T16 konvertere en T8

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

T16 konvertere en T8

Legg inn av Henrik N449 » 13 jun 2006, 15:44

Det nærmer seg å gå for denne løsningen nå.

Så jeg lurte på om de som har gjort dette før (Alex? :D) kunne lagd en liten liste over hva som er nødvendig å bytte og gjøre for å få dette til skikkelig!
Hva med eksos (har allerede 3" all the way med vanlig downpipe fra 90gradern)?
Bensintilførsel og ledningsnett, er dette mye jobb?
Ledningsnett følger forressten med motoren, det skal absolutt ikke legges opp et eget!

takk for all hjelp de som kan hjelpe!

mvh

(kanskje en tråd på FAQ delen hadde gjort seg?:))
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 13 jun 2006, 16:26

Lista ligger på http://popeye.rty.nu, men den sida ser ut til å være nede igjen. Uansett ligger lista under linken; "T8->T16 konvertering, lista som får deg til å avstå", så jeg vil tro det enkleste er å kjøpe en T16 delebil og bare flytte over alt, istedenfor å bygge om motoren du har. En rusten T16 med bra motor fra Sverige er ikke så dyr.
Hvis du ser bort fra det aller enkleste, da: Å kjøpe ny bil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 13 jun 2006, 16:34

hmm, hva mener du med å bygge om motoren jeg har?
tenkte bare å røske ut hele driten og sette i ny?
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 13 jun 2006, 19:22

Henrik N449 skrev:hmm, hva mener du med å bygge om motoren jeg har?
tenkte bare å røske ut hele driten og sette i ny?
Da så! Skjønte ikke det jeg! ](*,)

Men er vel fortsatt lettest å kjøpe hel delebil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 13 jun 2006, 19:26

ja, konvertere var kanskje litt feil ordbruk!
jeg ser for meg at etter motorbytte fungere ikke instrumenter og bilen går dårlig og hele pakka,
så litt oppmuntrende kommentarer tas imot, gjerne med litt betryggende forklaringer på hvorfor en ombygging er "så" enkelt og blir bra!
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 13 jun 2006, 19:36

Er vel ingen fare for det hvis du kjøper en hel bil og flytter over alt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 13 jun 2006, 19:42

Lego er vanskelig i forhold, 100% bolt-on!

Litt flytting av ledninger må til, men ikke noe problem.

Motorfestene på 8 og 16 er forskjellige på høyre side, evt. så må du ta med servopumpa fra 16 v'n. hvis du ikke allerede har reservoaret i innerskjermen.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 14 jun 2006, 22:34

Hei sjef:) lurer du på noe..? hehe..

Så du har skaffet deg en 16v eller?

Hvordan er det med å ordne 8v? er det lagt på is? du vil ha 16v i bilen din nå? Du husker rådet mitt i hvertfall...
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 15 jun 2006, 02:13

hei alex!
husker rådet ditt ja, å kjøpe ny og900 med nye understellet osv?
Lars har en T16 motor å selge meg billig, med automatkasse, så trenger manuell kasse i tillegg.
Så går nok for denne løsningen her, siden Lego visstnok skal være vanskelig i forhold :D
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 15 jun 2006, 06:18

er kassa di i orden, så han du bruke den...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 15 jun 2006, 16:14

Petter 900 T skrev:er kassa di i orden, så han du bruke den...

Petter
smart!
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 23 jun 2006, 11:33

Petter 900 T skrev:er kassa di i orden, så han du bruke den...

Petter
Alex fikk meg til å tenke, kommer dette til å skape noe problemer mtp. elektronikk ol. når jeg bytter om automatkassa med manuell?
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 23 jun 2006, 22:32

Nix, det er rett fram. LH er enkle greier. Noen av den har en kontakt på ledningsnettet ved hjernen som er koblet sammen ved automat og åpen ved manuell.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Svar