Clucth henger seg opp

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Martin Aronsen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 29 jan 2006, 10:12
Medlemsnummer: N620
Sted: Moss

Clucth henger seg opp

Legg inn av Martin Aronsen » 08 jun 2006, 16:10

Når man kjøper en bil som har gått rundt 200.000km, så må man nesten regne med noen problemer.

Problemet hos meg er clutchen. Noen ganger er den helt fin, andre ganger må man nesten trykke den i bånn for at det skal skje noe.
Har ikke vært under og titta, men den var på service på tirsdag, og da var simmeringen på høyre side på girkassa gåen. Ikke det at jeg tror det kan ha noe med saken å gjøre.

Det er hydraulisk clutch på den, er det ikke? I så fall, hva kan problemet være?


Og kan slitte skriver og klosser foran føre til vibrasjoner i rattet, og at den drar mot venstre, spesielt når man bremser(det siste er jo nesten logiskt).

Skal ta meg en titt en dag jeg våkner før 12.00, eller på lørdagen.


Mvh, Martin :)
Martin, N620

'00 Saab 9-3 2.0L SE

Brukeravatar
Martin Aronsen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 29 jan 2006, 10:12
Medlemsnummer: N620
Sted: Moss

Legg inn av Martin Aronsen » 09 jun 2006, 14:04

http://www.speedparts.se/prod/res_vxl_huvudkopp.shtml

Er det evt denne som skal byttes om det er pumpa som er gåen?
Martin, N620

'00 Saab 9-3 2.0L SE

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Clucth henger seg opp

Legg inn av Ingvar N629 » 10 jun 2006, 13:47

m4rtin skrev:Når man kjøper en bil som har gått rundt 200.000km, så må man nesten regne med noen problemer.

Problemet hos meg er clutchen. Noen ganger er den helt fin, andre ganger må man nesten trykke den i bånn for at det skal skje noe.
Har ikke vært under og titta, men den var på service på tirsdag, og da var simmeringen på høyre side på girkassa gåen. Ikke det at jeg tror det kan ha noe med saken å gjøre.

Det er hydraulisk clutch på den, er det ikke? I så fall, hva kan problemet være?


Og kan slitte skriver og klosser foran føre til vibrasjoner i rattet, og at den drar mot venstre, spesielt når man bremser(det siste er jo nesten logiskt).

Skal ta meg en titt en dag jeg våkner før 12.00, eller på lørdagen.


Mvh, Martin :)
Hvis du har kast i skivene vil det gi vibrasjoner når du bremser.

Det med clutchen tyder på lekkasje i hydraulikken. Enten master- eller slavesylinderen, eller lekkasje fra slanger eller tilkoblinger. Se etter lekkasje (bremsevæske).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Martin Aronsen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 29 jan 2006, 10:12
Medlemsnummer: N620
Sted: Moss

Legg inn av Martin Aronsen » 13 jun 2006, 13:21

Tok meg en titt under dekselet på førersiden i går, men der fant man ikke mye artig. Ei pumpe og ei fjær. Ikke mye å bli klok på.

Så hvordan i svarte finner hydraulikkdelen av dette?
Martin, N620

'00 Saab 9-3 2.0L SE

Brukeravatar
Martin Aronsen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 29 jan 2006, 10:12
Medlemsnummer: N620
Sted: Moss

Legg inn av Martin Aronsen » 22 jun 2006, 17:47

Kan det kanskje ha noe med at bremsebelegg er slitt foran? Leste i boka at dette hadde innvirkning på væskenivået.

Og kan det kanskje hjelpe å lufte systemet før man prøver noe mer drastisk?
Hovedsylinderen, er det dette som står ved pedalen? Hvor er da slavesylinder? Fant ingen lekasje mellom pedal, og der røret forsvinner inn i clutchen.
Martin, N620

'00 Saab 9-3 2.0L SE

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 22 jun 2006, 20:45

Huvudcylinder är den som sitter i coupen och som påverkas direkt av pedalen.
Slavcylinder är den som sitter i centrum av clutchen och som trycker utløserlagret mot tryckplattan som i sin tur lossar lamellen från svinghjulet så att motor och girkasse kopplas ifrån varandra när du ska gire.

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Martin Aronsen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 29 jan 2006, 10:12
Medlemsnummer: N620
Sted: Moss

Legg inn av Martin Aronsen » 22 jun 2006, 23:47

Saab900STCR skrev:Huvudcylinder är den som sitter i coupen och som påverkas direkt av pedalen.
Slavcylinder är den som sitter i centrum av clutchen och som trycker utløserlagret mot tryckplattan som i sin tur lossar lamellen från svinghjulet så att motor och girkasse kopplas ifrån varandra när du ska gire.

Mvh Anders
Men hvor skal man starte feilsøkingen?
Martin, N620

'00 Saab 9-3 2.0L SE

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 23 jun 2006, 01:49

Jag hade börjat med att lufta den.
Den är inte helt lätt att lufta, så om du inte är helt säker på att du gör rätt, få noen som kan att hjälpa dig!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Martin Aronsen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 29 jan 2006, 10:12
Medlemsnummer: N620
Sted: Moss

Legg inn av Martin Aronsen » 24 jun 2006, 09:26

Lufting av slike systemer er ikke helt ukjent, men siden det er såpass stor avstand mellom luftenippel og pedal, så er det vel best med hjelp uansett.

Hadde den innom Saab i Alta i går, og han mente også at det var luft i systemet. Men om det har kommet luft inn, så må det være en pakning som har gått en plass.

Får se om det er noen som kan skru Saab her i byen, og høre hva de skal ha for å sjekke det opp.
Martin, N620

'00 Saab 9-3 2.0L SE

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 25 jun 2006, 12:10

Du må bruke trykkluft for å lufte clutchen. Kjøp et lufteverktøy som koples mellom et vinterdekk (ikke reservedekket) og bremsevæske-lokket. Koster en drøy hundrings på bilrekvisita-foretninger. Så setter du bare trykk på systemet og åpner nippelen. Pass på at det er mye bremsevæske i beholderen.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Martin Aronsen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 29 jan 2006, 10:12
Medlemsnummer: N620
Sted: Moss

Legg inn av Martin Aronsen » 26 jun 2006, 13:19

Du mener da at jeg skal bruke trykket fra et dekk, for å lufte systemet?
Eller missforsto jeg der?
Martin, N620

'00 Saab 9-3 2.0L SE

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 26 jun 2006, 14:09

m4rtin skrev:Du mener da at jeg skal bruke trykket fra et dekk, for å lufte systemet?
Eller missforsto jeg der?
Du forstod rett ja.. :)

Brukeravatar
Martin Aronsen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 29 jan 2006, 10:12
Medlemsnummer: N620
Sted: Moss

Legg inn av Martin Aronsen » 26 jun 2006, 14:13

Så dere har trua på at det vil hjelpe? Eller blir det bare en midlertidig løsning?
Martin, N620

'00 Saab 9-3 2.0L SE

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 26 jun 2006, 14:42

m4rtin skrev:Så dere har trua på at det vil hjelpe? Eller blir det bare en midlertidig løsning?
Jeg kan ikke 9-3, så jeg snakker på mer generelt grunnlag. Dersom du har luft i systemet må du vel lufte systemet, og så se om det kommer fort tilbake igjen. Om det gjør det må du begynne å lete etter lekkasje.
(Slik ville ihvertfall jeg gjort det.)

Tror ikke noen kan svare på om det er midlertidig løsning, eller permanent. Men å lufte systemet er vel det første du bør gjøre.. :) Så vil det vise seg om det er nok til å løse problemet.

Lykke til!

Brukeravatar
Martin Aronsen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 29 jan 2006, 10:12
Medlemsnummer: N620
Sted: Moss

Legg inn av Martin Aronsen » 26 jun 2006, 14:47

Da er det jo fint at vi ikke har noen bilrekvisitabutikker i byen. Får vel gå innom de verkstedene jeg finner, og høre om de har.
Hvis ikke har de sikkert i noen andre byer.

Skal til Finland på lørdag, så kunne jo vært kjekt å ha en clutch man stoler på, og at den ikke ryker helt midt utpå vidda.

Men men, takk for hjelpa så langt :)
Martin, N620

'00 Saab 9-3 2.0L SE

Svar