saab 900 16V turbo med direkte ignition

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Sicpa
Innlegg: 13
Registrert: 03 jun 2006, 22:13
Sted: Buskerud
Kontakt:

Legg inn av Sicpa » 13 jun 2006, 08:18

Jepp det skal jeg gjøre, har bestilt pakninger på saab, må bare vente til dem kommer.

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 13 jun 2006, 08:39

Var borte hos han for noen dager siden å fikk sett litt.

Holdt tennkasetten med plugger i mot gods, og fikk sett at pluggene tente.

Hvordan skjekker du tenninga på DI. kan jo være helt feil tenning.

Hørtes ut som den fikk for mye bensin når vi gasset. Klarte å få den litt opp på turtall når jeg gasset rooolig. Virker som den får alt for mye bensin i hvertfall. Kan det være at den får fin mengde bensin, og at hele prob er tenninga?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 13 jun 2006, 19:52

blenderskiva kan jo ha flyttet seg?

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 13 jun 2006, 20:05

Petter 900 T skrev:blenderskiva kan jo ha flyttet seg?

Petter
Blenderskiva? har dette noe med der fordeleren sto?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 13 jun 2006, 20:31

alex_ander3@hotmail.com skrev:
Petter 900 T skrev:blenderskiva kan jo ha flyttet seg?

Petter
Blenderskiva? har dette noe med der fordeleren sto?
Nei, hjulet til crank-triggeren.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 13 jun 2006, 21:57

Og MAP sensoren er kobet inn på rett sted? Ingen enveis ventiler el lign i mellom?
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Sicpa
Innlegg: 13
Registrert: 03 jun 2006, 22:13
Sted: Buskerud
Kontakt:

Legg inn av Sicpa » 14 jun 2006, 08:03

crank triggeren, hmmm. Nå skjønte jeg ikke mye, hvor skal jeg se og evt hva skal jeg gjøre for og finne ut om det er et problem!

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 14 jun 2006, 08:21

Sicpa skrev:crank triggeren, hmmm. Nå skjønte jeg ikke mye, hvor skal jeg se og evt hva skal jeg gjøre for og finne ut om det er et problem!
Har du 5.2 eller 5.5?

sitter det et taggete/perforert hjul utenpå nedre reimhjul? i så fall kan dette ha vridd seg ut av posisjon, det er dette som tyrer tenningen...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Sicpa
Innlegg: 13
Registrert: 03 jun 2006, 22:13
Sted: Buskerud
Kontakt:

Legg inn av Sicpa » 14 jun 2006, 08:42

5,5 -5,2 hmmm, skjønte ikke mye av dette eller( ganske grønn jeg), men det er nettopp byttet veiv føler, den som sitter i bakkant av motoren, denne styrer visst tenning!

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 14 jun 2006, 09:49

Sicpa skrev:5,5 -5,2 hmmm, skjønte ikke mye av dette eller( ganske grønn jeg), men det er nettopp byttet veiv føler, den som sitter i bakkant av motoren, denne styrer visst tenning!
Synes å se en luftmassemåler på ett av bildene, og da har vel ikke Trionic (5.2 el 5.5). Mulig separat DI ( bare tenningssystem)?. Stikk innom en Saabforhandler og lån en annen DI-kassett
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 14 jun 2006, 13:37

5.2 og 5.5 er forskjellige versjoner av Trionic. Hvis du ikke har Trionic, men bare DI-APC tenning/motorstyring og LH Jetronic innsprøyting, så sitter turtallsgiveren bak remskiva fra veivakselen.

Symptomene du beskriver tyder mere på at det er noe feil med bensin/luft-blandingen enn tenningen. Men for sikkerhets skyld må du vel begynne med å bytte/rense pluggene hvis det ikke er gjort. Ellers er dette mulige feilkilder:
-tett luftfilter
-feil på luftmassemåler (lmm)(hvis du ikke har Trionic)
-vacuumlekkasje etter lmm (slanger, IC)
-for høyt bensintrykk
-innsprøytingsdyser som gir for mye bensin
-feil på kaldstartsanordning
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Sicpa
Innlegg: 13
Registrert: 03 jun 2006, 22:13
Sted: Buskerud
Kontakt:

Legg inn av Sicpa » 15 jun 2006, 08:48

"5.2 og 5.5 er forskjellige versjoner av Trionic. Hvis du ikke har Trionic, men bare DI-APC tenning/motorstyring og LH Jetronic innsprøyting, så sitter turtallsgiveren bak remskiva fra veivakselen.

Symptomene du beskriver tyder mere på at det er noe feil med bensin/luft-blandingen enn tenningen. Men for sikkerhets skyld må du vel begynne med å bytte/rense pluggene hvis det ikke er gjort. Ellers er dette mulige feilkilder:
-tett luftfilter
-feil på luftmassemåler (lmm)(hvis du ikke har Trionic)
-vacuumlekkasje etter lmm (slanger, IC)
-for høyt bensintrykk
-innsprøytingsdyser som gir for mye bensin
-feil på kaldstartsanordning "


Pluggene er gjort reine og sjekka, så dem er i orden, Luftfilteret er nesten nytt, så da er det utelukket, Jeg fikk hentet o-ringene til dysa i dag så dem skal byttes når jeg får tid.Så da er det ihverfall ikke noe lekasje etter det.

heyJulius
Innlegg: 10
Registrert: 10 jul 2006, 15:29

Bilen som jeg kjøpte

Legg inn av heyJulius » 19 jul 2006, 22:54

Det var feil relè til bensinstyringa, begge to var enkelt relè'r, nå er det bare å få kjøpt ny lyddemper, denne sprengte Roar i filler siden bensinpumpen hadde spruta hele natten.

Reparert for kr 25;-

Svar