
Dårlige bremser på min 9000, synes jeg
Moderator: Moderatorer
Dårlige bremser på min 9000, synes jeg
Når jeg kjører nyere biler enn min egen, merker jeg hvor dårlige bremsene på min Saab egentlig er. Hva synes dere med originale 9000-bremser? Jeg tråkket til alt jeg kunne her om dagen, og ABS slår ikke engang inn. Gjør det det hos dere? 

04' 9-3ss 1.8t
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Har originale 9000- bremser.
Syns ikke det er noe dårlig.. Har bremset alt jeg hadde fra ca 160... han som satt på kommenterte at det stoppa bra!
Har ikke gjort det med andre biler, men syns det virket helt OK!
Kan sikkert forbedres, men jeg fikk nye skiver foran og nye klosser på alle 4 i fjor vår, så jeg venter til noe skal byttes.
Sjekk klossene og skivene dine, dersom du har uorginale klosser blir det feil å klage på bremsene til Saab... har du ikke byttet etter at du kjøpte bilen, kan det jo f.eks være at du har biltemaklosser!
Kan jo være feil på en eller flere kalipere, at stempel har rustet, f.eks..
Abs har jeg aldri merka har koblet inn på tørr asfalt, men der er jo dekka litt avgjørende, har 215 bredde, vet ikke hva du har..
Syns ikke det er noe dårlig.. Har bremset alt jeg hadde fra ca 160... han som satt på kommenterte at det stoppa bra!


Sjekk klossene og skivene dine, dersom du har uorginale klosser blir det feil å klage på bremsene til Saab... har du ikke byttet etter at du kjøpte bilen, kan det jo f.eks være at du har biltemaklosser!

Abs har jeg aldri merka har koblet inn på tørr asfalt, men der er jo dekka litt avgjørende, har 215 bredde, vet ikke hva du har..
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Ikke på tørr vei..lie_N509 skrev:De er sikkert dårlige, det skal byttes etter militæret uansett. Selv kjører jeg på 205 nesten uten mønster nå, ABSen burde virkelig slå inn med så lite mønster


MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Å sammenlikne bremser på gamle og nye biler blir jo ikke helt riktig uansett. Har skjedd mye på denne fronten de siste 10 åra.
Kjører en del mazda 6 og der er det mer artig og bremse enn å gi på! Og da å gå tilbake til OG900'n var en skremmende opplevelse!
Lev med det, kjøp ny bil eller rett og slett aldri kjør nye biler (det siste er det beste etter min mening)
Også kan jo selvfølgelig være noe feil... Men er nok ikke sikkert ABS skal slå inn, er jo bare så vidt den gjør det på min NG900....
Kjører en del mazda 6 og der er det mer artig og bremse enn å gi på! Og da å gå tilbake til OG900'n var en skremmende opplevelse!
Lev med det, kjøp ny bil eller rett og slett aldri kjør nye biler (det siste er det beste etter min mening)
Også kan jo selvfølgelig være noe feil... Men er nok ikke sikkert ABS skal slå inn, er jo bare så vidt den gjør det på min NG900....
- 9000 Geir N371
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 29 nov 2004, 01:00
- Sted: Ågotnes
Du må jo bruke litt mer krefter på en gammel bil enn en ny en.lie_N509 skrev:Nei jeg vetikke jeg, ble bare litt satt ut over hvor gode bremser en ny Focus stv har, som jeg nettopp har prøvd. Det er bil det!
Min 9000 hadde et lite hull pga rust under bremseservoen. Det gjorde at eg måtte bruke betraktelig mer krefter på pedalen. Kanskje du bør sjekke den? Bare en liten tanke. Lekker den litt har du fort for dårlig vakum i servoen.
Geir
-91 9000 CD 2.3i
-91 9000 CD 2.3i
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
En annen ting å tenke på er at faktisk bremsene må brukes
Sånn som du kjører Lie så sier jeg ikke noe på at de er dårlige;)
Spesielt bak så setter bremsene seg fort om man kjører pent og bremser forsiktig så en god regel er å bremse skikkelig en gang i blandt

Sånn som du kjører Lie så sier jeg ikke noe på at de er dårlige;)
Spesielt bak så setter bremsene seg fort om man kjører pent og bremser forsiktig så en god regel er å bremse skikkelig en gang i blandt

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
- Jossva N1079
- 0.7 bar
- Innlegg: 173
- Registrert: 15 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 1079
- Navn: Jostein
- Bil: 9-3 Aero SC XWD Hirsch M09
- Sted: Stjørdal
Har 9-5 og synes også bremsene ikke er like gode som jeg ønsker dem. Har merket at den lille rusten som legger seg etter å ha kjørt i regnvær eller etter bilvask ikke går like lett av på bakskivene som på de foran. Kan det ha med at bakbremsekalipene har satt seg litt? Kalipene er dessuten litt rustne på overflaten, noe som forøvrig ikke ser særlig pent ut.....
Jeg har ikke skiftet klosser på bilen ennå, men regner med at det er gjort iht serviceintervallene siden disse er fulgt av de tidligere to eierne på Saab verksted. Bilen har til nå rullet 109' km.

