Når jeg trykker inn eller slipper ut clutchen på min og900, kommer det avogtil en ekkel lyd, som et lager er gåent. Kan dette være utløserlageret ellerno sånt? vanskelig å bytte isåfall? kan jeg kjøre lenge med lyden/dårlig utløserlager? Giringa og motoren fungerer forøvrig perfekt, ingen bomgir, andre ekle lyder eller rar oppførsel på verken motor, clutch eller girkasse forøvrig..
mvh oddi
ekkel lyd når jeg slipper ut clutchen?
Moderator: Moderatorer
ekkel lyd når jeg slipper ut clutchen?
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- Magnus N592
- 0.7 bar
- Innlegg: 174
- Registrert: 28 des 2005, 23:51
- Sted: Trondheim
Hei!
Ikke noen ekspert, men har opplevd det samme på en av mine gamle biler, var trustlageret (er det de det heter?), altså lageret som spinner med clutchen når man trykker inn clutch-pedalen.. Etter ei stund røyk faktisk clutchen min, da dette lageret ikke gikk rundt lenger, og sleit ut innslagspunktet på clutchen. Tok ikke lang tid heller, tenkte jeg berget ei lita stund før jeg fikk somlet meg til å bytte det..
Løsnet motorfestene, og fikk heist motor og girboks såpass opp at jeg fikk trekt av girkassa.. Mye plunder, men enkel del å skifte. Vet forøvrig IKKE hva som er beste måte å bytte det på, på din.. Mulig det går an å dele girboks og motor nedi motorrommet?
Garanterer forøvrig ikke at det er dette som er feilen din, siden jeg ikke har opplevd dette på noen Saab, og vet heller ikke om det er noe annet, som bare høres ut som dette, men regner med at det er mange hobby-mekanikere der ute som vet svaret!
Men som sagt, det er min erfaring rundt dette..
Uansett lykke til!!!
Mvh
Magnus
Ikke noen ekspert, men har opplevd det samme på en av mine gamle biler, var trustlageret (er det de det heter?), altså lageret som spinner med clutchen når man trykker inn clutch-pedalen.. Etter ei stund røyk faktisk clutchen min, da dette lageret ikke gikk rundt lenger, og sleit ut innslagspunktet på clutchen. Tok ikke lang tid heller, tenkte jeg berget ei lita stund før jeg fikk somlet meg til å bytte det..
Løsnet motorfestene, og fikk heist motor og girboks såpass opp at jeg fikk trekt av girkassa.. Mye plunder, men enkel del å skifte. Vet forøvrig IKKE hva som er beste måte å bytte det på, på din.. Mulig det går an å dele girboks og motor nedi motorrommet?
Garanterer forøvrig ikke at det er dette som er feilen din, siden jeg ikke har opplevd dette på noen Saab, og vet heller ikke om det er noe annet, som bare høres ut som dette, men regner med at det er mange hobby-mekanikere der ute som vet svaret!
Men som sagt, det er min erfaring rundt dette..

Uansett lykke til!!!
Mvh
Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- Magnus N592
- 0.7 bar
- Innlegg: 174
- Registrert: 28 des 2005, 23:51
- Sted: Trondheim
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Far min hadde en lignende hylelyd i clutchen på hans 900 i og den forsvant etter bytte av slavesylinder og utløysarlageret. Denne lyden kom ved inntrykking av clutchen og noen ganger når han slapp..
Mulig det er samme greia men kan ikke akkurat garantere det da.
Mulig det er samme greia men kan ikke akkurat garantere det da.

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05