Hva er egentlig beste måten og skifte bremseveske på?
Bilen det er snakk om en en NG900. Bilen har gått 180 000 nå og veit ikke når den sist er bytta, så tenkte kanskje jeg skulle ta det samtidig med resten av servicen til høsten....
Skifte av bremseveske
Moderator: Moderatorer
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
jeg bytta bremsevæske på mb'en min for et par uker siden..
veit ikke åssen det er på en ng900 jeg, men er det skiver så er det vel luftenippel på caliperne, da kan du stikke på biltema og kjøpe en slik beholder som du kobler til nippelen.
greit å være to stykker..
husker ikke hvordan rekkefølgen på luftinga var, men man skal vel starte på det hjulet som er lengst unna beholderen.
det vi gjorde da, det var at vi startet på HB-VB-HF-VF, vi gjorde noe feil underveis, for vi bare pumpet til det bare kom ut luft da, slik at alt var tomt, og så tenkte vi ikke over at det ble enda mer pumping på oss, heh.. men uansett så skal man da fylle på etterhvert som man har pumpet og luftet, blir jo slike intervaller til man ser det ikke kommer noen bobler og væska begynner å bli fin i fargen.
jeg ser nå at jeg suger i å forklare, heh, så det er sikkert noen som har en bedre løsning enn det jeg har, og jeg er ikke kjent med den bilen heller, men det er en temmelig enkel jobb, gjort på halvannen time tenker jeg..
veit ikke åssen det er på en ng900 jeg, men er det skiver så er det vel luftenippel på caliperne, da kan du stikke på biltema og kjøpe en slik beholder som du kobler til nippelen.
greit å være to stykker..
husker ikke hvordan rekkefølgen på luftinga var, men man skal vel starte på det hjulet som er lengst unna beholderen.
det vi gjorde da, det var at vi startet på HB-VB-HF-VF, vi gjorde noe feil underveis, for vi bare pumpet til det bare kom ut luft da, slik at alt var tomt, og så tenkte vi ikke over at det ble enda mer pumping på oss, heh.. men uansett så skal man da fylle på etterhvert som man har pumpet og luftet, blir jo slike intervaller til man ser det ikke kommer noen bobler og væska begynner å bli fin i fargen.
jeg ser nå at jeg suger i å forklare, heh, så det er sikkert noen som har en bedre løsning enn det jeg har, og jeg er ikke kjent med den bilen heller, men det er en temmelig enkel jobb, gjort på halvannen time tenker jeg..
-1990 MB 230E aut http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8087260
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Kjøp en "Luftman" på ex Bilextra. Koster vel ett par hundre, men utrolig effektivt. Ett lokk som passer på bremsevæskebeholderen med slange på som settes på ventilen til ett dekk, slik at en får overtrykk. Bare å åpne ventilene på kaliperene og trykket driver væska ut.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
Husk å stopp i tide da, sånn at du ikke kjører luft i systemet..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Bremsevæsken skulle jo skiftes, man må jo blåse alt ut først, for så å fylle på ny væske.
Og da må man jo selvfølgelig passe på at man hele tiden har væske i beholderen.
Og da må man jo selvfølgelig passe på at man hele tiden har væske i beholderen.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.