Slure problem
Moderator: Moderatorer
Slure problem
Jeg har da hatt dette problemet siden jeg fikk bilen, men har nedprioritert dette siden den kan kjøres med, og heller ordna det som MÅTTE gjøres.. jeg har bytta clutch og trykkplate 2 ganger, så det er ikke det som gjør at det slurer.. da må det jo være selveste svinghjulet som er vrient.. noen som har vært borti dette før? noen måter å behandle det på? slipe det ned slik at det blir rett eller? det ser ikke bra ut for og si det sånn.. er det noen som har info ang. svinghjul? da tenker jeg på ulike modeller og likhet osv..
er 8v og 16 svinghjulene like? har det noe å si om det er t16 eller vanelig 16v eller bare 8v inj? Hvis det er noen som har svinghjul som er i orden, så håper jeg de kan ta kontakt på:
41690544
datapaal@hotmail.com (også msn)
er 8v og 16 svinghjulene like? har det noe å si om det er t16 eller vanelig 16v eller bare 8v inj? Hvis det er noen som har svinghjul som er i orden, så håper jeg de kan ta kontakt på:
41690544
datapaal@hotmail.com (også msn)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
Hvis du har litt mer en std. effekt så vil jeg anbefale 228mm svinghjul, med tilhørende trykkplate og lamell. Husker ikke dim på det lille svinghjulet, men det skal ikke veldig mye til før du får sluring med dette.
228mm kom vel i `91/92 (?) på og900.
Ellers går det med et fra 9000 turbo (ikke 240mm), men merkinga på gradene er ikke like mener jeg.
På dettte kan du også få forsterket trykkplate fra sachs. Fungerer fint det.
228mm kom vel i `91/92 (?) på og900.
Ellers går det med et fra 9000 turbo (ikke 240mm), men merkinga på gradene er ikke like mener jeg.
På dettte kan du også få forsterket trykkplate fra sachs. Fungerer fint det.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped
02 Toyota Yaris type moped
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
den org. 215 mm lamellen skal jo tåle opp til 220 hp i følge Henrik Karlsson (popeye) jeg har LANGT i fra 220 hester, og den slipper alikavell.. så tviler på at jeg trenger å oppgradere svinghjul altså..
er du helt sikker på din påstand kristian? Hvordan er likheten med tanke på 8v å 16v?
Transmission
-Koppling
Så var det detta med koppling och växellådor då... den sorgliga biten... men men det går allt att råda bot på det med. först tar vi kopplingen
Og900 har 215mm lamell från 84-89. denna kopplingen, om den är fräsh, dvs svänghjulet är fritt från sprickor och blåspinningar (bild på icke fräscht svänghjul), samt lamellen inte är för sliten så klarar den upp till ca 220hk. den enda möjligheten att uppgradera 215mm kopplingen är att köpa en sinterlamell. denna med orginalkopplingen står pall för mycket, uppåt 300hk iaf.
Og900 90-93 har 228mm koppling. svänghjul, lamell och tryckplatta sklijer åt från ovanstående koppling. denna koppling ha rjag ingen direkt spec på, men något längre håller den, men den stora fördelen med 228mm koppling är att den går att uppgradera. sachs säljer en annan tryckplatta till detta svänghjulet som passar. en grövre tryckplatta till sammans med en vanlig lamell bör vara god för uppåt 400Nm vill jag minnas. du kan självklart kombinera detta svänghjul med sport-tryckplattan med en sinterlamell och då ska det hålla länge.
Det går att montera 240mm svänghjul/lamell/tryckplatta ifrån en 9000, god för 420Nm. (bild på 9000lamell till vänster och 900 215mm till höger) svänghjulet är bara att bulta på, dock stämmer inte tändinställningen på svänghjulet överens med ett orginalsvänghjul. därför måste det märkas om eller om man kör som det är. dock skall man tänka på att ju större lamell man har destå mer svårväxlad blir bilen, samt det sliter mer på synkringarna. en så lätt lamell som möjligt är alltså att föredra, därav mitt val av en sinterlamell.
er du helt sikker på din påstand kristian? Hvordan er likheten med tanke på 8v å 16v?
Transmission
-Koppling
Så var det detta med koppling och växellådor då... den sorgliga biten... men men det går allt att råda bot på det med. först tar vi kopplingen
Og900 har 215mm lamell från 84-89. denna kopplingen, om den är fräsh, dvs svänghjulet är fritt från sprickor och blåspinningar (bild på icke fräscht svänghjul), samt lamellen inte är för sliten så klarar den upp till ca 220hk. den enda möjligheten att uppgradera 215mm kopplingen är att köpa en sinterlamell. denna med orginalkopplingen står pall för mycket, uppåt 300hk iaf.
Og900 90-93 har 228mm koppling. svänghjul, lamell och tryckplatta sklijer åt från ovanstående koppling. denna koppling ha rjag ingen direkt spec på, men något längre håller den, men den stora fördelen med 228mm koppling är att den går att uppgradera. sachs säljer en annan tryckplatta till detta svänghjulet som passar. en grövre tryckplatta till sammans med en vanlig lamell bör vara god för uppåt 400Nm vill jag minnas. du kan självklart kombinera detta svänghjul med sport-tryckplattan med en sinterlamell och då ska det hålla länge.
Det går att montera 240mm svänghjul/lamell/tryckplatta ifrån en 9000, god för 420Nm. (bild på 9000lamell till vänster och 900 215mm till höger) svänghjulet är bara att bulta på, dock stämmer inte tändinställningen på svänghjulet överens med ett orginalsvänghjul. därför måste det märkas om eller om man kör som det är. dock skall man tänka på att ju större lamell man har destå mer svårväxlad blir bilen, samt det sliter mer på synkringarna. en så lätt lamell som möjligt är alltså att föredra, därav mitt val av en sinterlamell.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Har faktisk lest om en på den svenske saabklubben som hadde bremsa bilen sin til 270hk, og han hadde ikke slurring med sin orginale 215mm clutch...! Kommer ann på hvor slitt det er...!
Jeg selv kjører med orginal 215mm clutch, og min lader opp mot 1,5 bar uten slurring...! Men den slurrer fort hvis man gir på litt før man har clutchen helt ute...! Burning i 1. og 2. gir er faktisk umulig...hehe...!
Jeg selv kjører med orginal 215mm clutch, og min lader opp mot 1,5 bar uten slurring...! Men den slurrer fort hvis man gir på litt før man har clutchen helt ute...! Burning i 1. og 2. gir er faktisk umulig...hehe...!
som sagt, så har jeg bytta clutchen sett 2 ganger.. siste gangen så var det ORGINAL clutch i fra saab, med trykk-plate også ja.... og det er like ille:P så det MÅ være svinhjulet.. det ser ikke bra ut..Griffin N430 skrev:Har faktisk lest om en på den svenske saabklubben som hadde bremsa bilen sin til 270hk, og han hadde ikke slurring med sin orginale 215mm clutch...! Kommer ann på hvor slitt det er...!
Jeg selv kjører med orginal 215mm clutch, og min lader opp mot 1,5 bar uten slurring...! Men den slurrer fort hvis man gir på litt før man har clutchen helt ute...! Burning i 1. og 2. gir er faktisk umulig...hehe...!
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Kan godt kalle det "svinhjulet" ja! Det der så glatt ut! Trur nok det hadde hjulpet å fått av den "glasuren", eller byttet svinghjul.... Ville kanskje prøvd å rubbe overflaten med smergel, "på tvers" sånn at en får god friksjon... dersom ingen andre her har noen innvendinger?? 

