Saaben er tungstartet når den har stått en stund..

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Saaben er tungstartet når den har stått en stund..

Legg inn av Magnus N608 » 11 jul 2006, 20:02

Som sagt er saaben tungstartet når den har stått en stund :(
Lurer på hva som kan være galt..

Noen som har opplevd det samme, og hva er galt?
Noe jeg kan skjekke? :)
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Brukeravatar
bjarne n654
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 mai 2006, 18:32
Medlemsnummer: 654
Navn: Bjarne Økland
Sted: haugesund

Legg inn av bjarne n654 » 11 jul 2006, 21:51

kan være lekasje i dyser

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 jul 2006, 22:01

bjarne n654 skrev:kan være lekasje i dyser
Jepp! Hadde akkurat det samme med min. Dysene lakk bensin så lenge det sto resttrykk i systemet. Starta latt når det var 20 minus, da skulle den jo ha feit blanding uansett, men i plussgrader var den vrien.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

RuneDK
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 21 nov 2005, 14:22

Legg inn av RuneDK » 11 jul 2006, 22:09

Er det en 8v?

Så prøv at tage stikke til kold-start-dysen fra og prøv igen.
Der er noget med at termo-kontakten nogengange kan virke forkert, og give for fed blanding ved varm start

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 12 jul 2006, 09:47

Tempføleren skulle gi check engine, men kanskje ikke på en 84-modell?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 12 jul 2006, 18:58

Er nok ingen CHECK ENGINE her nei...

Tipper på dysene, min gamle OG var også sånn! Skikkelig kjedelig egentlig, bilen høres så dårlig ut nå man står og kinner og kinner nå om dagen...

"gamle møkka bil" tenker de som går for forbi :? Men bare vent til det blir 25 kalde 8)

Få tatt en lekkasjetest på dysene / lån noen du veit fungerer.

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 12 jul 2006, 19:30

Er nok dysene som drypper , veldig vanlig spesielt på 8v :-({|=
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Legg inn av Magnus N608 » 12 jul 2006, 20:25

Takker for svar!
målte om det kom strøm til kaldstart dysa, så dårlig ut..
det er ikke noen sikring på den?

og er dyser dyrt? lønner det seg å ta fra en bil på huggeren? :shock:
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 12 jul 2006, 21:25

Orginale nye dyser koster på meca rett runt tusenlappen 8) Så bruktmarked er kansje å foretrekke
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Legg inn av Magnus N608 » 12 jul 2006, 21:27

men kan ikke ha noe å gjøre med varmeføleren til kaldstarten og gjøre?
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

RuneDK
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 21 nov 2005, 14:22

Legg inn av RuneDK » 12 jul 2006, 22:02

Prøv bare at tage stikket fra og se om det hjælper, det sker der ikke noget ved. Jeg kører selv med en "choker-kontakt" til at tænde og slukke for dysen med

Vector_95
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 368
Registrert: 07 aug 2006, 19:35
Sted: Molde

min 9-5 har en tendens til å være tungstarta

Legg inn av Vector_95 » 07 aug 2006, 19:53

jeg har en VEctor 2,0 2002 modell, og somme tider er den j...tungstarta..det er akkurat som den ikke for bensin på en måte.. Dette kan skje både når jeg har kjørt lenge med den, og bare stoppet motoren ett kort øyeblikk, eller når den er kald om morgenen..Mens andre ganger starter den med engang...sÅ jeg har begynt å " gløde" den som en diesel, dvs jeg venter til en del av lampene på dashbordet har sluknet før jeg starter den helt... Hva kan dette være? tett bensinfilter, dyser?

Nå skal det sies at bilen har rundet over 3 hundre tusen da. Og fikk nytt batteri for ett års tid siden, og at jeg bruker defa'n med jevne mellomrom.

Noen som kjenner problemet?
"SAAB, built like a Mercedes, safe as
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 08 aug 2006, 13:25

Hjelper det å skru på tenninga, vente, og så starte? Isåfall kan det være returventilen på bensinslangen som er gåen, slik at bensinen renner tilbake i tanken når pumpa ikke går. Nå kjenner jeg ikke 9-5 så godt, men hvis bensinpumpa starter når du setter på tenninga uten å starte, og den starter lett etterpå, så kan det være slik. Har iaf hørt om problemet på 9000 og og900.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Vector_95
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 368
Registrert: 07 aug 2006, 19:35
Sted: Molde

aha

Legg inn av Vector_95 » 08 aug 2006, 15:33

Ja det er akkurat slik du beskriver det...det hjelper å la tenninga stå på noen sekunder før jeg starter helt opp .. Kan man bytte den ventilen / slangen selv? Eller er det saab verkstedet neste stopp? =)

Takker for svar så langt =)
"SAAB, built like a Mercedes, safe as
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 08 aug 2006, 16:32

Aner ikke hvordan det er på 9-5, men den sitter nok rett ved bensinpumpa. Selve ventilen koster ikke stort.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar