Lekkasje i kjølesystem

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 01 aug 2006, 23:30

Ville ikkje satsa for møkje på at da toppakningen so e gåen før eg hadde trykktesta kjølesystemet. viss trykket synk og da ikkje e utvendige lekkasjar, e da lekk ved toppakning....

Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Fredrik N707
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 25 jul 2006, 03:23
Sted: Drammen

Legg inn av Fredrik N707 » 02 aug 2006, 01:07

Hei!

Får nå hjelp av alex_ander3@hotmail.com på forumet her til å skifte toppakning. Han skal begynne å se på den imorgen.

Er forholdsvis sikker på at det er toppakninga, ettersom det ryker, bobler, og lukter eksos i ekspansjonstanken, samt at det kommer vann ut av eksosen.

Men hvordan trykkteste kjølesystemet ? Hvilket utstyr trenger man ?
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T

Brukeravatar
Fredrik N707
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 25 jul 2006, 03:23
Sted: Drammen

Legg inn av Fredrik N707 » 07 aug 2006, 17:37

Hei!

Nå er jeg dritforbanna på den jævla bilen!
Har fått nettopp byttet toppaknin. selv om toppen og den gamle pakningen igrunn så helt fin ut.
Men bilen lekker og koker som F*** fortsatt!

Motoren/radiator blir kokvarm og vifta starter, men temperatur måleren inne i bilen står under midten og viser absolutt ingen tegn på at det skal være varmt.

Virker som det er dårlig sirkulasjon i vannet ettersom det er dårlig trykk i slangene, samt at slangen fra motoren til radiator blir kokvarm og du kan høre det bobler/koker? inni slangen. Har også kommet tegn til "majones" i oljen, men kun øverst på pinnen, og når jeg tørket av og peilet på nytt så så oljen fin ut.

Denne bilen har kostet meg mye mer penger enn planlagt.
Nå er jeg jævelig fortvilet å trenger tips til hva problemet kan komme av, og hva som er hensiktsmessig å sjekke.
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 07 aug 2006, 17:48

Tja, er vel tett et sted, da? Evt dårlig vannpumpe?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Fredrik N707
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 25 jul 2006, 03:23
Sted: Drammen

Legg inn av Fredrik N707 » 07 aug 2006, 18:00

Finnes det noen måte å finne ut om vannpumpa er sliten uten å demontere alt for mye ?
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 08 aug 2006, 13:48

Åpne luftenippelen på termostathuset og la motoren gå på tomgang. Da ser du om det er sirkulasjon. Hvis du ruser opp motoren litt skal det komme mer kjølevæske. Løsne først lokket på ekspansjonstanken så ikke trykket lurer deg til å tro at det er sirkulasjon.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Fredrik N707
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 25 jul 2006, 03:23
Sted: Drammen

Legg inn av Fredrik N707 » 08 aug 2006, 17:16

Ingvar N629 skrev:Åpne luftenippelen på termostathuset og la motoren gå på tomgang. Da ser du om det er sirkulasjon. Hvis du ruser opp motoren litt skal det komme mer kjølevæske. Løsne først lokket på ekspansjonstanken så ikke trykket lurer deg til å tro at det er sirkulasjon.
Takk, det skal prøves etterpå ;)
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T

Brukeravatar
Fredrik N707
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 25 jul 2006, 03:23
Sted: Drammen

Legg inn av Fredrik N707 » 31 aug 2006, 21:42

Da har jeg endelig fått fikset bilen min! ;)

Toppen ble planslipt hos sylinder service i oslo, bytte av ventiltetninger og sliping av ventiler ble gjort selv. Samt bytte av bolter på innsug, topp, eksosmanifoil, vacumslanger, vannpumpe, olje, oljefilter, alt av pakninger, tennplugger og litt annet dilldall.

Nå bobler det ikke lenger i ekspansjonstank, det er ikke lenger vann i eksosen og "majones" danningene i olja har forsvunnet. Vanntrykket i slangen fra radiator har også kommet seg.

Noen få bilder fra arbeidet kan du finne her.

Har dog fortsatt et par problemer.
Motoren blir merkbart (uvanlig?) varm, selv om den innvendige tempmåleren tilsynelatende viser at temperaturen er normal, selv om radiatorvifta starter å gå. Når jeg kjenner på radiatoren er den bare varm øverst og ikke nedover på "rillene". Kan dette tyde på at radiatoren er noe tett ?

Bilen har også begynnt å bruke merkbart mer bensin, samt at den rykker veldig hvis du "krypkjører" på lavt turtall (kjøring på parkeringsplasser, etc). Dette kan vel kanskje komme av at jeg muligens kjører med feil tennplugger ?

Har kjørt bilen frem og tilbake fra jobb i 2 uker nå, samt litt kjøring utenom og den har fungert bra forutenom de nevnte problemene.

Hadde vært fint om noen kunne komme med innspill om hva som kan forårsake de nevnte problemer.

Mvh
Ole Fredrik ;)
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T

Ystei
Innlegg: 5
Registrert: 06 jul 2006, 15:18

Re: Lekkasje i kjølesystem

Legg inn av Ystei » 07 jul 2008, 13:53

Hvordan gikk det med bilen?

Svar