Saab 9-3 Aero 2.0T XWD eLSD M09 Hirsch chassi/ECU
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Bremsene bak skal ikke ta like mye som de foran. Derfor er det naturlig at de bak ruster mer, siden de ikke blir slitt/brukt så mye. Og bakbremsene blir ofte dårlige for de er for lite i bruk. Når en kun kjører pent og forsiktig, blir ikke bakbremsene mye brukt. Kanskje du kunne prøvd å bremse litt skikkelig en gang iblant? (OBS - uten biler bakJossva skrev:Har 9-5 og synes også bremsene ikke er like gode som jeg ønsker dem. Har merket at den lille rusten som legger seg etter å ha kjørt i regnvær eller etter bilvask ikke går like lett av på bakskivene som på de foran. Kan det ha med at bakbremsekalipene har satt seg litt?

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Ikke at sammenligningen lastebil/buss-trommelbrems og personbil-skiver er så veldig relevant, men:
På bane har jeg stoppet en leddbuss på 25 meter fra 60 km/t! Denne ble stort sett kun brukt på bane og bremsene ble brukt hardt!
En buss i trafikk som stort sett bremses med eksosbrems vil bruke opptil det dobbelte i en nødbrems-situasjon. Ofte oppfordres sjåførene til å bruke bremsene minst mulig og heller bruke eksosbrems eller retarder om dette finnes, for å redusere kostnadene. Noe å tenke på!
Så bruk bremsene hardt iblant!
På bane har jeg stoppet en leddbuss på 25 meter fra 60 km/t! Denne ble stort sett kun brukt på bane og bremsene ble brukt hardt!
En buss i trafikk som stort sett bremses med eksosbrems vil bruke opptil det dobbelte i en nødbrems-situasjon. Ofte oppfordres sjåførene til å bruke bremsene minst mulig og heller bruke eksosbrems eller retarder om dette finnes, for å redusere kostnadene. Noe å tenke på!
Så bruk bremsene hardt iblant!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Ingvar N629 skrev:
Så bruk bremsene hardt iblant!


MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Å bruke bremsene skikkilig avogtil er heilt klart bra.
Vait om folk som har køyrt inn i bilen framfor, pga at dei kun brukar eksosbrems/retarder. Men du verden so behagelig det er å bruke hjelpebremsa då. Sjølv brukar eg å la bremsene på privatbilane få litt trim iblandt, og på lastebilen også forsovidt, fortrinns når en har tom bil
Vait om folk som har køyrt inn i bilen framfor, pga at dei kun brukar eksosbrems/retarder. Men du verden so behagelig det er å bruke hjelpebremsa då. Sjølv brukar eg å la bremsene på privatbilane få litt trim iblandt, og på lastebilen også forsovidt, fortrinns når en har tom bil


Har Saab dårlige bremser??
Det visste jeg ikke.
Men når det er sagt, så har ikke jeg kjørt så mange andre nyere biler heller.
Har selv en 900 Aero 1990, og den har helt utmerkete bremser syns jeg. Bremsene er i helt god stand på bilen, og den bremser helt topp syns jeg.
Hadde en 900 T8 1986 tidligere. Den hadde litt dårligere bremser enn 1990-en jeg har nå, caliperne ble forbedret i `88 etter hva jeg har hørt.
Men jeg syns ikke det er bedre bremser på 1995-mod 900-en min bror har, og heller ikke på fatteren sin 9-5 2000-mod.
Kanskje jeg allerede har bestemt meg for at min bil har gode bremser, og at det er derfor jeg føler det slikt?
Hva er det egentlig som menes med at bremsene er så og så gode? Er det at man ikke trenger å bruke kraft på pedalen i det hele tatt? Eller at det at de tar så og så jevnt?
Et "triks" jeg bruker på mine bakbremser, er at jeg bruker håndbremsen litt i bakkene, den tar på skiven på min bil, og dermed holdes den fin og ren. Hvorfor de sluttet med dette systemet og fikk håndbrems som tar på trommelen bak, selv om man der har skivebremser, skjønner jeg ikke. Det er stadig vekk problemer med denne typen håndbrems syns jeg, de ruster i stykker. Syns den jeg har er utmerket.
Et annet viktig poeng, er at bremsevæsken er i god stand. Hvis ikke blir det jo lett mer "døgang" i systemet, og dessuten slites pakningene mer.