Har montert nye instrumenter i min gamle 900 Aero 1990. (De runde med Ø52mm, type: VDO)
Bl.a. har jeg fått oljetemperaturmåler. Den starter på 50 og slutter på 150 grader. Har ikke kjørt med den mye, men ser at den fungerer.
Hva er normal oljetemperatur? Da jeg prøvde måleren i kveld, steg den litt fra 50 gr., lå på ca 60. Syns det virker litt drøyt at måleren går til 150, er ikke det altfor høyt, eller kommer man opp i slik temp ved hard kjøring?
Hvor høy temp kan man ha før det begynner å bli for mye?
Oljetemperatur
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Anledningen till att den är graderad till 150 grader beror på att en racing-motor gärna har en oljetemp på 120-140 grader.
Min vita har en oljetemp på 120-130 grader när jag fex. kör på Rudskogen.
Vattentempen ligger då ca. 5-10 grader kallare, inga problem med det så länge man har glykol och tryck i systemet.
Eklund har en vattentemp på 135 grader i Rallycrossbilen.
PA hade en vattentemp på ca. 125 i den gula när den gick som värst.
Mvh
Min vita har en oljetemp på 120-130 grader när jag fex. kör på Rudskogen.
Vattentempen ligger då ca. 5-10 grader kallare, inga problem med det så länge man har glykol och tryck i systemet.
Eklund har en vattentemp på 135 grader i Rallycrossbilen.
PA hade en vattentemp på ca. 125 i den gula när den gick som värst.
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

Takker for svarene.
Jeg får se hvordan temperaturen blir når jeg får kjørt litt langt/hardt med bilen. (verken motor eller olje blir vel særlig varm ved rolig kjøring i 80/90 på flat vei.)
Ett spørsmål i samme gaten:
Når man har instrument for oljetemperatur, er det vel viktig at man følger litt med og ikke kjører motoren hardt før oljen er blitt ordentlig varm. (Man skal jo ikke belaste noen motorer noe særlig hardt før de har blitt varm)
ER DET NOEN "REGLER" FOR OLJETEMPERATUR MED TANKE PÅ NÅR MAN KAN KJØRE MOTOREN FOR FULLT?
(Etter svarene over, skal vel temperaturen være ca 90 gr., eller er det nok at temp. bare så vidt har begynt å passere 50/60 gr.?)
Jeg får se hvordan temperaturen blir når jeg får kjørt litt langt/hardt med bilen. (verken motor eller olje blir vel særlig varm ved rolig kjøring i 80/90 på flat vei.)
Ett spørsmål i samme gaten:
Når man har instrument for oljetemperatur, er det vel viktig at man følger litt med og ikke kjører motoren hardt før oljen er blitt ordentlig varm. (Man skal jo ikke belaste noen motorer noe særlig hardt før de har blitt varm)
ER DET NOEN "REGLER" FOR OLJETEMPERATUR MED TANKE PÅ NÅR MAN KAN KJØRE MOTOREN FOR FULLT?
(Etter svarene over, skal vel temperaturen være ca 90 gr., eller er det nok at temp. bare så vidt har begynt å passere 50/60 gr.?)
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund