Knust Indre drivknute på saab 9K

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
TurboTor_ N579
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 01 des 2003, 01:00
Medlemsnummer: N579
Navn: Tor Sumstad
Bil: Audi A3
Sted: Måløy

Knust Indre drivknute på saab 9K

Legg inn av TurboTor_ N579 » 16 jul 2006, 03:11

Kom nettopp hjem fra ferie i danmark, men UTEN bilen min :cry: :cry:

Fra begynnelsen:

Jeg bytta girkasse på bilen min for et par uker siden. alt fungerte tilsynelatende greit helt fram til forrige torsdag(1dag før avreise til danmerk) Da knuste indre venstre drivknute i tusen biter. Etter mye om og men fikk jeg fixa deler så bilen fortsatt kunne brukes på ferie...

MEN.... I det jeg kjører inn i Ålbord i Danmark. KNUSER drivknuten enda en gang. :( Da måtte jeg bite i det sure eplet å sette bilen på et Saab verksted der nede. De stillte opp å fikk skifta leddet til neste dag, men det skulle ikke mer en en prøvetur til før leddet atter en gang var kaputt!
Den koppen på ventre side av kassa òg leddet på akslingen er altså knust...

Hva er det som feiler bilen min?
Er det girkassa som er skyld i problemet?

De på saab sjappa i danmark kunne i alle fall ikke svare meg på hva som kunne gjøre det, men jeg har ikke helt troen på at de har så mye greie på det de driver med.
Jeg ba de nemelig om å gjøre sånn at jeg kunne slepe bilen til Fredrikshavn. Det logiske da er å ta yttre drivknute av akslingen å sette den i navet. Men det det gjorde var å ta ut hele akslingen med knuter å alt, for så å skru på hjulet og slippe den ned på bakken... Noen som kan tenke seg hva som da skjedde?? JA, hjulet satt ikke fast i bilen lenger gitt...

Er helt desperat etter gode tips nå! Bilen kommer på lastebil i neste uke, så jeg må finne ut hva som må gjøres...
´07 Audi A3 2.0TDI Sportback
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 16 jul 2006, 06:57

Hvem bil er det snakk om, en 2,3T har vel en større "kopp" om jeg ikke tar helt feil. Stor kopp og liten medbringer blir vel en dårlig kombinasjon..
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
TurboTor_ N579
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 01 des 2003, 01:00
Medlemsnummer: N579
Navn: Tor Sumstad
Bil: Audi A3
Sted: Måløy

Legg inn av TurboTor_ N579 » 16 jul 2006, 14:34

gul900_N169 skrev:Hvem bil er det snakk om, en 2,3T har vel en større "kopp" om jeg ikke tar helt feil. Stor kopp og liten medbringer blir vel en dårlig kombinasjon..
Har selvfølgelig brukt riktige deler...
´07 Audi A3 2.0TDI Sportback
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T

Brukeravatar
ScaabN451
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 100
Registrert: 07 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: N451
Navn: Øystein Solsvik
Bil: MY98 9-5 2.3t steg1
Sted: Vestby, Akershus
Kontakt:

Legg inn av ScaabN451 » 16 jul 2006, 21:12

Er lageret i den "nye" girkassa i orden? er motoren trimma? er kassa orginal...lykke til hvertfall :)
-98 9-5 2.3turbo
-87 9000 turbo, Levert til Hoggern..snufs

Brukeravatar
TurboTor_ N579
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 01 des 2003, 01:00
Medlemsnummer: N579
Navn: Tor Sumstad
Bil: Audi A3
Sted: Måløy

Legg inn av TurboTor_ N579 » 17 jul 2006, 00:57

ScaabN451 skrev:Er lageret i den "nye" girkassa i orden? er motoren trimma? er kassa orginal...lykke til hvertfall :)
ingen ulyder e.l i kassa. Motoren er ikke trimma og kassa er identisk med den som sto der.

Noen som har en god íde?
Jeg kan ikke skjønne at den holdt helt til danmark( ca.70mil) for så å gå til H****** 2ganger på 2dager...
´07 Audi A3 2.0TDI Sportback
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T

Brukeravatar
TurboTor_ N579
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 01 des 2003, 01:00
Medlemsnummer: N579
Navn: Tor Sumstad
Bil: Audi A3
Sted: Måløy

Legg inn av TurboTor_ N579 » 18 jul 2006, 01:19

Ingen som har vert borti noe lignende?? Det kan da umulig være et unikt tifelle dette her.
´07 Audi A3 2.0TDI Sportback
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 18 jul 2006, 11:08

Forskjell på ca 5 mm på automat og manuell aksler... Mulig det er bare på indre høyre men...

vet at noen har hatt problemer med dette før, men husker ikke resultatet...

