Girkasse fra Jørgen Eriksson og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
bjarne n654
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 mai 2006, 18:32
Medlemsnummer: 654
Navn: Bjarne Økland
Sted: haugesund

Girkasse fra Jørgen Eriksson og900

Legg inn av bjarne n654 » 13 jul 2006, 21:42

Lurer på om kassen er forsterket , eventuelt hvor mange hk den tåler. :?:

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 14 jul 2006, 07:13

De "vanlige" kassene hans er ikke forsterket, men bygd opp av de sterkeste delene som ble produsert av Saab, med nye Timken lager og nye kjeder om ønskelig. Men du kan også få sterkere baklokk av han, og han solgte "lilla-lådan" (en av Saab's racingkasser) tidligere ihvertfall.
Ring og hør, Jörgen er kjempehyggelig og forstår norsk godt. :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 14 jul 2006, 11:14

Men han kan også være syyyyyyykt treig.. Kameraten min måtte vente flere måneder fra han bestilte. Og han snakket om 14 eller noe.

Så før du bestiller, hør om han har noen på lager. (eller alle delene på lager) Det ville jeg gjort.

Koster de ikke rundt 13K. Det er ikke så galt hvis du ser det i forhold til at noen skal overhale en girkasse for deg. Men hvor bra disse kassene er, kan jo diskuteres. De går som alt annet :roll: MEN De holder i hvertfall bedre enn orginale kasser.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 14 jul 2006, 15:48

Jeg kjøpte ei "aerolåda" av han for 6500 SEK. Denne skulle visstnok tåle noe mer enn de vanlige sa han....

Den holdt så lenge jeg hadde bilen, ca1,5 år....

BTW: Kjempe trivelig fyr :D

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 14 jul 2006, 16:08

KongerudN344 skrev:Jeg kjøpte ei "aerolåda" av han for 6500 SEK. Denne skulle visstnok tåle noe mer enn de vanlige sa han....

Den holdt så lenge jeg hadde bilen, ca1,5 år....

BTW: Kjempe trivelig fyr :D
Hmm, har du noe mer spec anngående denne kassa? ville vært morro å vite..

Han hadde vel gjort noe med dem og kallt dem "aerolåda" vil jeg tro. For de har jo lik innmat orginal, enten det er aero eller vanlig turbo..

Jeg og Lars var å hentet noen deler hos en mann som hadde bygget MASSE girkasser i "gamledager". Han sa at som mange veit så kom det bedre kasser i 1989 (?). Men disse er visst ikke så mye bedre. Disse ryker 4 giret på, og den gamle røk tredje.

Er 4 stykker rundt i området her osm har kjøpt kasser av han, De er vel greie de, men til slutt så tar de kvelden som alt annet :wink:
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 14 jul 2006, 16:11

Har egentlig ikke noen specs på den nei... Jeg satte den inn og kjørte med den jeg. he he.

Men den skulle visstnok være bedre enn de andre, hva som er forbedret, og om det virkelig er det, er et annet spørsmål!

Denne stod i orginal SAABtrekasse, og kom i følge han selv, direkte fra overhaling hos SAAB....

Brukeravatar
bjarne n654
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 mai 2006, 18:32
Medlemsnummer: 654
Navn: Bjarne Økland
Sted: haugesund

Legg inn av bjarne n654 » 14 jul 2006, 21:11

Da har jeg nok bare den"vanlige"kassen fra Jørgen Eriksson liggende. Hadde tenkt og bruke kassen i 99 t16 prosjekt, men den blir nok for svak. Får heller sette den i 900en min, da tredje gir røyk på mandag.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 jul 2006, 09:49

alex_ander3@hotmail.com skrev:Jeg og Lars var å hentet noen deler hos en mann som hadde bygget MASSE girkasser i "gamledager". Han sa at som mange veit så kom det bedre kasser i 1989 (?). Men disse er visst ikke så mye bedre. Disse ryker 4 giret på, og den gamle røk tredje.
Den nye kassa kom som M91, og som du seier, det virkar til at det er fjerdegiret som ryk. På kassa mi (85kkm) har det ihvertfall kome underlige lydar på fjerdegir, her vert det kassebytte.

turboTruls N263
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 399
Registrert: 09 jan 2004, 01:00
Medlemsnummer: N263
Navn: Truls Bredo Johansen
Bil: 900 turbo16v
Sted: Bergen

jørgen ericsson kasse

Legg inn av turboTruls N263 » 17 jul 2006, 20:09

Den kassen din er vel spec til 230-240 hk 350nm og det sitter et 7#primær drev i den. sterkere lagre, mer vet ikke jeg. Var vel børre som hentet den for Odne engang i tiden.
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)

Distriktsansvarlig Vest

Svar