
´07 Audi A3 2.0TDI Sportback
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 12 jun 2006, 22:30

Så dette i venstre framhjul:
Brudd?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
TurboTor_ N579
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 01 des 2003, 01:00
Medlemsnummer: N579
Navn: Tor Sumstad
Bil: Audi A3
Sted: Måløy

Legg inn av TurboTor_ N579 » 12 jun 2006, 22:32

Ja, ser VELDIG sånn ut :D
´07 Audi A3 2.0TDI Sportback
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 12 jun 2006, 22:51

TurboTor_ N579 skrev:Ja, ser VELDIG sånn ut :D
Titta litt mer på kabelen, virker som det går en "innerledning" også kobber rundt den ledningen igjen. men selve innerledning er ikke brudd på, men bare kobberet rundt. Har det noe å si?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
TurboTor_ N579
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 01 des 2003, 01:00
Medlemsnummer: N579
Navn: Tor Sumstad
Bil: Audi A3
Sted: Måløy

Legg inn av TurboTor_ N579 » 12 jun 2006, 22:54

kevin86 skrev:
TurboTor_ N579 skrev:Ja, ser VELDIG sånn ut :D
Titta litt mer på kabelen, virker som det går en "innerledning" også kobber rundt den ledningen igjen. men selve innerledning er ikke brudd på, men bare kobberet rundt. Har det noe å si?
Det ytterste lager er ledende det óg. så om det er brudd der, virker ikke føleren.

Du kan klare å lodde det, men det er noe dritt å få det til å henge sammen.
´07 Audi A3 2.0TDI Sportback
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 12 jun 2006, 23:57

Må bare spørre for å være helt sikker, er detta abs kabelen?
ABS?
Fant denne kabelen rett over bensin filteret, vet noen hva det er til (abs)?
Brent kabel
Vet noen om denna ikke skal være tilkoblet?
Kontakt
Denne kontakten her er heller ikke tilkoblet:
Kontakt under ABS bkosen
Takker for alle som tar seg tid :)
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 13 jun 2006, 09:15

Den kontakta ser ut til å være til el speil.

Skaff et koblingsskjema til ABSen, og et voltmeter. Da kan du begynne å lete etter kabelbrudd ved å måle motstand mellom kabelendene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 13 jun 2006, 15:46

Ingvar N629 skrev:Den kontakta ser ut til å være til el speil.

Skaff et koblingsskjema til ABSen, og et voltmeter. Da kan du begynne å lete etter kabelbrudd ved å måle motstand mellom kabelendene.
Rart at el-speil virker da :?
koblingsskjema til absen, hvor kan man få tak idet?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 13 jun 2006, 16:24

Ingvar N629 skrev:Den kontakta ser ut til å være til el speil.

Skaff et koblingsskjema til ABSen, og et voltmeter. Da kan du begynne å lete etter kabelbrudd ved å måle motstand mellom kabelendene.
El speil er det i allefall ikke!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 13 jun 2006, 17:56

TT N12 skrev:
Ingvar N629 skrev:Den kontakta ser ut til å være til el speil.

Skaff et koblingsskjema til ABSen, og et voltmeter. Da kan du begynne å lete etter kabelbrudd ved å måle motstand mellom kabelendene.
El speil er det i allefall ikke!
Prøvde bremsekraft forsterker, pedalen går ikke opp når jeg pumper, noe sammenheng med abs?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 18 jun 2006, 14:43

Du kan kontrollere giverne på hvert hjul, ved å koble fra en og en. Det sitter en skjøtekontakt på hver ca 40-50cm inn på kabelen. Kjenner ikke til vor de befinner seg på 9K, men på 0g900 sitter de ihvertfall under baksetet, og i motorrommet.

Koble fra og bruk et ohm-meter for å måle motstanden mellom de to kontaktene som du kommer til. Om du snurrer hjulet skal det gi pulser ut. De jeg har kontrollert ga 0ohm - 1kohm (1000ohm) - 0ohm osv osv. Ikke sikkert det er samme verdier på dine, men om du sjekker alle 4 og en avviker fra de andre har du den som er feil.

Lykke til.

Koblingsskjema finner du her: http://townsendimports.com/Web/electric ... folder.htm
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 18 jun 2006, 22:30

Høres lurt ut=) Skal prøve det :)
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 17 jul 2006, 05:18

Målte begge foran idag.... Målte bare uendelig ohm på begge selv om jeg snurret. Må vell bytte begge foran da=(
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 02 sep 2006, 14:57

Har bytta begge foran og alt virka helt fint, en stund. Så startet lampa igjen, skrudde opp venstre sensor foran og den var litt for langt nede så den hadde blitt ødelagt av tannhjulet. Nå har jeg bytta venstre sensoren igjen og høyre sensor foran måler likt som venstre. Lampa slukker men det virker ikke, brå bremser og hjula låser seg, etter ca. 5 min. kjøring så lyser lampa.
Testet med en 900 sensor og da slo absen inn plutselig og lyset gikk av og på ofte. Noen som har noe ide om hva det kan være galt nå?
Mvh en som er sliten av ABS
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Svar