Uansett, det må jo være en eller annen dings som ikke harmonerer, mulig et eller flere gåene motorfester, da kan sånt skje(har skjedd med meg...)

Lykke til!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Viggen-51
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: 51
Bil: 9-3 Viggen Cab.
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Legg inn av Viggen-51 » 19 jul 2006, 10:29

Petter 900 T skrev:mulig et eller flere gåene motorfester
Jeg også har troa på at dette er problemet . 8)
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)

Brukeravatar
TurboTor_ N579
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 01 des 2003, 01:00
Medlemsnummer: N579
Navn: Tor Sumstad
Bil: Audi A3
Sted: Måløy

Legg inn av TurboTor_ N579 » 19 jul 2006, 11:29

Viggen-51 skrev:
Petter 900 T skrev:mulig et eller flere gåene motorfester
Jeg også har troa på at dette er problemet . 8)
De eneste jeg ikke har skiftet er det nedre bakre feste. Kan hende vi har en teori her!??
Det gjenstår å se i morgen, da blir bilen levert på biltransport.
´07 Audi A3 2.0TDI Sportback
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Legg inn av kenny n277 » 19 jul 2006, 12:31

dette hørtes jo rart ut, å hvis det er montert riktige deler å sånn å, hvorfor går det da i filler.
vet at automat og manuel har forskjellig lengde på v aksel, manuel er lenger, det fant jeg ut når jeg bygde om til manuell på min, har ikke fått i noe feil aksler her??
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
TurboTor_ N579
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 01 des 2003, 01:00
Medlemsnummer: N579
Navn: Tor Sumstad
Bil: Audi A3
Sted: Måløy

Legg inn av TurboTor_ N579 » 19 jul 2006, 14:18

kenny n277 skrev:dette hørtes jo rart ut, å hvis det er montert riktige deler å sånn å, hvorfor går det da i filler.
vet at automat og manuel har forskjellig lengde på v aksel, manuel er lenger, det fant jeg ut når jeg bygde om til manuell på min, har ikke fått i noe feil aksler her??
Nope. det har skjedd med den orginaleaklingen som allltid har stått der. + 2stk som også er fra manuell...
´07 Audi A3 2.0TDI Sportback
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T

Brukeravatar
Erik N21
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 359
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: Sola

Legg inn av Erik N21 » 19 jul 2006, 22:49

Nå kjenner ikke jeg 9000 spesielt godt, men på og 900 finnes det ulik størrelse på medbringerne på girkassene. Det betyr at det går an å montere små indre drivledd uten å oppdage at disse er feil i store medbringere. Dette vil da kunne fungere til når man f.eks svinger kraftig kan drivknuten sprette ut og bli knust.

Kanskje medbringerne på den nye kassen var større en de du hadde før?
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn

Brukeravatar
TurboTor_ N579
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 01 des 2003, 01:00
Medlemsnummer: N579
Navn: Tor Sumstad
Bil: Audi A3
Sted: Måløy

Legg inn av TurboTor_ N579 » 20 jul 2006, 07:00

Vil det gå bra å brette på plass det blekket som ligger rundt den koppen på kassa? Jeg ser nå at det kun er ute på kanten den er deformert. de 3 "armene"(ikke de på akslingen, men de inne i koppen, de rullene ligger an mot) som ligger inni er uskadd. Kan se ut som akslingen har kommet for langt ut og dradd med seg ytterste kanten på koppen i det den datt ut.

Begynner å tro at det er noe som ikke står på riktig plass... evt. at motoren vrir seg når jeg gir gass. Men skal ikke utelukke andre ting...
´07 Audi A3 2.0TDI Sportback
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 20 jul 2006, 09:07

får du den tett er det jo egentlig et støvdeksel...

Pass på at mansjetten ikke ligger an på en skarp kant da :shock:

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Legg inn av kenny n277 » 20 jul 2006, 15:22

den medbringeren som jeg kaller det,(den med de 3 armene).
den stål dingsen som er rundt der tror jeg er litt med på å holde litt å, mistet den på bilcross bilen tenkte at dette gjør jo ikke noe, men det var ikke langt så var det ikke noe mer indre knute å 1 knekt "arm"
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Svar