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
hmmz.. så plata skal være grov og ikke glatt? kan jo ta å rubbe plata litt ned da.. hmmz.. blei veldig forvirra nuGunnar N326 skrev:Kan godt kalle det "svinhjulet" ja! Det der så glatt ut! Trur nok det hadde hjulpet å fått av den "glasuren", eller byttet svinghjul.... Ville kanskje prøvd å rubbe overflaten med smergel, "på tvers" sånn at en får god friksjon... dersom ingen andre her har noen innvendinger??

Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Vil vel heller si matt... Jamn matt overflate, den overflata du har der er "Glasert", det vil si veldig glatt for lamellen å få tak på. Så dersom du vil prøve å rubbe, så gjør det med fint smergelpapir el. lign. beklager at jeg ikke var tydelig på hva jeg tenkte..Datapaal N526 skrev:hmmz.. så plata skal være grov og ikke glatt? kan jo ta å rubbe plata litt ned da.. hmmz.. blei veldig forvirra nuGunnar N326 skrev:Kan godt kalle det "svinhjulet" ja! Det der så glatt ut! Trur nok det hadde hjulpet å fått av den "glasuren", eller byttet svinghjul.... Ville kanskje prøvd å rubbe overflaten med smergel, "på tvers" sånn at en får god friksjon... dersom ingen andre her har noen innvendinger??


MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Jon Magnus N251
- 1,5 bar
- Innlegg: 460
- Registrert: 14 nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N251
- Navn: Jon Magnus
- Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
- Sted: Drammen
PFS har AP Racing lameller:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1383
AP Racing distribuør i norge:
OLA SVENDSON MOTOR COMPANI
Official Distributor
Evjeløkka 2, 1661 Rolvsøy, NORWAY
Tel: (+47) 6994 9400
Fax: (+47) 6933 7400
E-mail: olasmm@online.no
SPEC Clutches har cluttchkit til og900
http://www.specclutch.com/
http://www.protrim.no og http://www.veloxmotor.com forhandler disse i norge
Summit racing har også clutch kit til og900
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Litt dyre disse kitene... Men er det noen som har prøvd dem?
Noen som vet hvilken sinterlamel som passer til 215mm clutchen ? Hvor får man kjøpt denne og til hvilken pris?
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1383
AP Racing distribuør i norge:
OLA SVENDSON MOTOR COMPANI
Official Distributor
Evjeløkka 2, 1661 Rolvsøy, NORWAY
Tel: (+47) 6994 9400
Fax: (+47) 6933 7400
E-mail: olasmm@online.no
SPEC Clutches har cluttchkit til og900
http://www.specclutch.com/
http://www.protrim.no og http://www.veloxmotor.com forhandler disse i norge
Summit racing har også clutch kit til og900
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Litt dyre disse kitene... Men er det noen som har prøvd dem?
Noen som vet hvilken sinterlamel som passer til 215mm clutchen ? Hvor får man kjøpt denne og til hvilken pris?
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
for de som ikke driver å freser å dreier.. hva er forskjellen??Petter 900 T skrev:Sachs 228 koster 6000.-......
Den fra Summit er billig!!!
Svinghjul skal freses, ikke dreies.
Petter
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen