Sette inn Turbomotor i 900- 93 mod.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
t-solu
Innlegg: 14
Registrert: 20 jul 2006, 12:14

Sette inn Turbomotor i 900- 93 mod.

Legg inn av t-solu » 21 jul 2006, 16:44

Har en 900-93 mod. 2.1 i. Vurderer å sette inn en turbomotor. Hva trengs teknisk, hvor mye vil det anslagsvis koste og hvem gjør slikt?

Mvh. Torgeir

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 21 jul 2006, 19:00

Ny komplett turbomotor. Nytt ledningsnett og motorstyring. APC-system. Turbotrykksmåler. Intercooler med rør. Ny downpipe (fremre eksosrør). Girkassa du har kan du bruke, men clutchen til turbomotoren er større. Du kan også bruke toppen og innsugsmanifoilen du har nå, det blir bedre enn de som står på en orginal 2.0 liter.

Husker ikke om bremsene er like, men biler uten turbo mangler iaf krengestabilisatorer.

Billigst og lettest er det å kjøpe komplett donorbil. Helst fra Sverige, er billigst og best utvalg der.

Sleng på det jeg har glemt folkens!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 21 jul 2006, 21:10

Bremsene er like og husker jeg rett har faktisk bilen krengestabilisatorer også da dette ble standard i 92 :roll:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 22 jul 2006, 07:27

Prøv å få tak i en T 16 med Bosch anlegg, de med lucas kan være værre å få deler til. Funksjonen er dog den samme. Får du tak på en bil fra før 88, uten kat så har bosch 2.2 tilkobling for Lambda. (Til USA bla.)

Som over, skaff en komplett donorbil i sverige. kun moms å betale ved import.

"Delebil" mellom 3 og 10 tusen, arbeidet er ikke vanskelig, kun tidkrevende...

Du trenger papirer fra Saab, disse koster ca 3000.-

Om bilen din er temmelig rustfri, sett det først på agendaen å holde den rustfri! (det blir ikke akkurat fler av den modellen...)

Lyke til!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Svar