Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Legg inn
av matrox N522 » 20 jun 2006, 08:46
Dårlig med råd nå ja...
Fikk tips om at det kunne være dårlig "kommunikasjon" mellom nøkkel og tenningslås. Noen andre som har hørt noe lignende?
Kan jo prøve og skifte til den andre nøkkelen jeg

*Hate bilen litt nuh*

Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
-
Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Trond N47 » 22 jun 2006, 08:57
Har du lest av feilkoder? Og sjekket benintrykket? Ikke serlig lurt bare å bytte komponenter i hytt og pine etter velmente tips her på forumet når en kan kople til Tech II og finne ut eksakt hva som har vært feil. Alle tidligere periodiske feil er registrert av bilen og ligger klar til avlesning. Tech II har alle SAAB og Opel-verksteder, tipper de leser av feilene gratis for å gi pris på reparasjonen.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
-
matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Legg inn
av matrox N522 » 22 jun 2006, 10:07
Trond N47 skrev:Har du lest av feilkoder? Og sjekket benintrykket? Ikke serlig lurt bare å bytte komponenter i hytt og pine etter velmente tips her på forumet når en kan kople til Tech II og finne ut eksakt hva som har vært feil. Alle tidligere periodiske feil er registrert av bilen og ligger klar til avlesning. Tech II har alle SAAB og Opel-verksteder, tipper de leser av feilene gratis for å gi pris på reparasjonen.
Det har jeg selvfølgelig gjort. Fikk feilkode om for tynn blanding. Men det hadde noe med LMM og gjøre, (som igjen gjorde at jeg ikke fikk ladetrykk fra turboen). Og det er jo blitt bra nå. Drar jevnt og trutt hele veien nå. Men så stoppa den jo igjen nå på mandag...
Bensintrykket er ikke blitt målt som JEG vet. Men når det er 3 uker siden sist den stoppet, så kan det vel ikke være der problemet ligger?
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 22 jun 2006, 23:58
Er vel en sannhet med visse modifikasjoner at Techen alltid husker feilene... Det er jo ikke bestandig at det settes koder. Hvis du ikke får fram noen feilkoder på bilen så ville jeg testet/byttet relèet til innsprøytningen, har du feil på dette så vil du ikke få feilkoder. Jeg ville også sjekket tenningslås og tennkasett.
Når du fikk lest ut feilkodene så ble det gjort med en Tech2?? Ikke alle generelle feilkodelesere som får med seg alt.
Hadde du fått feil på bensinpumpa eller veivakselgiver så skulle du normalt fått feilkoder...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Legg inn
av matrox N522 » 23 jun 2006, 06:26
TT N12 skrev:Er vel en sannhet med visse modifikasjoner at Techen alltid husker feilene... Det er jo ikke bestandig at det settes koder. Hvis du ikke får fram noen feilkoder på bilen så ville jeg testet/byttet relèet til innsprøytningen, har du feil på dette så vil du ikke få feilkoder. Jeg ville også sjekket tenningslås og tennkasett.
Når du fikk lest ut feilkodene så ble det gjort med en Tech2?? Ikke alle generelle feilkodelesere som får med seg alt.
Hadde du fått feil på bensinpumpa eller veivakselgiver så skulle du normalt fått feilkoder...
Feilkoder får jeg, men ikke pga at bilen stopper. Det var nok LMM-en sin feil. Var vel med en Tech II de brukte så vidt jeg vet.
Tenningslås og tennkassett som står igjen på lista mi også (etter tips fra div folk). Men er ikke hver dag jeg løper rundt med disse i baklomma
Men tennkassett har jeg i allefall mulighet til og låne (tror jeg!?) over kortere perioder hos Øyhus
Men tenningslåsen... *knurre*
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 23 jun 2006, 09:30
Hva slags feilkoder får du da? Husk at du f.eks kan få feilkode som ikke nødvendigvis viser den eksakte delen som er ødelagt...
Hvis du f.eks får feilkode om feil blanding så kan det skyldes dårlig bensinpumpe.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Legg inn
av matrox N522 » 23 jun 2006, 10:06
Ja, vel... eneste han sa, var feilkoden om for tynn blanding. Og den fikk jeg "Check engine" lampe om. Men den har ikke vist seg etter jeg skiftet LMM. Tror ikke det var flere feilkoder enn den ene.
Men når bilen stoppet, og jeg skulle starte den igjen, så på en måte startet motoren, men sloknet igjen. Og akkurat sånn gjør Saaben til faren min når startssperra har slått inn (97 mod ng900). Bare at der må man trykke på fjernkontrollen, og det går vel automatisk på 9-3'n ?
Peker litt i retning mot tenningslås/nøkkel? Eller

Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522