Nybegynner trenger tips

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Harald N1080
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 224
Registrert: 10 jul 2006, 07:59
Medlemsnummer: 1018
Navn: Harald Halvorsen
Bil: '02 9-3 SE 2,0t
Sted: Sadness
Kontakt:

Nybegynner trenger tips

Legg inn av Harald N1080 » 11 jul 2006, 22:49

La denne i Saab Annet, siden det ikke er bare teknisk. Admins kan flytte hvis det er feil :)

Jeg har nettopp kjøpt meg en fin 90-modell 900i 16v. Min første Saab. Jeg er veldig fornøyd til nå, men har et par spørsmål jeg skulle hatt svar på:

1.
Vil en original hattehylle tåle vekta av to 6x9-høyttalere? Det fulgte ingen hattehylle med da jeg kjøpte bilen, men hvis en original hylle takler vekta så vil jeg prøve å spore opp en billig en, så slipper jeg å lage en selv.

2.
Jeg tenkte jeg skulle ta en "full service" på bilen så snart jeg får tid. Tenker da på olje/oljefilter, luftfilter osv. Hva mer av slike enkle vedlikeholdsting bør jeg ta en titt på mens jeg er igang?

3.
Lakken på bakluka er ikke helt bra. Det kan se ut som tidligere eier har vasket/gnidd med et eller annet sterkt stoff som har mattet lakken ganske mye, og det er ikke pent. Jeg prøvde å bone bilen med noe billig FeilTema-greier, men det hjalp ikke stort.
Noen tips til hva jeg kan gjøre med det? TurtleWax med farge e.l?

Trenger også tips til et stoff som kan friske opp fangere og lister - var ikke fornøyd med FeilTema's greier her heller da jeg prøvde det på en Golf for noen år siden. Noen som vet om noe bra?

Og kanskje noe man kan helle i bensinen og "blåse" motoren litt ren. Er disse produktene bare bull, eller har det noen effekt?

4.
Det er bittelitt rust på bilen. Dette befinner seg inni dørene, og varierer fra små flekker på under cm'n til litt større, omtrent som en femmer. Hva er beste framgangsmåten for å fjerne dette, og enda viktigere: hindre videre dannelse og spredning?

5.
Er det noe sted man kan få kjøpt originale "småting"?
Tenker da spesielt på disse små listene som ligger på hjulbuene. Han som hadde bilen før har antageligvis skrapt borti noe under parkering eller noe, så den ene lista er sprukket og skrapt opp. Dette irriterer meg noe grenseløst, og jeg MÅ fikse det.

Sånn...det var det jeg kom på nå. Kommer sikkert flere spørsmål senere, siden jeg er Saab-n00b :)

Håper noen kan svare på noe av dette.
Ha en fin kveld!

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 12 jul 2006, 05:25

1. hattehyllene er i kryssfinêr orginalt, holder 2 høyttalere ja...

4. Sandblåsing er tingen, "mulig" det blir noen hull etterpå... grunn med Zink.

Hvor mange dører har du?

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 12 jul 2006, 14:27

Lurer også på hvor mange dører du har for er det en fire dørs så holder ikke hattehyllen to 6*9 er, hverfall ikke min :lol:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 12 jul 2006, 15:46

1) Kjøp heller ei MDF-plate og trekk den med høyttalerstoff. Orginalplata er av trefiner (på 3/5-dørs), så du kan like gjerne lage ei skikkelig plate. Kapp den på midten og hengsle den, så slipper du å løfte hele for å nå bagasjen.

2)Plugger og forstillingskontroll (ikke ta forstillingskontroll hos saab, det er dyrt.) Og girolje, ifølge saabs serviceprogram skal den aldri byttes, men jeg skal love deg at den ser forjævlig ut. Bedre å gire blir den også. Jeg vil anbefale Quaker State Syncromesh. Er en del som kjører på QS 2105, men den er ikke brukandes om vinteren. Quaker State finnes hos en del rekvisitaforretnenger, og iallfall hos amcar. Bruk uansett mineralolje i girkassa.

3)Rubb den, poler og voks til slutt. Søk på polere så finner du en tråd om det der jeg har skrevet et lengre innlegg om framgangsmåten.

Fangere: svart skokrem. billig og bra, holder lengre enn silikonholdig mirakelmiddel.

5)www.partsforsaabs.com. Hjulbuelistene kjøper du like gjerne hos saab, men kjøp da for -92 og nyere. De er breiere, tøffere og MYE billigere. Koster 200 /stk eller noe sånt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 12 jul 2006, 19:56

Autoglym sine polishprodukter har jeg veldig mye gode erfaringer med. prisene er ikke så stive heller...:) Gjelder både sånn til å få frem sortfargen og polish/rensemidler i alle varianter:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Harald N1080
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 224
Registrert: 10 jul 2006, 07:59
Medlemsnummer: 1018
Navn: Harald Halvorsen
Bil: '02 9-3 SE 2,0t
Sted: Sadness
Kontakt:

Legg inn av Harald N1080 » 12 jul 2006, 21:07

Ingvar N629 skrev:1) Kjøp heller ei MDF-plate og trekk den med høyttalerstoff. Orginalplata er av trefiner (på 3/5-dørs), så du kan like gjerne lage ei skikkelig plate. Kapp den på midten og hengsle den, så slipper du å løfte hele for å nå bagasjen.
Smart med hengslene :)
Hvor stor må den være? Bilen står i garasjen hos foreldrene mine nå, driver å fikler litt med eksosanlegget, så jeg får ikke målt hvor stor plate jeg trenger. Noen som vet?
Ingvar N629 skrev:Fangere: svart skokrem. billig og bra, holder lengre enn silikonholdig mirakelmiddel.
Hmm...skokrem altså. Det virker jo bare genialt. Smører jeg bare på, eller må jeg pusse det av igjen etterpå også - slik som med voks f.eks?
Ingvar N629 skrev:Hjulbuelistene kjøper du like gjerne hos saab, men kjøp da for -92 og nyere. De er breiere, tøffere og MYE billigere. Koster 200 /stk eller noe sånt.
Koster 92'ene 200 spenn, eller er det de originale som koster det?
Syns 200 var jævlig drøyt for en slik liten list. Hvis det er snakk om de summene, så blir det nok heller en original enn fire 92'er. 800 spenn for lister, når det egentlig bare er én som trenger skiftes blir litt drøyt. Mye annet artig å bruke penger på :)

Takker så mye for svar!

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 12 jul 2006, 21:28

Det å kjøpe de nye listene vil antageligvis svare seg til slutt da de gamle sprekker av ingenting :lol:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 12 jul 2006, 22:32

Skokremen må selvsagt pusses blank etterpå, du har da vel pusset sko!

Du kan få kjøpe tre (finner ikke den siste) ett år gamle hjulbuelister til -92 mod av meg, billig. Send mail eller pm.

Mål til MDF-plate kan jeg fikse, når jeg kommer på det.

Og meld deg inn i klubben!!!!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar