Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Legg inn
av Ottar N398 » 22 jul 2006, 09:35
Sliter fortsatt litt med høy tomgang på bilen og har ganske store problemer med å sjønne hvorfor. Hadde bestemt meg for å klare å fikse dette i sommer så heg har prøvd ut en del men ingenting hjelper
Tomgangen ligger på 1400 ved oppstart og synker til +-1050 når motoren har blitt varm. Sjønner ingenting av dette her jeg..
Har bytta:
Tennplugger NGK (platina)
Tennings ledninger
Fordeler og lokk
Vakumslanger
Rensa tomgangsmotoren
Stillt tenninga
brenselfilter
Men ingenting hjelper.. litt hjelp kansje?
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 22 jul 2006, 10:40
Temp giver?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Legg inn
av Ottar N398 » 22 jul 2006, 11:35
hvilken tempgiver? hvis du tenker på den som står på innsuget på noen biler så er det ikke en sånn på min motor

Da selve motoren er en 86 modell.
termostaten er i orden hvertfall

-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 22 jul 2006, 16:19
Var den jeg mente ja, så bare det sto 89 modell i signaturen. Men har du 86 modell motor er det vel en tilsatsluftslid eller hva f det heter på norsk. Kanskje den er gåen? Burde kunne gi for høy tomgang.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Legg inn
av Ottar N398 » 22 jul 2006, 16:49
Ingvar N629 skrev:Var den jeg mente ja, så bare det sto 89 modell i signaturen. Men har du 86 modell motor er det vel en tilsatsluftslid eller hva f det heter på norsk. Kanskje den er gåen? Burde kunne gi for høy tomgang.
Hadde jeg bare visst hva det er så hadde jeg vert litt på vei hvertfall

-
Ronny_N169
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
-
Kontakt:
Legg inn
av Ronny_N169 » 22 jul 2006, 17:12
Forsøkt å stille tomgangen?, -86 mod har vel en tomgansskrue er en 10mm bolt med 10mm låsemutter som sitter på toppen av spjellhuset.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 22 jul 2006, 19:46
Eliah skrev:Ingvar N629 skrev:Var den jeg mente ja, så bare det sto 89 modell i signaturen. Men har du 86 modell motor er det vel en tilsatsluftslid eller hva f det heter på norsk. Kanskje den er gåen? Burde kunne gi for høy tomgang.
Hadde jeg bare visst hva det er så hadde jeg vert litt på vei hvertfall

Sitter vel fremst på innsuget eller rundt der, en en kaldstartsanordning ettersom jeg har forstått. Har ingen sånn selv, men har sett den beskrevet i Haynes.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Legg inn
av Ottar N398 » 23 jul 2006, 11:38
gul900_N169 skrev:Forsøkt å stille tomgangen?, -86 mod har vel en tomgansskrue er en 10mm bolt med 10mm låsemutter som sitter på toppen av spjellhuset.
Lurte litt på hva den der egentlig var..

Funka som bare det å stille tomgangen så nå er alt iorden. Tusen takk
Takk for hjelpa