Kvalitet 9-5 -98 mod ?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
olewa
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 02 jul 2003, 01:00
Sted: Lillehammer

Kvalitet 9-5 -98 mod ?

Legg inn av olewa » 01 des 2003, 09:05

Hei !
Er det noen her som kan gi meg tips om denne bilen ? Hva skal man sjekke og er det noen "barnesykdommer" som kan bli dyre..
motor 2.3 turbo.. :)

Hilsen
Olewa

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Kvalitet 9-5 -98 mod ?

Legg inn av Hjelle, N6 » 01 des 2003, 14:18

olewa skrev:Hei !
Er det noen her som kan gi meg tips om denne bilen ? Hva skal man sjekke og er det noen "barnesykdommer" som kan bli dyre..
motor 2.3 turbo.. :)

Hilsen
Olewa
tidlige årsmodellar av 9-5 hadde litt slapp fjøring/demping om eg ikkje huskar feil. Kan vere ein ting å ta med i reknestykket om du likar å køyre aktivt, at det bør byttast mot noko meir brukandes.
Motoren er vel stort sett den same som 9000, 9-5 har selfølgelig sine ekstra duppedittar som elektronikk, men mekanisk er den nokso lik.
Ellers brukar SID-displayet i bilen å ta kvelden. Sikker monge her som har meir kunnskap om 9-5, eg er ihvertfall interesert i å vite meir om standard-feila sidan eg er i markedet for sådann vogn.

Lars H N40
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 08 mar 2003, 01:00
Sted: Lørenskog

Legg inn av Lars H N40 » 01 des 2003, 23:04

Olewa.
Jeg hadde en slik bil. Den fungerte perfekt i 56.000 km. Som Hjelle skriver var den myk i fjærene. Det kan fikses for noen tusen lapper.
Motoren er nesten den samme som i 9000. Stemplene ser mer puslete ut enn 9000 stemplene, selv om SAAB sier de er like bra!.

Påse at alle kampanjer er tatt på bilen.
Bl.a. blårøyk. Jeg skiftet turboen på garantien på min, selv om den hadde Nordic steg3. Styreboksen ble skiftet på garantien. Det er muligheter til bedre støydemping bak. Også kampanje.
Eventuelle kampanjer skal være preget inn på et skilt under panseret.

Lykke til
Lars

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 03 des 2003, 09:57

98 modellene av 9-5 hadde en umodifisert bakaksel fra Opel Vectra. SAAB hadde før produksjonen oppdaget at bilen reagerte forkjellig i sideretningene ved at den overstyrte kraftigere i venstrekurver enn i høyrekurver. Dette løste de ved å montere justeringsskruer ved innfestingen til multilink-bakakslingen.

GM benektet imidlertid at det var feil med bakhjulsopphenget, og nektet SAAB å montere justeringsskruene på 98 modellen. Fra og med 99 modellen var justeringsskruene standard på såvel 9-5 og Vectra. Du kan faktisk merke forskjell på 98 og 99 modellen ved hard kurvekjøring.

Slutter meg selvsagt til ovenfornevnte kommentarer ang. stivere fjærer og dempere, samt at det lønner seg å bytte opphengskulene framme til 2002- modell (for å få en mere sportslig hjulvinkel).

Av barnesykdommer er SID-displayet og AC-kompressoren gjengangere. SID-displayet er lett å fikse. En kranglete AC kompressor kan derimot bli dyrere. Støydempingen bak ble forbedret f.o.m. 99 modellen. Bilen er kjent for å være pålitelig og driftssikker også i førsteutgave, men liker du sportslig kjøring anbefales en 99 modell eller nyere. Fra 2001 ble den faktisk morsom å kjøre uten oppstivet chassis.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

olewa
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 02 jul 2003, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av olewa » 03 des 2003, 15:40

Javel ja.. :) Takker for gode tips !! :D
Tror dermed jeg styrer unna -98 modellene og går for en litt senere variant ( slipper barnesykdommer..) :!:

Olewa

Svar